Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett01-allmänna-diskussioner
Läst 2186 ggr
isla
2011-04-21 11:19
0

Doft?

Chillaägare sedan 2 dagar tillbaka. Undrar lite över hur Chillor ska lukta? Är det som med vissa andra djur att illaluktande doft beror på skötseln av bur eller luktar de lite illa naturligt?

Zuzziquie
2011-04-21 11:37
0

Precis, skulle det lukta mycket så beror det antingen pga skötseln av buren eller att chillan helt enkelt är sjuk (tror att tex. vid diabetes så kan urinet lukta väldigt illa) 

Chinchillan är ett djur som inte luktar illa naturligt, till skillnad från en del andra djur ;)

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

isla
2011-04-21 21:48
0

Hur ska jag göra för att få dem att lukta bättre? Räcker det med att hålla rent och snyggt i buren?

UlrikaD
2011-04-21 23:45
0

#2 Luktar själva chillorna?

Mina är i stort sett doftfria. Luktar de någonting någon gång så brukar det vara nåt lurt på gång. Infektion eller problem i munnen t.ex.

Det är inte dåligt spån eller hö som luktar istället?

Städar man 1 gång i veckan/var tionde dag så tycker jag inte det luktar någonting alls.

isla
2011-04-22 10:37
0

Jag märkte i tisdags när vi kom hem att buren luktade illa så den ska saneras. Men även Chillorna luktar illa också. :-( Kände det när den lilla klättrade på mig. Upptäckte också igår att den stora ser frätt ut på bakbenen?! :-/

Zuzziquie
2011-04-22 11:45
0

Hmm, ellerhur har du precis köpt dem? Kommer de från något "mindre bra" hem sedan tidigare tro? För om de haft smutsigt hos dem så sätter sig den lukten väldigt i den täta pälsen och det tar ett tag tills den går ur. 

Var på chillan är de det luktar? Pälsen? Urinet? Munnen?

Låter ju inte bra alls, prova skicka en bild på bakbenet?

MaaariaS
2011-04-22 12:59
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kan dom ha kissat i sanden och sen badat i den???

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Zuzziquie
2011-04-22 13:12
0

#6 Ja, det skulle ju också kunna vara en möjlighet/risk ;)

MaaariaS
2011-04-22 13:21
0

#7 Min Alice gjorde det när hon var liten och precis kommit till mej och hon luktade allt annat än gottFlört

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

isla
2011-04-22 21:43
0

Vet inget om hur de skötts i tidigare hem, då buren var urstädad när vi var där och hämtade dem.

Jo, vi köpte dem i tisdags. Svårt att ta en bild i och med att hon är väldigt skygg, men ska försöka. :-)