Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett05-att-äga-en-chinchilla
Läst 3304 ggr
Wand
0

Ekonomi - chinchillor?

Hej! Jag är helt inne i att skaffa mig ett par chinchillor till slutet av sommaren då förhoppningsvis flytt och bekymmer är avklarat. Men jag har en liten ekonomisk frågan angående chinchillans skötsel! 
Att betala för själva djuret och buren etc är ju något som man betalar endast en gång, så där spelar priset ingen större roll sålänge det blir ett bra köp.
Men med hö, spån, sand etc som man ska köpa och byta hela tiden kan det vara svårt att veta vilken utgift det blir. Att man får räkna med veterinärsbesök och så är jag medveten om, och lägger självfallet lite pengar på det för att ha en säker buffert. Men återigen - mat och "inredning".

Vad lägger ni i genomsnitt på era chinchillor varje månad? Jag själv har gerbiler, i stort sett det enda som måste köpas varje månad är spån, då det går ganska mycket spån efter varje rengöring. Maten räcker väldigt länge, vattnet är gratis, sanden kan silas ganska väl och sedan är det inte så mycket mer som behöver läggas pengar på. Är det lika för chinchillor? Var köper ni erat bottenmaterial, och vart köper ni erat hö och foder?

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Rafflan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Allt beror på var du kan köpa sakerna, köpa alt på djuraffären = dyrt, köpa av uppfödare eller tex granngården = billigt/ok pris :)

Wand
0

Ja, jag föredrar att inte handla hos djuraffären. Spån kan jag köpa ifrån en gård här i närheten, man får köpa fulla säckar för bara några kronor. Så det blir ju billigt! Foder och sådant har jag kollat runt lite på, men det finns inga uppfödare här omkring, har dock inte lagt någon tanke på granngården eller så, ska kolla runt lite där!

Rafflan
0

Granngårdens "Lottie kanin och marsvins pellets havre och vete" kör jag och kan rekomendera då mina älskar det :)

Zuzziquie
0

Låter som om att du har ganska bra koll på vad som behövs tycker jag. Det som jag lägger pengar på till chillorna varje månad är; 

- spån (jag har ca 25 djur och gör av med knappt en bal per vecka)

- chinchillasand (rekommenderar witte molen)

- hö (satsa på riktigt bra hö, deras huvudföda är hö så detta är det allra viktigaste. Det ska vara grönt, grovt, lukta gott och inte damma. Tips är att köpa från en hästbonde, det brukar vara både billigare och bättre än från djuraffärer och liknande ställen. Känner du ingen bonde så - blocket.se! jag brukar ofta gå in där och köpa från någon i närheten, tyvärr så är det väl just den här tiden på året som det är svårast att hitta riktigt bra hö.)

- pellets (Bello chinchillapellets från djuraffärer, Mästers chinchillapellets från uppfödare och ibland även djuraffärer, samt lottie eller carrier rena kanin/marsvinspellets från granngården)

Är väl egentligen inte mer än det som jag lägger pengar på på det viset. Grenar osv tar jag in utifrån. Hyllor kan behöva uppdateras, så det är material till det som får inhandlas ibland, men det är inte allt för ofta…

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

Wand
0

#3, #4 Okej, tack för era svar! 

Att få rekommenderade märken av foder är superbra, för jag har ingen aning om vilka foder som är bra och dåliga.
Det som är bra med att bo här i hälsingland (norrland = skog och bönder överallt) är väl att man lätt kan få tag på spån och hö om man frågar. Så egentligen bör det ju inte bli så hemskt dyrt med underhållet. Jag har även läst att vissa matar sina chillor ca 3 gånger i veckan fast med stora ransoner, är detta något att rekommendera eller bör man ge mindre "portioner" varje dag?

Zuzziquie
0

#5 Rekommenderar att ge varje dag då de äter bättre när de får ny mat.

Jag brukar tex. ge hö två gånger om dagen till och med till de som jag tycker behöver gå upp i vikt, just för att de ofta äter mer om de får fler gånger. Sen är det ju fräschare med nytt också :)

Men nej, är inte så fasligt dyrt faktiskt! Det är mest när man har lite fler chillor som det blir en del pengar, samt tex. utställningar eller om man måste åka till veterinär.

Wand
0

Okej! Tror jag har ganska bra förberedelser nudå. Tror ni att det skulle kunna vara en idé att prata med en ridskola ang. att köpa hö? Jag vet att ridskolan här är noggrann med kvaliteten på maten till hästarna, men hö som har varit i stall kanske inte är bra att ge chillor? Eller är jag bara nojig då? 

Ska även dra iväg till granngården på måndag och kolla om de har några av de rekommenderade märkena av chillafoder.

Tackar återigen för era svar förresten!

Zuzziquie
0

Kan absolut vara värt att kolla. Men vill minnas att ridskolan här i närheten iallafall bara har ensilage (alltså "blött" gräs) och det fungerar inte till chillorna. Men skadar ju inte att höra med dem. Och nej, är ingen fara att det varit i ett stall - det är du som är nojig och jag är precis likadan jag ;)

Wand
0

Alright! Här har de bara vanligt hö, gick på ridskolan förut (tackar dem för att jag är 90% allergifri nuförtiden) och fick hjälpa till med utfodring under stalltjänsten, de har en bra återförsäljare som levererar bra hö. Vet dock inte om de skulle vilja sälja till privatpersoner, men annars kan jag ju höra av mig direkt till återförsäljaren eller prata med en bonde. 

Det hör nog till att vara lite nojig. Kan vara bra ibland också, det får en att tänka till lite extra!

Zuzziquie
0

Poängen är att du kan gå dit och fråga om du kan få köpa en icakasse med hö (ingenting för dem, men räcker ett bra tag till 1-2 chillor) tvivlar på att de skulle säga nej eftersom det rör sig om så små mängder för dem.

Wand
0

Sant det. Jag får smyga iväg dit och fråga!

UlrikaD
0

Att ha två chillor kostar inte mycket i underhåll. Det är just inköp av chillor och bur som kostar i början.

Satsa på att lägga mer pengar på chillor från en bra uppfödare med bra linjer så bör du även slippa veterinärsbesök. Och det sparar du på i längden.

Man brukar räkna att en chilla äter 1kg pellets/månaden och då räknar man ganska högt. Huvudfödan är ju hö. Och pellets kostar kanske 30kr/kg. Bebisar äter ju mindre.

Jag ger även mina annat i form av krafft-pellets, hel havre och vetegroddar. Men återigen två chillor äter inte så mycket i månaden.

Jag ger också mat varje dag. Tar bort spån och sånt ur matskålen, ser till att allt är fräscht.

Wand
0

Javisst! Jag har faktiskt kollat lite på blocket, men sedan hittade jag en tjej som föder upp i mindre skala som verkar väldigt bra som dessutom är ganska nära mig, så jag ska åka till henne och hälsa på dem och se hur de har det och så. Och som sagt så är priset för djuret inget problem, mer än att man får spara lite extra. Man kan inte sätta ett bra pris på en levande varelse i mina ögon! 
Men jag har ännu inte bestämt mig för om jag ska ta båda systrarna eller om jag ska ta en av dem och kolla efter en annan ifrån en annan uppfödare. Har ju lite tid att bestämma mig än så länge, men ändå.

UlrikaD
0

Tänk bara på att om du köper djur och ska para ihop själv så parar man antingen ihop två bebisar under 4 mån, eller en vuxen och en bebis.

Av samma kön då såklart.Flört

Wand
0

Jo, det vet jag! Ungefär lika med gerbiler också, man får vara lite försiktig och tänka efter ordentligt så går det bra. :D
Det är just därför det vore så behändligt med de två systrarna, för de sitter ju ihop redan och så. Men det vore samtidigt roligt med en annan färg så man inte blandar ihop dem, haha!

UlrikaD
0

Vad är det för färg på systrarna då?

Oftast skiljer de sig ändå en hel del och man lär sig snabbt att se skillnad på dem. Någon är lite större, någon har bredare huvud osv, även om de skulle vara identiska i färgen. Men ofast är någon ljusare/mörkare än den andra ändå.

Wand
0

Tja, jag har som sagt inte träffat dem ännu utan endast sett bilder, men tycker de ser ganska jättelika ut. Å andra sidan är de bara småttingar hittills, de hinner nog växa på sig och bli lite mindre lika tills de blir stora. 
De är beiga enligt uppfödaren, och det kan nog stämma bra det!

Wand
0

Förresten. Detta har inget med trådens topic att göra egentligen, men bättre att fråga här än att göra en ny tråd (vilket jag är mästare på!) - men, att sätta ihop en vuxen hona med två honbebisar(10 veckor gamla), går det? Eller är det bäst att ha bara två om de ska gå i samma bur?

UlrikaD
0

Det brukar oftast gå bra, men det är alltid en större risk för bråk om man har tre än om man har två.

Det kan ju också bli så att de två bebisarna tyr sig till varandra och den vuxna blir lite utanför. Det är väl den största risken med tre-grupper att någon inte "får vara med".

Man kan aldrig vara riktigt säker på hur det kommer att fungera.

Tänk också på att du enligt lag behöver en större bur för tre stycken. Minimum 0.75kvm i yta istället för 0.5.

Solaika
0

#12 Mina äter då rakt inte ett kg i månaden.. får dem inte riktigt att fatta att de ska äta bellopelletsen och inte den gamla från Vitakraft.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

CaptainBunchie
0

Jag Rekommenderar: Glad

2 balar hö här kostar ungefär 40kr (10kg balar) och det är att rekommendera om det är fint hö. Räcker otroligt länge, tar hem kanske 2-3 kg och 1 lidet räcker ca 1 månad till 2 chillor och en kanin :)

Spån osv går ju att köpa på hyvleri billigt, ca 750L/35kg köper jag till min häst och tar samtidigt hem lite till smådjuren, och det räcker ganska bra ju ;) 62kr kostar en sån bal som jag köper.

Om man köper Chinchilla Complete som jag gör (riktigt bra foder, Chinchilla Complete är ett välsmakande fullfoder till chinchillor.

Främjar god tandhälsa
Tandproblem är vanligt hos chinchillor, och är oftast direkt orsakat av en olämplig kost som inte ger tillräckligt tuggmotstånd. Chinchillan behöver hela tiden slipa ner sina ständigt växande tänder. Tack vare långa fibrer ger Chinchilla Complete den nödvändiga tandmotionen.

Färska grönsaker
Extruderingsprocessen som används för att framställa Chinchilla Complete innebär möjligheten att tillsätta grönsaker i pelletsen. Minst 10% av pelletsen är färska grönsaker, vilket ger hög smaklighet.

Långa fibrer
Chinchillor är naturliga herbivorer och behöver ett högt fiberinnehåll i sin föda. Chinchilla Complete har 20% fibrer. Tack vare speciell framställning är dessa fibrer bevarade som i naturlig föda, vilket är mycket bättre än de krossade fibrer man normalt hittar i chinchillamat. Stödjer och förbättrar magfunktionen.

Lågkalori
Kombinationen av lågt energi-innehåll, låg stärkelsehalt och hög fiberhalt, allt i extruderat pelletform, ger en lättsmält och välbalanserad kost. Detta främjar att chinchillan inte blir överviktigt.

Mag-tarm-flora
Innehåller prebiotikorna Fructo-OligoSaccharides (FOS) och Mannan-OligoSaccharides (MOS), som är välkända för att främja en sund tarmflora.

Vitaminer
Chinchilla Complete har en mycket nogrann sammansatt blandning av vitaminer som främjar chinchillans hälsa och immunförsvar. Vitamin A är viktigt för cellåterbildningen. Vitamin D3 ökar upptaget av kalk och fosfor, vilket är nödvändigt för en stark benstomme. Vitamin E och C är antioxidanter som skyddar kroppen från fria radikaler.

Immunförsvarsstärkande
Tillsatsen av naturliga plantextrakt, lutein och b-karoten har en positiv inverkan på immunförsvaret.

Vacker päls
Tillsatsen av de essensiella fettsyrorna omega 3 och 6 ger en sund och vacker päls och hud. Balansen mellan fettsyrorna är noga avvägd.

Motverkar hårbollar
Tack vare naturliga fibrer minskar risken att chinchillan får problem med magen på grund av hårbollar.

Odörkontroll
Alla Complete-foder har tillsatt yucca-extrakt, vilket binder ammoniak och andra komponenter som orsakar stark odör från djurets avföring.

Analys
Protein 16%
Fett 3.5%
Fibrer 20%
Aska 8%
Kalcium 0.9%
Fosfor 0.6%
Vitamin A 10.000 IU/kg 
Vitamin D3 1.500 IU/kg 
Vitamin E 30 mg/kg 
Vitamin C 10 mg/kg 
Koppar-cupric(II)sulfat 10 mg/kg) kostar det ca 50kr för 500g, ca 230kr för 2,5kg och ca 470kr för 8 kg

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

UlrikaD
0

Nu har du tagit all reklam från Chinchilla Complete och kopierat och lagt ut.

Det betyder inte att just det är ett bra foder för chinchillor. Alla företag säljer ju just sina foder som de bästa.

Och det här med att det är lågkalori för att chillan inte ska bli överviktig är ju helt onödigt. Om du inte proppar i din chilla enbart russin och stänger in den i en liten bur utan motion så blir en chilla sällan överviktig.

Och hårbollar? Det är ingen katt.

Tandproblem orsakas oftast av att tandrötterna växer, har inte så mycket med foder att göra. Naturligtvis spelar det roll vad chillan äter, men gäller det att slipa tänder så är det hö som gäller.

Om man ska betala så mycket pengar som 470kr/8kg när man kan få Mästers 25kg för 260kr. Då kan man lika gärna lägga sina pengar på Oxbow istället.

CaptainBunchie
0

Ursäkta, såg inte att det blev så mycket text. Men har haft mina chillor ett bra tag nu och dom har aldrig blivit sjuka eller något.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Rafflan
0

Jag har kollat på Chinchilla Complete och det fodret ser inte ut att vara nåt bra foder för chinchillor!

Det är enligt mig bara skit foder som dem försöker få folk att tro att det är bra. Det jag inte gillar är att det är grönsaker i det, chinchillor får inte hårbollar, iaf inte mina och chinchillor blir oerhört sällan feta.

Jag vill ge mina djur BRA mat och sen ger jag dem godis separat ;)

UlrikaD
0

#23 Det är bra att dina chillor inte är sjuka. Men en chilla kan leva i 18 år, de flesta sjukdomar som kommer av t.ex dåligt foder visar sig ju inte förrän de blir äldre.

Nu är jag inte helt insatt i just detta fodret men bara sättet de beskriver det på får det att ringa lite varningsklockor för mig.

Dessutom säljs denna serien även för hamster och iller och båda dessa fodrena är faktiskt rent skräp. Förhoppningsvis är kanske chillafodret bättre, men i regel är ju dessa kedjor som gör mat för "alla" sorters djur inte så bra.

Zuzziquie
0

Kikade lite snabbt på chinchilla complete på deras hemsida precis och kan egentligen inte hitta något särskilt dåligt med det? 

Ogillar deras sätt att marknadsföra det, samt att priset är väldigt högt jämfört med andra bra pellets. Men tittar man på näringsförteckningen så ser jag inget dåligt iallafall? Skillnaden mot våra vanliga foder är egentligen bara att det är betydligt mer fibrer, men det är inget negativt i det?

Wand
0

Någon som kan säga mig om Vitakraft's chillapellets är bra eller dåligt? Detta finns i kilopaket på djuraffären i stan för ca 40 kronor, jag tog mig dock inte tid att fråga han som jobbar i affären då personalen där verkligen är helt inkompetent vad gäller djur.

Solaika
0

Jag fick med sånt till mina när jag köpte dem.. lärde mig här att det är inte dåligt men inte heller bra. Mina killar är något underviktiga så jag skulle inte välja det om jag va du. Bello har jag köpt nu. Det va inte alls dyrt. Köpte 5 kg för 199 tror jag. Eller om det va 249.. minns inte.. de äter så lite pellets jämfört med hö.. så det går inte åt några stora mängder.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Zuzziquie
0

Hm, vi kan dela in det så här

• Bello & Mästers Chinch pellets är bäst (Samt, danska pellets tex. KFK, men är svårt/omöjligt att få tag på i sverige, jag köper direkt från danmark via en uppfödare som bor här i närheten men som besöker dk mycket som då köper hem)

• Carrier och Lottie kanin/marsvinspellets är bra

• Olika rena chinchillapellets som säljs i djuraffärer är ok, som #28 skriver, inte bra men inte dåligt heller

• Blandningar, alltså inte rent chinchpellets kommer absolut längst ner och är INTE ok

Wand
0

Okej, tack!