chinchilla och mat
jag ska snart få hem min första chinchilla och skulle vilja ha tips på mat märken, vilka som är bra, bello har jag hört talas om är ett bra pellets iallafall :)
mer tips skulle uppskattas speciellt på hö då jag inte sett något speciellt om de alls och vilket sorts burmaterial som skulle vara väldigt bra, jag har själv kört med spån till alla mina gnagare jag haft, vad föredrar ni själva?
Scaf's pellets (har för mig att det även går under namnen "kvarnens" och "mästers") är det absolut bästa, går att få tag på hos uppfödare.
Sedan ska bello var ett av de högst rankade också.
Vilket hö som helst som inte är behandlat är ju bra, men det brukar vara bäst kvalitet på hö som man får hos bönder och liknande då det är egensått osv. Dock så kan det vara en bra idé att se till att det inte dras med någon ohyra ifrån det! Annars går det ju lika bra att köpa på djuraffär, men det brukar kunna bli ganska dyrt eftersom att de ska ha fri tillgång till just hö.
Spån går bra, det är väl det bästa bottenmaterialet man kan ha. Sedan finns ju en mängd andra bottenmaterial som man kan ha till gnagare, det är nog bara att hitta det man själv tycker är bäst och luktar minst.
Sedan ska de ju ha sandbad också, kan råda dig till att inte köpa det billigaste märket du kan hitta utan t.ex fråga uppfödare vad de själva föredrar. Jag använder blue cloud dust vilket jag tycker funkar finemang, dock så är det svårt och dyrt att få tag på.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Tycker Wand fick med det mesta här ovan. Witte-Mollen är en annan bra badsand.
Hö, ska vara dammfritt. Bäst är att köpa från typ någon bonde och inte från djuraffär.
En stor bur och en kompis är väl allt jag skulle vilja tillägga också.
tack för svaren, ska hålla utkik efter dessa märken, bra att du fick med ett bra namn på sand med :)