Blue Cloud Dust
Vad tycker alla chinchillaägare om denna form av pulver för chinchillans "sandbad"? Använder ni det själv? Har ni den ren eller blandar ni ut med vanlig chinchillasand?
Jag fick med mig en burk av detta då jag plockade hem min chilla, de hade aldrig använt den dock. Men jag tycker att den verkar funka suveränt både för chillan och gerbilerna! Det jag har läst om den är att den varken sliter på päls eller hud, och att den är 100% naturligt framtagen. Det låter ju helt okej faktiskt.
Mina djur rullar sig i detta flera gånger om dagen, de ser ut att njuta något enormt av det! Och så är det lättare att sila rent än vanlig sand, tycker iallafall jag.
Finns det någon som kan avråda mig ifrån att använda blue cloud dust, eller kanske tvärtom och råder mig till att fortsätta använda det?
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Avråda tänker jag absolut inte göra, tvärtom så är det superduper bra :)
Problemet är bara att det är så galet dyrt jämfört med vanlig chillasand, och därav så är det nog ingen i sverige som använder det rent. Utan man brukar bara använda lite utblandat i den vanliga sanden tiden före utställningar.
Men har man inte något problem med priset (blir ju inte SÅ farligt om man inte har så många chillor) och man inte har något problem med att det dammar (dammar ganska mycket mer än vanlig chinch sand) så rekommenderar jag det absolut.
Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor
Så bra! Det är mest om någon kan finna något dåligt med det som jag vill ha reda på. Jag använder det rent just nu, mest för att jag som sagt fick det med. Men jag känner att jag skulle vilja fortsätta använda det fastän man får ganska lite i en burk, så vi får se hur ekonomin ser på saken i framtiden!
Går att köpa här: http://www.silverklippan.se/18976605 tror att det är billigare än den mini-lilla burken iallafall.
Sen tror jag att det går att köpa ännu billigare (billigare även med frakt) från Tyskland och USA, men det är ju lite jobbigare ;)
#3 Okej, tack så mycket! Har inte hittat något svenskt ställe som säljer förutom en uppfödare i Örebro, så det kan ju vara bra att veta andra ställen.
Sedan att det skulle bli billigare även med frakt ifrån USA t.ex hade jag inte kunnat drömma om! Trodde frakten skulle gå på hutlösa kronor, haha. 
Frakten är tokdyr ja, men sanden kostar betydligt mindre ;) Ska se om jag kan hitta någon info om det..
Skickade iväg ett mail och frågade, går iallafall att köpa 22kg för ca 200kr, men så kommer ju frakt på det… men även om frakten är 1000kr så blir det ändå bara halva priset mot att köpa från tex. Silverklippan…
Nu tror jag väl kanske inte att du vill ha 22kg, men jag kanske vill ;) Och de säljer mindre mängder också, men som sagt, jag återkommer om/när jag får svar…
Okej, tack så mycket! Och 1200 kronor för 22 kilo är ju som sagt inte så hemskt mycket med tanke på våra svenska priser. Vet inte vad min burk kostade, tror det är 1 kg, och de sa till mig att den kostade supermycket och att de därför föredrog sanden!
#7 Ah okej, men som sagt, vet inte om frakten kostar 1000kr, det var bara ett exempel :)
Jo förstår det, men rent hypotetiskt!

Har aldrig testat den sanden själv. Skulle bli galet dyrt för mig som gör av med 25kg sand i månaden.
Kör på Witte-Mollen den kostar 465kr för en säck.
#10 Oh! Ja, det skolle nog bli ganska dyrt isåfall. Kanske är mer till för oss som har bara 2 stycken ungefär. Sålänge man inte är snuskigt rik förstås!
Witte-Mollen har jag också hört gott om, så det ska jag också testa. Går det att köpa på t.ex Granngården eller får man det ifrån uppfödare?

#11 Granngården har det nog inte, men vissa zoo-affärer tar in den.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Gibbon har WM sanden….bara fråga zooaffären om dom tar hem från gibbon…
Medarbetare på Chinese crested ifokus.