Allmänna chinchillafrågor!
Halloj! Jag har några frågor som jag undrat över under en tid, som jag gärna får svar på.
Jag har självfallet kollat runt på internet och allt möjligt om dessa underbara små djur, men jag vill ändå höra från andra chinchillaägare.
Behöver chinchillor hö? Jag vet att de flesta burdjur kräver hö, det är detta som hindrar mig ifrån att skaffa de flesta djur då jag är allergisk emot det.
Hur stor bur bör man ha som minst för ett par chinchillor? Jag vet att de behöver stort utrymme så de kan få mycket klättersaker etc, men det är allt jag vet.
Är det sant att man förkortar en chinchillas liv om man vänder deras dygnrsrytm? Är det lätt att man gör det utan att riktigt tänka på det? Eftersom att vi människor är "dagdjur" (haha!) så blir det väl störst chans att man försöker hålla på med dem under morgon/eftermiddag iallafall, och då kan det väl råka hända att man vänder chinchillorna till att bli det också?
Är chinchillor aggressiva? Har hört från folk att chinchillor har ett riktigt dåligt temperament och inte tycker om att kela osv.
Vad kräver de för underhåll? Ska man byta i buren 2 gånger i veckan eller mer sällan? Kräver de mycket aktivering? Gerbilerna kräver ständig aktivering då de är väldigt aktiva, men då jag aldrig verkligen varit runt chinchillor (mer än att hälsa på dem i en djuraffär) så vet jag inte om de är lugna eller aktiva!
Tacksam för svar. Jag är väldigt sugen på att skaffa mig ett par, om ekonomi och allergi osv tillåter.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Chillornas huvudföda är hö.. så ja, de måste ha hö.
Burmåtten kommer jag inte ihåg minsta tillåtna, men som med alla djur.. ju större desto bättre.
Det där med dygnsrytmen får nån mer erfaren svara på. Men jag kan iaf säga att det är bra med chillor om man har dagjobb.. de vaknar ofta lagom tills man kommer hem från jobbet på eftermiddagen.
Aggresiva måste jag säga; NEJ. De kan vara rädda o försiktiga om de är ovana vid hantering.. men jag har aldrig hört om en chilla som bits. Det finns säkert men det kan inte vara så vanligt. Mina är rätt ovana vid hantering. Teddy kan fräsa åt oss när han inte vill men han skulle aldrig bita. Annars tycker jag de är snälla o fredliga varelser.
Har de en bra bur klarar de sig bra med det men som alla djur mår de bäst av att få komma ut o röra på sig. Vi släpper våra fria på nerevåningen, helst en stund varje dag men om inte så iaf så ofta vi hinner så de får kuta av sig. Då brukar jag sätta mig på golvet oxå så de får nosa o hälsa på mig i sin egen takt.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

"Behöver chinchillor hö? Jag vet att de flesta burdjur kräver hö, det är detta som hindrar mig ifrån att skaffa de flesta djur då jag är allergisk emot det."
Ja, chillor kräver hö, det är deras basföda och efter det kommer pellets. Men de måste alltså ha hö både för näringssyfte och för att slipa ner tänderna.
"Hur stor bur bör man ha som minst för ett par chinchillor? Jag vet att de behöver stort utrymme så de kan få mycket klättersaker etc, men det är allt jag vet."
Minimimått 0.5m2 i yta. T.ex 100x100x50cm. Lägsta höjd 100cm, och kortaste sidan får inte vara mindre än 50cm
"Är det sant att man förkortar en chinchillas liv om man vänder deras dygnrsrytm? Är det lätt att man gör det utan att riktigt tänka på det? Eftersom att vi människor är "dagdjur" (haha!) så blir det väl störst chans att man försöker hålla på med dem under morgon/eftermiddag iallafall, och då kan det väl råka hända att man vänder chinchillorna till att bli det också?"
Man ska inte störa djurs dygnsrytm vilket djur det än gäller. Det är vi som bör anpassa oss efter dem istället. Chillor är ju mest vakna på e.m och kvällar och det brukar passa många bra då det är då de kommer hem från jobb, skola osv.
"Är chillor aggressiva? Har hört från folk att chinchillor har ett riktigt dåligt temperament och inte tycker om att kela osv."
Inga sällskapsdjur är aggressiva om inte ägaren har gjort dem sådana. Då skulle de inte kallas sällskapsdjur.
Djur som bott på fel ställen, uppfostrats fel osv kan visa oönskade beteenden. En chilla som bott hela sin uppväxt på en djuraffär under lysrör och folk som försöker peta på den när den sover osv är av förklarliga skäl inte lika tam och tillitsfull som en som fötts upp hos en hemuppfödare och blivit gosad med och respekterad från födseln.
Chillor blir inte lika tama som t.ex marsvin, de vill gosa och kela på sina villkor helt enkelt. Det betyder inte att de är otama, bara annorlunda.
"Vad kräver de för underhåll? Ska man byta i buren 2 gånger i veckan eller mer sällan? Kräver de mycket aktivering? Gerbilerna kräver ständig aktivering då de är väldigt aktiva, men då jag aldrig verkligen varit runt chinchillor (mer än att hälsa på dem i en djuraffär) så vet jag inte om de är lugna eller aktiva!"
Städar buren gång i veckan/var tionde dag ungefär. Men byter ut höet oftare. Sen bör man sila sanden flera gånger i veckan också.
En chilla aktiverar sig själv ganska bra om den bor med en kompis (som alla chillor bör). Om man släpper ut dem i ett rum när man sitter där så älskar de att skutta omkring, undersöka saker, upp i ditt knä osv. De vill gärna komma ut och springa varje dag.
Har man inte möjlighet till det så är en kompis, stor bur, aktiveringssaker så mycket viktigare.
Så att göra på samma sätt som du gör med dina gerbiler funkar utmärkt.
#1-2
Tack för era svar! Har fått en mycket klarare uppfattning nu. Jag vet att alla djurägare inte är att lita på, så det är alltid bättre att fråga där man vet att mer seriösa människor kan ge sina tips/vetskaper/åsikter.
Kommer aldrig släppa mina drömmar om att ha chinchillor, så jag ska börja spana efter så mycket information som möjligt innan jag kan skaffa mig det.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?