Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett01-allmänna-diskussioner
Läst 1253 ggr
Wand
0

Hur många chillor?

Jag har suttit och spekulerat över en sak nu i en liten stund. Det jag spekulerat över är hur många chillor man kan ha i samma bur? (av samma kön då!) 

T.ex med gerbiler kan man ju ha 3-4 stycken ibland då det är hanar, men inte fler än 2 om det är honor. Och med kaniner kan man ju ha ganska många tillsammans om det är en stor bur.
Men eftersom att chinchillor är ett helt speciellt djur så kan jag inte avgöra detta genom att se på andra djur - så, hur många kan/bör man ha tillsammans för att undvika bråk eller andra negativa saker?

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

UlrikaD
0

Vet ju några folk som har flertalet chillor ihop. Men då är det ju också jättebur som gäller.

Jag har högst tre ihop, för större burar än så har jag inte.

Wand
0

Okej! Jag skulle nog inte våga ha fler än 3 ihop, varesig det skulle gå eller inte. Kanske om jag hade en riktigt stor bur på många kvadratmeter! Är det 0,25 kvm per djur utöver de minsta lagliga måtten som gäller då man ska ha mer än två?

UlrikaD
0

Ja, precis då gäller de måtten.

Wand
0

Alright, tack så mycket! Chansen är ju stor att jag vill skaffa mig en till bebis i framtiden, så det kan ju alltid vara bra att vara förberedd på hur man måste göra i sådana fall. Cool

Lupin
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Men om man har flera tillsammans håller dom sams oftast då om man har jätte stor yta åt dom. Eller blir det mer jobbit för dom är roligt? Alltså om man har tex 4 eller så och uppåt tillsammans jämt? Men såklart förutsatt att dom får större yta än enligt lag, tillräckligt med sittplattser, mys platser, badställen och ja allt vad det innebär.

www.vovvensdagis.se

UlrikaD
0

Jag tror att ju fler man har tillsammans desto större är risken att alla börjar bråka med alla. Har man två så tyr de ju sig oftast till varandra.

Har man tre så kan ju en bli utanför om man har otur. Har man fyra kan ju tre mobba ut den fjärde osv.

Lupin
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jo då var det lite som jag tänkte då att det är mest för ens egen skull med att pula in flera i en och samma bur.

www.vovvensdagis.se