Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett07-mat-utfodring-och-godis
Läst 1869 ggr
Nominom
0

Hur mycket pellets ger ni?

Hur mycket pellets ger ni till era chinchillor?

Jag ger ungefär 1-2 matskedar/chinchilla per dag

:)

UlrikaD
0

Jag fyller på hos mina varje dag, de är ganska bra på att bestämma själv hur mycket de ska äta.

Solaika
0

Mina har fri tillgång.. de har fortfarande inte riktigt kommit på att pelletsen jag ger dem är bättre än maten de fick hos de förra ägarna.

E det inte lite lite med 1-2 matskedar? Med tanke på att gerbiler äter ungefär en matsked per djur och dag tänkte jag.. chillan är ändå rätt mycket större än gerbilerna menar jag..

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Zuzziquie
0

#2 Jag ger också fri tillgång, men de brukar faktiskt bara äta runt 1-2 msk per dag. Jag tror att skillnaden (utan att veta något om gerbiler) är att chillornas kost ska till ca 80% bestå av hö, vet inte om det är så hos gerbilerna?

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

UlrikaD
0

Som Susanna säger, de äter inte mer än 1-2msk per dygn ändå. Men jag ser ingen anledning att stå och mäta upp, full matskål är det som gäller.

Gerbiler äter inte hö alls.

Men degus och chinchllor äter ju som sagt huvudsakligen hö och sen pelletsen som nummer två. Därför är det ju så viktigt att det alltid finns bra, färskt hö att tillgå för dem.

Solaika
0

Ah, men just ja.. tänkte inte på det. Nog för att det finns knäppa gerbiler som äter hö.. men de har ju inget som helst behov av det. Men jag tror faktiskt inte mina äter så mycket av pelletsen ens.. däremot äälskar de när de får havre o tuggar i sig sånt. Visst äter de pellets oxå.. men inte så mycket.

Does it become a walk?

/Ida

Nominom
0

Slänger då ni all mat dagen efter som blir över? eftersom att jag ger ungefär så mycket som chillsen äter så behöver jag inte slänga så mycket sen :)

Zuzziquie
0

#6 Jag mäter som sagt  inte när jag heller upp men brukar hälla upp ungefär så att det bara är lite kvar dagen efter (man lär sig ganska snabbt ungefär hur mycket chillorna äter, skulle det vara slut en dag så häller man helt enkelt på lite mer till nästa dag… :)

Och ja, brukar slänga resterna, men brukar inte vara så jättemycket här heller eftersom jag häller upp ungefär så mycket som de äter :)

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

UlrikaD
0

#6 Vad är det att slänga? Pellets blir ju inte gammalt. Jag kastar en del emellanåt i och med att jag ger hel havre också. Men så mycket rester blir det ju inte direkt.

Solaika
0

Näe, jag kastar bara ibland innan jag fyller på.. det landar ju en o annan bajsplupp i matskålen ibland så typ en gång i veckan kanske, tömmer jag ur allt o ger dem nytt.. Annars så rör jag bara om i skålen för att fånga deras intresse.

Does it become a walk?

/Ida