Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett: 06-burar-och-inredning
Läst 3782 ggr
LadyS
0

Burbygge och färg?

Så då va det dags för min del att ge mej på att bygga egna burar :)

Jag har dock lite frågor innan jag drar igång.

1. vad har ni använt för material?

Sen är det så att jag vill måla mina burar invändigt då jag tyvärr avskyr synen av tråkig trä.

Så min 2 fråga är vad kan jag använda för färg?

Har försökt söka på kemikaliefri färg och ätbar men får bara fram karamellfärg. Det kan jag ju inte måla insida med ;)

Vore jätte tacksam för svar.

Ketang
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag vet att dagis brukar måla sina väggar med någon luktfri färg som ska vara "ofarlig". Jag tycker du ska gå in i en färgaffär och prata med dom.

LadyS
0

Vill du kolla med ditt dagis vad det är för märke på färgen?

Ska ringa och kolla med färgaffären också =)

Ketang
0

Jag pratade med dagis nu, men hon visste inte vad det var för färg tyvärr. Men det vet dom garanterat i affären.

UlrikaD
0

Skillnaden mellan dagsbarn och chinchillor är väl att dagsibarn (förhoppningsvis) inte sitter och gnager på hyllorna.Flört

Jag hade nog inte vågat mig på någon färg över huvudtaget, giftfri eller ej. Chillor ska ju ha trä att gnaga på och isåfall får man ju göra buren sån att det absolut inte går att gnaga på de målade ytorna. Och det kanske kan bli lite knepigare.

Ketang
0

Jag kan ju inget om detta djur, men kan man inte fästa pinnar i buren som den kan gnaga på i stället? Eller gnager den på den målade ytan även om den har annat att gnaga på?

UlrikaD
0

#5 Chillor gnager på allt, inklusive tapeter, lister, dörrkarmar, fönsterkarmar, tofflor och lite utav varje de kommer över.

Dyra glasögon är en höjdare att tugga på hälsar mina.Flört

LadyS
0

#6 UlrikaD : Hälsa dina små att det är helt rätt att äta det som är dyrt. Varför nöja sej med lite billigare mat.

Jag har faktiskt varit i kontakt med två företag nu om just färg till burens insida.

Det första hette AvJord och det första jag frågade var om jag själv kunde äta färgen. Kan jag borde ju chillorna kunna.

Hon jag prata med sa att färgen va gjord av vatten ägg olja och färgpiggment som är från olika jordsorter.

Så det lutar lite åt den färgen.

Den andra jag prata med var från Färgriket och det va någon lasyr och skulle också gå att stoppa i sej.

De tyckte nog jag va lite knäpp som började samtalet med att fråga om jag kunde äta färgen =) Konstig läggning ;)

Men killen där som hjälpte mej sa att det skulle absolut gå men då har prata lite konstig svenska så ska jag dubbel kolla det.

Ska även höra runt i färgbutikerna och se vad de säger.

Vad ha ni använt för material till att bygga burarna i??

Solaika
0

Det bör ju gå att ha färg i burarna.. min bur är ju vit på insidan eftersom det är en garderob. Eller ja.. den var helt vit iaf.. det ändras lite här o var vartefter grabbarna hittar nya ställen att tugga på ;)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

LadyS
0

# 8

Ja jag tycker också det gå att ha färg i burarna. Troligtvis är ju inte garderobsstomme yttorna giftfria. Det är ju liksom till för att hänga kläder i och inte äta =)

Även om somliga av våra små familjemedlemmar gör det ;)

Nu är ju bara fråga vad man ska ha för färg?

FearyDawn
0

Vill bara påpeka att i bland när det gäller djur(och barn) så får man sätta till sidan det man själv vill och tycker och göra vad som är bäst för dem istället.

Skippa färgen helt och hållet, varför chansa. Saker, matrial osv som är ofarligt för människor kan vara farligt och ohälsosamt för djur. Så bara för att färgen i praktiken skulle gå att äta för en männsiska så betyder inte det att det är bra för en chinchilla. Ett bra och ganska välkant exempel på mat/godis som är ofarligt för människor är lök, choklad och avokado, men detta är giftigt för hund och katt  (och absolut INTE bra för chinchillor). Och chinchillors magar ska ju vara extra känsliga, skippa färgen.

LadyS
0

Jag är helt på det klara med att sätta mitt tycke och tänkande till sidan när det kommer till mina djur och min son. Skulle ALDRIG utsätta någon av dem för fara på något sätt.

Jag kommer kolla upp det här med färg väldigt noga innan jag målar mina burar.

Men då borde ju det inte funka att ha garderober som bur eftersom det är färgade.

Och vad jag vet så är det jätte många som har just garderober till burar och ingen chilla har trillat av pinnen där vad jag vet.

Jag menar inte alls att var otrevlig men jag är inte helt okunnig och självisk

när det kommer till mina djur och son.

DwarfNome
0

Hoppar in lite här Skrattande I hamster kretsar har jag hört att folk brukar använda 'PlastiKote' Det är en sprayfärg som sägs vara säker för tuggning och vara enkel att torka av. Tror dock man måste beställa det från nätet då jag inte hittat något i butiker.

Bara för att ens dröm är ovanlig, betyder detta inte att den är omöjligt.

LadyS
0

Tack så jätte mycket för tipset. Ska kolla upp den färgen. Hade varit super om den hade funkat och inte varit allt för dyr.

Kan även passa på att uppdatera lite…

Vi har nu varit över hos Ciara och hämtat Shadow… han är så söt!!

Resan hem gick jätte bra och det va inga gruff i transportburen men hemma blev det en hel del.

Tur att jag hade Susanna vid min sida som hjälpte mej oerhört mycket. Utan henne hade jag nog varit vettskrämd nu.

Nu är det ganska lugnt i buren… men jag räknar med att få ett par duster till i kväll när de vaknar upp ordentligt och är pigga.