Vad tycker ni om kastrering?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej
hade en rätt het diskussion med en manlig sjuksköterska på min praktik idag, vi kom på något sätt in på kastering och han hade många argument och utlägg att komma med. Han anser inte att man är en sann djurvän om man kasterar sina djur då det är för ens egen skull. Vad anser ni? Är det okej att kastera t.ex en katt, hund eller chinchilla? Lider djuren av att man kasterar dem? ( nu menade jag inte från själva ingreppet utan vad det har för effekter efter om man säger så, blir chillan deprimerad för att den inte har sina "grejor" kvar?), har man rätt att utsätta sitt djur för ett ingrepp? även om det inte är ett avancerat sådant?

I många fall lider ju djuret mer av att ha sina drifter kvar och inte kunna få utlopp för dem.
En okastrerad hankatt i en lägenhet när löpande honar springer utanför.
En okastrerad illerhane kan ibland bli aggressiv om den inte får utlopp för sina hormoner.
En okastrerad honkatt mår ju dåligt av att löpa gång, på gång, på gång.
Och en okastrerad illerhona som inte blir parad kan få aplastisk anemi och faktiskt dö.

Många hanhundar blir ju så galet stressade av löptikar o mår ofta bättre av kastrering. Så precis som Ulrika säger så lider de mer av att inte kunna få utlopp för drifterna.
Hur chinchillor har det okastrerade vs kastrerade törs jag inte uttala mig om.
Men jag anser då att man är mer djurvän om man kastrerar ett djur som lider av att vara okastrerad än om man låter det lida o bli stressat eller sjukt.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Jag tror att mannen som resonerar så förmänskligar djuren och eg resonerar om hur han skulle tycka om en kastrering på sig själv. 
#3 precis! han sa faktiskt, skulle du göra det på människor oxå! haha han har seriösa manlighetsproblem men så kanske det är för män som jobbar i ett kvinnodominerat yrke.