Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett06-burar-och-inredning
Läst 9544 ggr
Solaika
0

Burbygge

Igår började jag mecka ihop garderoben som ska bli grabbarnas palats. Inte helt komplikationsfritt kan jag tillägga.. Man BÖR titta åt vilket håll man sätter saker när man skruvar IKEA-grejer.. Det gjorde inte jag. Men det löste sig med lite vilja o våld ;)

Idag har jag börjat sätta i hyllplan och planera för hur hålen ska sågas o sådär.. Mamma kommer till stan idag o har pappas sticksåg med sig så jag ska kunna såga lätt.

Men jag har en fundering.. hyllplanen känns ju så hala.. har nån tips på hur jag ska få till det så krakarna slipper halka omkring? Jag funderade på om man kan köpa ett par kvm golv, alltså platsmatta typ, o klä planen med. En annan tanke var att rugga ytorna lite med sandpapper men det ser ju så tråkigt ut.

Andra idéer?

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

UlrikaD
0

Vad har du för trä i och med att det blir halt?

Solaika
0

Det är de färdiga hyllorna som följde med garderoben.. så de är ju typ målade.

Does it become a walk?

/Ida

UlrikaD
0

#2 Fråga Susanna, vet att hon byggt burar av Pax-garderober. Det är ju också målade hyllor där. Jag har faktiskt ingen aning.

Skridskor?Flört

Solaika
0

Får se om hon tittar in hit då ;)

Det e mest i ena delen där det är massor med hyllor som jag ska såga hål i tänkte jag.. jag e rädd att de halkar undan o gör sig illa när de ska hoppa mellan planen. Vill helst slippa ha spån på alla plan.

Måste fixa fler hyllplan i stora delen.. men det måste jag försöka fixa till med egna mått..

Haha, små miniskridskor.. det skulle se ut ;)

Does it become a walk?

/Ida

UlrikaD
0

#4 Sa till Susanna att skutta hitåt, så hon kommer nog snart.Flört

Solaika
0

Kyss

Does it become a walk?

/Ida

MaaariaS
0

Sandpapper lät bra enligt mej iafFlört

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Zuzziquie
0

#3-4 Har hittat hit ;)

Tänkte  först fråga hur du hade tänkt dig med de vita hyllplanen (de som hör till garderoben? För problemet är att det inte alls är hälsosamt om de skulle få för sig att gnaga på dem, så om du ska göra hål i dem så rekommenderar jag att du sätter något i stil med det här:

http://i48.tinypic.com/2eyuybb.jpg

Sen ang. om att det skulle vara halt så är det inget problem, kommer inte bli någon bambi på hal is eller liknande ;) Tror inte att sandpapper är en bra idé då de kanske skulle få för sig att börja gnaga där - samt att det inte skulle se särskilt snyggt ut/inte behövs då ;)

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

Zuzziquie
0

#5 Hade faktiskt redan börjat skriva på ett svar när du sa till mig… Är bara lite seg med att blir klar :P

MaaariaS
0

Fel av mejFlörtDu ska inte sandpappraOskyldigFoten i munnen

Zuzziquie
0

#10 Var egentligen inte en SÅ dum idé när jag funderar på det mer. :P
Men behövs som sagt inte, samt att om de kissar på hyllorna så blir de ju förstörda fortare och är svårare att få rent när man städar/tvättar burarna - så är inget som jag rekommenderar…

MaaariaS
0

Hahaha Du ska sandpappra hyllornaFlörtTungan ute

Zuzziquie
0

Hmmm nej ;) inget som jag rekommenderar alls, men kan förstå varför trådskaparen kom på idén ;)

MaaariaS
0

(hmm vill inte förstöra hennes tråd merTyst)

Solaika
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#8 Ja, jag tänkte just att man kanske skulle sätta nån metallkant så de inte kommer åt att gnaga.

Gör ett nytt försök att lägga in bilden på den blivande buren. Jag tycker ju att det verkar jättehalt. Men de klarar det alltså?
Men hur är chillor.. jag har ju en tunnel o hängmatta.. kan man lägga in typ en liten hundbädd på nåt plan?

Does it become a walk?

/Ida

MaaariaS
0

Väntar på Susanna härTyst

Solaika
0

#14 Haha, du förstör inte ;P

På bilden kan man nog se lite av de ringar jag har gjort där jag ska såga hål.

Men golvmatta som jag tänkte först va ingen bra idé alltså?.. inte ens om man sätter metallkant så de inte kommer åt kanterna att äta på?

Does it become a walk?

/Ida

Solaika
0

Just ja.. jag skulle vilja sätta in en ordentlig trädgren i stora delen istället för hyllor.. är det dumt? Typ en stam med grenar som är stora nog att sitta på. Eller är risken att de trillar ner?

Does it become a walk?

/Ida

MaaariaS
0

Plastmatta låter inte så bra alls ,då iaf mina chillor testar att bita på alltGlad

Zuzziquie
0

#15 Nej, inte för halt nej. Jag har iallafall aldrig inte ens tänkt tanken att det är halt och som sagt, det är ju inte så att de halkar omkring liksom :)

Ang. hundbädd så kan du prova men du får vara jättenoggrann och se om de börjar gnaga minsta lilla så får du ta ut direkt!

#17 Tror att det är svårt att täcka så att de inte alls kan få tag på kanterna. Men är inte någon jättedum idé blir ju lättare att tvätta :) Så som sagt, om du kan få till det på något riktigt bra vis så att de inte kan komma åt att gnaga då kan det nog vara riktigt bra :)

Solaika
0

#20 Jag har ju halkat runt på delarna på golvet o tyckt att det har känts jättehalt :P

Ska se om jag hittar en billig hundbädd o testa med sen.

Jag tror jag ska köpa hem en liten bit golvmatta o försöka iaf. Går det inte så är det bara att ta bort, går det så får jag köpa mer :) Lär ju iaf åka iväg o köpa metallband.. allt borde finnas på bauhaus.. guu vad jag vill ha klart allt nu så de kan få flytta in.

Does it become a walk?

/Ida

MaaariaS
0

Jag tänkte lite på din bur när jag var ute med Max.Eftersom att buren är en garderob så funderade jag på om det finns många hål så man kan välja att sätta hyllorna var man vill.Om din garderob har det skulle det nog vara smart att täcka dom hhålen med nått typ stålplatta eller nått.Glad

Solaika
0

Nah, det har inte speciellt mycket hål faktiskt. Man får inte välja riktigt vart hyllorna ska sitta. Men jag förstår din tanke :)

Does it become a walk?

/Ida

Solaika
0

Nån som har en tanke om #18?

Does it become a walk?

/Ida

UlrikaD
0

Angående trädgren så är det en jättebra idé att sätta in i stora delen. MEN jag hade inte låtit den vara så hel som den är nu. 1m högst, så dela av den delen i två så chillan inte kan fall så högt om den skulle falla. Antingen sätter du in ett träd i varje del, eller bara ena. Eller så tar du en stor trädstam som är som hela buren och gör hål i mittendelen så både träd och en chinchilla kan klättra igenom.

Men jag hade inte lämnat 2 m fallhöjd, det är nog för att ta död på vilken chilla som helst.

Solaika
0

Nu måste jag mäta.. hela garderoben är 181 cm hög så det stora utrymmet är nog inte mer än 1,40-1,50 på sin höjd.. Men en trädgren och ett par hyllor på sidorna kanske? Typ såna hyllor som Susanna länkade till.

För övrigt har jag varit o köpt lite golv idag och metallband. Ska försöka fixa så golvmattan blir så de inte kommer åt o gnaga på den :) Väntar på att min kära sambo ska hitta hem bara så ska han få hjälpa mig att såga hålen i hyllorna :)

Does it become a walk?

/Ida

UlrikaD
0

Det blir nog bra. Hade en sån här bur en gång för många herrans år sedan. Och en chilla klättrade på insidan av dörren, skulle vända och skutta ner en bit men det gick inte så bra så han bröt benet.

Han lyckades alltså pricka hålen hela vägen ner.

Solaika
0

Nämen ajaj.. Men om det står en stor gren där så finns det ju ändå nåt att få tag i tänker jag. Hm.. ska klura lite mer på det där..

Vilka träslag är det man kan ge chillorna nu igen?

Does it become a walk?

/Ida

UlrikaD
0

Äpple

Päron

Pil

Rönn

Hasselnöt

Sälg

Alm

Bambu

Magnolia

Solaika
0

Bambu o Magnolia kan bli lite svårt att få tag på :P Men äpple eller rönn borde ju inte vara omöjligt. Inte Asp? Det dräller det av på andra sidan lilla vägen här hemma nämligen :P

Does it become a walk?

/Ida

Zuzziquie
0

Asp ska också gå bra :) (är väl i samma släkte som sälg och vide som för övrigt också går bra)

Zuzziquie
0

#30 Nu skrev du lilla vägen, men kom ihåg att om det är nära vältrafikerade vägar så bör man undvika grenarna…

Solaika
0

Ja, med det är bara vår lilla väg härutanför.. o man kan gå in en liten bit så kommer man ifrån de närmast vägen. Vi bor på en återvändsgata med 30-begränsning o nästan längst upp :)

Nu är 5 av 7 hål sågade.. Behöver hjälp av sambon för resten + dörrarna.. o han orkar visst inte idag -.-' Men jag får ju o andra sidan inte nätet förrän nästa vecka.. Tok! Jag vill ju bli klar nuuu :D

Does it become a walk?

/Ida

Solaika
0

Susanna, visst va det du som pratade om plåtlådor i buren? Hur mkt betalar du för det? Fick en prisuppgift på en plåtlåda från plåtslagare o det va 650:- .. det kändes lite blodigt för att vara ärlig. Funderar på att bygga trälådor på egen hand istället. Det lär bli billigare. När de blir snuskiga är det ju bara att göra en ny i så fall :)

Does it become a walk?

/Ida

MaaariaS
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hur går det med bygget???Glad

Solaika
0

Det har stått still ett tag eftersom vi har varit i Rom o sådär.. nu jobbar jag ikväll.. o på dan imorn.. sen ska jag återuppta arbetet :)

Does it become a walk?

/Ida

MaaariaS
0

#36 Aha då förstår jag att det tagit lite tidGlad

Ska bli roligt och följa bygget igen,när ni har tid att börja igenGlad

Solaika
0

Imorgon ska jag försöka få tid att greja lite med den. Försökte lägga upp bild på den förut.. men iFokus just nu är inte riktigt kompatibel med min dator..

Does it become a walk?

/Ida

Solaika
0

Does it become a walk?

/Ida

Solaika
0

Det tar sig så smått med buren.. har börjat såga ur dörrarna idag. Fick äntligen hem nätet härom dagen! Alla hyllplan som följde med buren är klara och imonterade, sånär som på ett där jag har limmat på golvmatta idag. Men det planet åker in där ikväll. 
Har varit o fått tillsågat två extra hyllplan oxå eftersom ena delen är så öppen o jag lyckas inte få tag på nån bra trädgren. Och så har jag skruvat i massa ögglor som jag kan hänga upp leksaker o sånt i sen.

Det kliiiar i fingrarna tills jag får släppa in dem i nya buren!

Får se när lönen kommer nästa gång om jag har råd att beställa metall-lådor att ha i botten av buren.. annars får jag hitta på nåt annat.. hur som helst så skräpar nog inte det här hälften så mycket som gallerburen gör :)

Does it become a walk?

/Ida

Zuzziquie
0

#34 Nej men så tokigt! Om du bara ber om en platt skiva att ha i botten (alltså, att de inte behöver bocka till den) vad säger de för pris då?

Jag betalade typ 200 styck. Men hade kanske tur samt att det var något år sedan, tycker ju dock inte att priset borde stigit så mycket?! Vettesjutton om jag tycker att de är värda så mycket, rekommenderar nog nästan att du satsar på något annat i botten om det ska vara så galet dyrt!

Ett annat alternativ är ju som du sa att göra en låda i trä (om du vill ha en låda vill säga) annars så lägg in någon typ av plastmatta eller liknande i botten eller ännu enklare lägg bara in en träskiva av något slag så kan du bara slänga ut den när den är snuskig (så att inte botten i själva garderoben blir förstörd….

Solaika
0

En extra kant skulle ju inte skada egentligen.. de små änglarna är ju experter på att sprätta ut spån o grejer..

En del av buren kommer att vara förtäckt av en del av dörren. Där tänkte jag stoppa in massa hö. Klurar på att lägga in en matta längst ner i den andra delen istället för spån. Är jag elak om de inte får spån alls? De kommer att ha mjuk matta, massa hö, en fleacetunnel som de redan nu alltid ligger i, en eller två hängmattor och en hängpåse. Så mjuka ställen att sova i finns det ju. De är sällan i spånet nu i vilket fall.

Does it become a walk?

/Ida

Zuzziquie
0

Vad menar du med mjuk matta? tänker mig att det blir väldigt kladdigt och äckligt? Alternativet till att ha spån i hela är att lägga någon skyddande plastduk/metallskiva i botten som lätt går att tvätta av och så bara ha spån i en "toalåda" som då får bytas var eller varannan dag istället. 

Ang. kant så går det ju att ha en metallskiva i botten och så bara sätta någon typ av träkant där fram på buren som stoppar spånet från att åka ut :)

Solaika
0

Jag tänker typ trasmatta som man kan kasta i tvättmaskinen :) Alla löstagbara hyllplan har jag limmat fast golvmatta på.. sen är ju trät vitt så det borde klara sig skapligt.. men du har rätt i att man kanske borde ha nåt skyddande under ändå..

Jag har fått napp hos en kompis som ska göra ett försök att bocka framkanten på en metallskiva.. det räcker ju med att framkanten är bockad så hindrar man ju att spån smiter ut.

Annars testar jag utan kant.. i värsta fall är det ju bara att skruva fast en bit trä i framkant :)

Does it become a walk?

/Ida

Solaika
0

Tänk bort alla prylar ;)

Does it become a walk?

/Ida

Solaika
0

Nu e buren klar.. jag måste bara komma på nån trappa/stege upp till övre delen där sandbadet står.. resten av buren har de kommit på hur de tar sig runt med ett par små justeringar från matte för att de skulle lyckas ta sig upp på alla hyllplan.

Does it become a walk?

/Ida

UlrikaD
0

Tjusigt bygge.

Men var kissar de nånstans, ser inget spån. Eller ska du ha det på någon av avsatserna?

Gillar det målade trädet!Skrattande

Solaika
1

Utifrån

Does it become a walk?

/Ida

MaaariaS
0

FintGlad

Solaika
0

#47 Jadu.. har inget spån just nu.. men de kissar i höet längst ner så jag ska klura ut nåt sätt att få in en låda med spån :)

#49 Tack :)

Does it become a walk?

/Ida

UlrikaD
0

#50 Det var lite därför jag frågade. Kissa i hö kan lätt bli en ovana så att de fortsätter med det även när de har spån.

Inte så lyckat att kissa i maten ju.Flört

Solaika
0

De är små muppungar :P Jag måste klura lite.. vad man ska kunna hitta på att ha spån i.. Finns ju inte hur mycket utrymme som helst att stoppa in en låda.

Does it become a walk?

/Ida

LadyS
0

Solaika vad är det för svart och blå grej du har näst översta hyllan och vart har du köpt den?

Tyckte den va jätte cool och skulle vilja ha till min chilla =)

Zuzziquie
0

Verkligen supersnygg bur! :D 

Det jag skulle rekommendera är att byta så att du har spån där du har höet nu. Och så lägga en mindre hötuss på en hylla högre upp. Det tycker jag brukar fungera på mina. Lättaste sättet är att helt enkelt sätta en ca 5-10 cm bred bräda längs med burbotten så håller den in spånet :)

Solaika
0

#53 Det är en kruka jag köpte på Ikea.. sen klistrade jag på de ljusblå prickarna.. dessvärre fick inte prickarna sitta kvar nån längre stund så jag har plockat bort de kvarvarande. Men den e snygg ändå faktiskt :)

#54 Tack :D

Hm.. ja, det kanske inte är en så dum idé med spånet där nere. Kanske kan såga till en kant av det jag sågade ur dörrarna så det fortfarande ser skapligt bra ut :)

Does it become a walk?

/Ida

UlrikaD
0

När jag hade garderobsburar så satte jag in en stor kattlådebotten med spån i längst ner. Bara att lyfta ut och tömma.

Om man inte har chillor som gnager på plastkanten såklart.

Solaika
0

Hm.. jag har ju faktiskt en kattlåda står o skräpar.. får testa med den då :)

Does it become a walk?

/Ida

isla
0

Supersnyggt skåp! Var har du hittat det? Ikea skriver du, men tittade på Ikeas hemsida och hittade inget. Vill också ha skåpet. ;-)

Solaika
0

Dombås heter det har jag för mig. Nåt liknande iaf. Det är väl om det har försvunnit ur sortimentet.. men det låter konstigt. Ska kolla

Does it become a walk?

/Ida

Solaika
0

Nej, ta mig tusan.. det finns inte kvar.. det va ju himla märkligt. Då har dom tatt det ur sortimentet nu då.. Kolla om det finns nåt bättre begagnat då? Synd att jag inte visste att du ville ha det så hade jag kunnat köpa till lågpris när de sålde ut gamla ikea här. Det fanns MASSOR när jag va där o handlade för 50%

Does it become a walk?

/Ida

isla
0

Haha, jag visste det inte ens själv då, eftersom vi hämtade våra första chillor så sent som igår. ;-)

Men attans så synd. Nästan värt att sticka till Ikea i helgen och se om de har skåpet kvar på varuhuset. Har några Ikea att välja på. Kanske kan ringa och kolla?! :-)

Buren som vi fick med är helt i metall, men vi har ju spån och hö i hela lägenheten redan, efter en dag. :-/ Dessutom vill jag att det ska vara snyggt och skåpet du köpt är ju kanonsnyggt! Vill ha!!!

Zuzziquie
0

#61 Annars så finns det andra garderober som ska fungera också :)
IKEA har tex en garderob som heter PAX (inte lika snyggt dock), sen brukar Jysk ha garderober som liknar Idas :)

Solaika
0

Ja.. de otäcka gallerburarna.. fick med en sån till våra vi med. Ja, men åk till ikea o kolla.. tror jag gav 800 för garderoben.. heelt klart värt det för den här buren är ju mer en möbel än vad den fula gallerburen var. Skräpar lite gör det ju av den här med.. men det är så lätt att bara sopa lite lätt framför ett par gånger om dagen.

Om de inte har på nåt du har i närheten kan de säkert kolla om det finns nån annanstans i Sverige o i så fall beställa hem det till dig.

Does it become a walk?

/Ida

isla
0

Får kolla! :-) Klart det skräpar ner, men det är skillnad på en sida mot fyra.

Tack ändå! Hoppas jag hittar något lika snyggt som din. ;-)

Solaika
0

Annars fick jag förslag om PAX-garderober.. men jag föredrar ändå min variant :) De har ett helt palats nu ;)

Does it become a walk?

/Ida

Zuzziquie
0

Ja, din är ju helt klart snyggare (PAX'en är dock bättre när man har många chillor ;))

Men Isla om du vill ha en liknande Idas så är Jysk som sagt ett tips. Tycker att de ofta brukar ha sånna garderober i reklambladen :)

isla
0

Tycker Jysk har så dålig kvalitet. :-( Planerar åka till Ikea i helgen. Får se vad vi hittar. ;-) Tack för er hjälp!