Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett01-allmänna-diskussioner
Läst 2704 ggr
Wand
0

Åka bort?

Jo, det är ju som så att sista veckan i Juli ska jag åka bort med min far och hälsa på släkt som jag aldrig fått chansen att träffa förut, och det känns ganska skojigt. 
Problemet är ju att jag har 3 gerbiler, nästa vecka plockar hem en chilla och därefter ännu en, och jag vet inte hur jag ska lösa detta riktigt.  

Skulle självfallet kunna få någon att mata och byta vatten, hoppas jag. Jag vet att gerbiler kan klara sig i några dagar sålänge de har mycket vatten och tillräckligt med mat, men hur är det med chinchillorna? Och kommer de lida mycket om de får sitta i buren hela veckan?

Jag vill ju inte att mina djur ska få lida bara för att jag ska få åka iväg och ha roligt, så om det inte löser sig på något annat vis får jag självfallet stanna hemma.

Men någon som kan ge något råd kanske?

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Zuzziquie
0

Beror väl mycket på hur mycket de brukar få springa ut. Är de vana att få springa fler timmar varje dag så kan de nog bli ganska deprimerade. Däremot om de kanske bara är vana att komma ut någongång i veckan så tror jag inte att de skulle må dåligt av det…

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

Wand
0

Haha! Ja, då jag väl fått hem dem så kommer jag ta ut dem varje dag i mån av tid (vilket jag kommer ha mycket när skolan väl är slut) så det kommer de förhoppningsvis inte må dåligt av.

Men om de får sitta inne i en vecka, blir de jättedeprimerade då? Och kommer det kunna ge några "bieffekter"?

Zuzziquie
0

Är tyvärr omöjligt att säga. Jag skulle väl inte gissa på att de kommer bli jättedeppiga av det, men går aldrig att lova säkert. I värsta värsta fall kan de börja bita på pälsen (sk. pälsbitare) eller sluta äta, men kan som sagt inte tänka mig att det skulle hända något.

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

Nali
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

du kan ju alltid kolla om någon här eller så kan vakta de under tiden du är borta finns ju även djurvakt etc. på djurhem.ifokus.se

Wand
0

Ja, jag har funderat på det. Dock så brukar det inte finnas så många som är kunniga inom chillorna som bor häromkring. 

Min vän kan eventuellt ta dem, men hon kan inget om dem heller så då kommer det ju bara bli matning och vattning. Kanske lika bra att stanna hemma, känns inte bra att åka ifrån dem!

UlrikaD
0

Du kan inte lämna djuren utan någon sorts tillsyn en hel vecka. Du behöver någon som iallafall kommer dit och kollar till dem varje dag.

Byter mat och vatten samt ser till att allt är som det ska.

Inte bara för att det finns en lag som säger att djur måste ha tillsyn minst en gång om dagen utan olyckor kan ju hända. En chilla kan fastna med foten nånstans, en vattenflaska kan ramla ner osv.

Mina chillor skulle bli skogstokiga ifall de inte fick komma ut på en vecka i och med att de är vana vid att vara ute varje dag. MEN de skulle inte bli deprimerade och gå och dö för det.

Man skulle nog få kompensera en hel del när man kom hem igen, men om det är en vecka vid ett tillfälle så fixar de nog det.

Bara de har en tillräckligt stor bur från början och saker att sysselsätta sig med.

Samt då någon som tittar till dem minst en gång om dagen. Pratar lite med dem, kanske kliar någon lite bakom örat så de inte känner sig helt övergivna.

Wand
0

#6 Självfallet skulle jag se till att någon kan hjälpa till med att mata/ge vatten! 
Det var mest utevistelsen jag tänkte på, för jag skulle inte våga låta en syster/vän ta ut dem, eftersom att de inte är chinchillakunniga över huvudtaget och nog inte skulle kunna få in dem igen om de skulle smita iväg någonstans.

Men som sagt så tror jag att jag tar och stannar hemma denna gång.

UlrikaD
0

#7 Om den som passar känner djuren väl så kan de ju släppa ut de, men om de är "främlingar" så är det ju bäst ifall djuren stannar kvar i buren.

Risken är ju stor att de blir skrämda annars.

Rafflan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Se till att någon kan kolla till dem 1-2 gånger/dag, då dem ger mat och vatten.

Att dem inte får komma ut på en vecka tror jag inte dem tar någon skada av, samla dock ihop lite roliga leksaker som den som kollar till djuren kan lägga in i buren så dem får nåt att pyssla med :)