Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett09-hälsa-sjukdomar-veterinärer
Läst 1857 ggr
Saandraa_
2011-04-28 17:35
0

Tips efter kastrering

Har nyligen kastrerat min chilla hane Tarzan! Gick som tur e väldigt bra (: nu e bara frågan, e det ngt man bör veta efter en kastrering? funderade tex på om man kanske skulle ta ut sandbadet i ngra dagar då det är ett sår efter kastreringen?

Zuzziquie
2011-04-28 18:29
0

Så skönt att det gick bra med honom!

Men ja, ta ut sandbadet tills det är ordentligt läkt. Samt att jag skulle rekommendera att inte ha spån i botten utan handdukar istället :)

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

Moth-79
2011-04-28 18:38
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har inte själv någon erfarenhet av nyligen kasterad chilla, men jag skulle iaf ta bort sandbadet i några dagar (kanske t.o.m upp till en vecka beroende på hur det ser ut) bara för att vara på den säkra sidan. Det känns väldigt onödigt att riskera att han får in sand i såret som ställer till det när själva kastreringen gick bra.

Men annars vet jag inte vad man ska tänka på speciellt vid kastrering vid chinchilla. Men allmänna råd:  Om du precis kommit hem med honom se till att han börjar äta så snabbt som möjligt fast han kanske är lite slö efter narkosen. Sedan kanske han inte är lika aktiv (för det kanske är lite ömt) så han hoppar inte runt lika mycket, det kanske kan leda till att han blir hård i magen? Därför håll  koll på plupparna

Moth-79
2011-04-28 18:44
0

Rådet med handdukar var bra, se bara till så att din chilla inte är en sådan som äter upp handukarna, kanske tidningspapper eller toalätt istället? Min chilla tror tyvärr att man ska äta allt som är gjort av tyg :(

Saandraa_
2011-04-30 07:40
0
Rafflan
2011-05-01 19:44
0

Inge sandbad, tidningar i botten och handdukar på det, om chinchillan bara sitter i huset/under hyllplanet och inte vill komma fram, inte vill äta osv, så lägg in en hög med hö och en liten matskål med pellets i huset.

Min första jag kastrerade var det ingenting med, var som vanligt så fort narkosen gett sig helt. Min andra satte sig i ett hörn på huset och rörde inte mer än huvudet, men ställde in mat till honom, då började han äta och nästa morgon var han sig själv :)