Bottenmaterial
Tänkte skriva en artikel om olika sorters bottenmaterial, men tänkte först höra vad ni använder?
Jag använder själv kutterspån vilket jag är nöjd med. Luktar gott och ser rent ut. Det enda negativa är att det dammar en del vid städning.
Har senaste veckan provat på Lantmännens "Lättströ" som tydligen inte ska damma, samt att det ska hålla rent längre/ha bättre uppsugningsförmåga. Nu efter en vecka så får jag säga att jag tycker att det ser lika stökigt ut som vanligt burarna, snarare värre då det är lite mörkare vilket gör att burarna inte ser lika rena ut. Det doftar dessutom inte alls, vilket väl egentligen är bra, men jag tycker det luktar så gott efter att man städat burarna med kutterspån :)
Andra material som man kan använda är bland annat Toalätt och olika sorters pappers och träpellets. Fler idéer? Kan ni ge lite kommentarer om de olika materialen? Tänkte basera delar av artikeln på era åsikter :)
Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

Jag funderar på att testa hampaströ.. det ska vara mjukt och lukta gott :)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Tror att hampaströ är detsamma som "lättströ", eller? Någon som vet?
Ja lättströ och hampa är samma sak…
Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Haha.. det hade jag ingen aning om :P Jag tycker dammet i spånet är jobbigt.. men jag har ju ett gäng gerbiler som har spån.. nu är det lite mindre.. men jag har gjort av med ca 1200 liter per städning tidigare.. så jag e lite less på spån :P Därför tänkte jag testa hampan. Det lär se trevligare ut än toalätten jag har åt dem nu iaf ;)
Does it become a walk?
/Ida
#4 Hehe okej, ja dammet slipper man som sagt! Samt att jag brukar använda upp en hel bal kutterspån när jag städar, men med lättströet så använde jag bara en halv (som desstuom var mindre) så är drygt.
Synd att du inte bor här i närheten, då hade du kunnat fått köpa min halva bal för en billig peng. Jag föredrar nämligen kutterspånet trots allt :)

En hel bal? 400 liter? Hur många chillor HAR du egentligen? ;)
Ja, det va ju dumt av dig att bo nästan hela vägen ner i Danmark ;)
Does it become a walk?
/Ida
Men nej! haha med "bal" menar jag en sån "stor" på Granngården :P Lättströet var på 18 liter och tror att spånet är på 20(?)

Stor? Granngården har väl bara en sort? Den för typ 89:- ? Det är ju 400 liter. Iaf här i byn.. 25 kg däremot tror jag den väger.. eller om det är 20. Tungt iaf :P
Does it become a walk?
/Ida
Hmmm haha nu tänkte jag helt tokigt! :P Började fundera på att 18liter ju är väldigt lite… Är ju såklart 18KG lättströet vägde. Och det var den "större" för jo de hade två sorter, den "liten" på 10kg tror jag och så denna. Den lilla tror jag kostade 89 och den här kostade väl 129 eller 149 eller något åt det hållet.
Förresten när jag läste tråden igen så JO, jag använder ju en hel sån bal på 400liter (20kg eller något sånt - lät bara så mycket med 400 liter :P)
Har ca 25 chillor, men sen är varje bur 100*60cm eller 100*50 i botten (ganska stora alltså) samt att jag nog lägger in ganska mycket spån :P

När jag hade som mest gerbiler gjorde jag av med 3 såna balar per städning.. Tungt att släpa hem kan jag säga :P Därutöver 2 st 25 kg säckar med sand. Bra vardagsträning ;)
Ja, 18 liter lät rätt lite.. med tanke på att de "stora" balarna spån man kan köpa i djuraffär brukar vara 56 liter ;)
Does it become a walk?
/Ida
#11 Ojsan hoppsan, och jag tycker min hela bal är väldigt mycket ;) Hm, har ingen koll på hur många liter olika förpackningar är för har använt de från granngården ända sedan jag började :P (har en syster som har hästar, så i början så tog jag bara lite från henne ;)

Haha, det ÄR mycket.. o nu är jag glad att det bara går åt max 1,5 bal när jag städar ;)
På tal om sand förresten. Är det nåt särskillt i chillasand eller är den bara väldigt fin? För vi fick med lite sand när vi köpte grabbarna. Men den va inte ens i närheten av lika fin som den vi har till gerbilerna.. så just nu får de av gerbilsanden.
Does it become a walk?
/Ida
#13 Vad har ni för sand till gerbilerna då? brukar man inte ganska ofta ha chillasand till dem?
Men ja, chillasand är speciell, den ska inte bara vara fin utan kornen ska vara av rätt form, den ska vara lagom dammig osv. Det är en hel vetenskap i sig själv ;)

Köper storsäck.. http://www.brogardsand.se/ är det som gör den. De gör blästersand och allt möjligt annat. Men den är lika fin som chillasanden jag har känt på i djuraffären. Enorm prisskillnad dock. Jag betalar 119:- för 25 kg
Does it become a walk?
/Ida
#15 Åh, hm, suck, isch, usch, nej… Den kära brogårdsanden ser jag… För 1-2 år sedan så var den upp på tapeten i "chillavärlden" nämligen. I Norge upptäckte man nämligen att den skulle vara cancerframkallande och man kontaktade deras myndighet för miljö och djurskydd (sa man) och de uppdaterad på chinchillaforumen vad som sas och det verkade klart att det skulle förbjudas att säljas i djuraffärer i Norge. Vid ungefär samma tid så kontaktade jag myndigheterna i Sverige och bad dem att ta en titt på det, vilket de skulle göra, eftersom norge redan tagit ett beslut skulle det bli lätt. Men visade sig sedan att ingen på norska Mattilsynet kände till något om fallet så då blev det plötsligt lite krångligare att besluta något.
Var hur som helst i kontakt med kemiinspektionen och gud vet alla möjliga myndigheter (skickades runt, runt) - men blev aldrig gjort något pga att de inte kunde få någon info från mattilsynet. Hur som helst så var jag även i kontakt med Brogård sand och frågade om det skulle kunna vara farligt att tex. ha 10 chillaburar i sitt sovrum. Och förklarade att det dammade när de rullar runt osv. Och personen på brogårdsand sa faktiskt att ja det skulle kunna finnas en potentiell risk med det!
Mer än det har jag tyvärr inte, men kände att det räckte för min del…
Brukar man använda det till gerbiler? har det pratats om ifall den skulle vara cancerframkallande eller liknande då? För poängen är att om man använder det vid byggen osv så är det väldigt strikta regler att man hela tiden måste ha skydd för mun och näsa osv.

Hm.. har aldrig hört att den skulle vara cancerframkallande.. Tycker inte den dammar vidare värst heller.. Den riktiga blästersanden dammar.. den som Biltema sålde förut.. den hade vi förut innan Biltema slutade sälja den. Men den här tycker jag inte alls dammar.
Då dammade sanden vi fick med betydligt mer i såfall.
Does it become a walk?
/Ida
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Är det någon som använder träpellets/värmepellets, eller är det för hårt för en chinchilla att gå på?
www.vovvensdagis.se
#18 Jag har provat och tycker att det fungerade bra, kutterspån är ju dock mysigare :)
#19 Okej. Ja fast det dammar juh lite mer också. Har du annars någon bra idé som inte dammar så mycket som kutterspån? Tycker inte papperspellets luktar så gott och jag har testat det där lättströt förut till andra djur och här hemma gick det inte hem tyvärr.
www.vovvensdagis.se
Det finns STL strö på granngården också,det använder jag till mina då jag inte tål kutterspån.Jag tycker att det är bättre att gå på för chillorna än toalätt,för toalätten verkar enligt mej iaf, vara mycket hårdare att gå på för små chilla fötter.
#21 Vad är det för något tro? Det är inte samma sak som lättströet? (Hampaströ)

#22 Stl-strö är riven kartong ungefär. Funkar jättebra till hamstrar.
Här är en länk hur det ser ut:
http://www.laxabruk.se/filer/stl_faktafolder_2010.pdf
Jag skulle inte använda trä-pellets till mina chillor för det är ju just trä. Mina vill gärna sova i spånet och ha det mjukt och skönt. Trampar man på en trä-pellets så bryter man ju tån.
#23 Jaså, ska läsa på om det :) Har du provat det till chillorna tro? Hur är det jämfört me kutterspånet?
Sen vad gäller att det är hårt eller ej så vet jag att du brukar skriva det där. Men vet inte om det är dina eller mina chillor som är konstiga, men mina brukar sällan sova i botten (oavsett om det är mycket/lite spån, lättströ, träpellets eller något annat) utan föredrar att sitta på en hylla i en hög tillsammans, eller knöla in sig båda två/alla tre i en för liten hängmatta istället :)
Då får jag kanske testa Stl-strö, det lät bra iaf. Kanska ska prov testa det lite till mina små kottar först. Så vet jag vad jag ska ha till mina små chinchillor tills dom kommer hem. :)
www.vovvensdagis.se
#24 Jag tycker personligen bättre om stl-strö till chillorna bättre än spån(skräpet) ramlar emellan kartongbitarna och syns inte
Mina chillor sover på en hylla eller i hängtunneln,så jag tror inte att dom störs av att det är lite hårdare än kutterspån.

Nej, inte provat till chillorna, de trivs med spånet.
Har det till hamstrarna, gerbilerna och mössen. Funkar utmärkt där.
Ja, jag vet att jag brukar skriva det men jag har några som älskar att sova på botten. De sover naturligtvis på andra ställen också men någon gång på dygnet ligger de bredvid varandra i spånet.
Och då tar jag det som ett tecken på att de vill ha de mjukt och skönt under rumpan emellanåt.
Dessutom skulle jag allvarligt talat vara rädd för att nån skulle stuka foten om de hoppade från en hylla och landade på träpellets. Jag har ju det i lådorna till illrarna och råkar jag få en sån under foten är det ju som att trampa på sten.
Jag fortsätter med mitt spån, men tror helt klart att stl-pellets kan vara ett alternativ. Kanske om man blandar det med spån t.om.
Ville bara berätta att jag nu har testat stl-stöt till min igelkottar, det är perfekt måste jag säga. :) Så ska helt klart testa det när jag får hem dom söta. :)
www.vovvensdagis.se
Vi brukar nog blanda pellets och spån (kmr inte ihåg vilka pellets vi har, men har det även till kaninen) så blir det mjukt och tar fukt bra.
Skulle inte rekommendera att köpa stora balar spån på Granngården osv ;) om man köper det på ett hyvleri eller liknande får man mer för pengarna. Köper till min häst så då tar vi till gnagarna och kaninen också, en bale spån kostar 62 kr, riktigt stora säckar ca 750 liter står det i annonsen, väger ca 35kg! Räcker ju ett tag eller så ;) För min d-ponny behöver jag bara fylla på ½ bal i veckan, och han är en smutsgris ;)
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Nu puttar jag upp den här tråden igen för att fråga om ni har andra ideer? Till chinchillan fungerade stl-stöet bra, men inte till igelkottarna tyvärr, för vissa av dom välter ofta sina vatten skålar och då kan jag lova att det verkligen stinker och jag får svårt att andas. Och tyvärr så trivs vi med att ha öppna burar för att igelkottarna ska kunna få ha hjul, vatten och mat ifred från minstingen här hemma.
www.vovvensdagis.se