Utebur till chinchilla?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej!
går det bygga uteburar till chinchillor som dem kan vara i någon stund underdagen :)? Om isåfall inte varför?
Tänkte såklart inte låta honom vara ute där dygnet runt eller så utan under uppsikt och ha en termometer brevid buren så jag vet vilka dagar det är för kallt och för varmt osv.
vore jätte bra om någon ville hjälpa mig med denna frågan :) bättre att fråga proffs innan man gör något dumt höhö :)
tack på förhand!
Det som inte är bra med det är väl all ohyra som finns utomhus, alla djur som kan komma i kontakt med den, etc. Tror inte det vore någon bra idé, men är ingen expert direkt.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Jättebra att du frågar före, är ju tyvärr inte alla som gör…
Men nej, utebur är inget bra för dem av ganska många olika skäl, bland annat;
- Värme/kyla - Det är sällan perfekt väder för chinchillan, ofta så är det antingen för varmt eller kallt och det kan variera väldigt. Skulle buren stå i 18 grader och så plötsligt kommer solen så kan det vara 28 grader på ett kick och man har ingen chilla längre…
- Drag, sällan det inte blåser i Sverige. Och drar det för mycket kan chillan bli förkyld eller i värsta fall få lunginflammation.
- Har man en bur på gräsmattan eller någonstans de kan komma åt något, tex gräs, olämpliga grenar osv så blir det inte alls bra.
- Rymningsrisken, skulle chillan lyckas rymma så finns det en stor risk att du aldrig ser den igen
Samt det som #1 nämner, det kan komma katter/fåglar och försöka skada genom gallret. Samt ohyra från tex. fågelbajs m.m.
Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor
Okej, med tanke på värdet så förstår jag :) Hade tänkt göra en riktigt säker inhägnad från gräs och främmande grenar men blir nog bäst att skippa utebur ändå:) Vädret kan jag ju inte bestämma över tyvärr..

Chinchillor kommer från ett helt annat klimat än vi i Sverige har. Det är torrt, medans vi i Sverige har fuktigt klimat.
Det ställer tyvärr till med mer skada än nytta ifall man tar ut sina chillor.
okej då skippar vi det :) dumt att ha ihjäl honom. Det är inte värt att prova inte med min Muffe :*