Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett: 07-mat-utfodring-och-godis
Läst 4626 ggr
chiilla12
0

ger jag dom fel mat ?

jag har hört att chinchillor helst ska äta pellets, men mina har aldrig varit vana me de och dom gillar det inte. jag köper märket Vitapol, Karma. det står att det för för chinchillor, men det ligger torkade solrosfrön i och torkad majs och pellets då men dom äter dem inte upp :P

är det bra att jag fortsätter med det eller ska jag börja med något annat ? :)

Rafflan
0

Byt, det ska vara bara pellets, inga solrosfrön och liknanade.

Jag gillar Lottie kanin och marsvins pellets, havre ioch vete som finns på Granngården.
Tänk på att göra övergången mellan 2 foder långsamt, och vill dem inte äta pelletsen, ge dem inte annat ändå, chinchillor som ätigt "godis" som mat vill sällan äta nyttigt pellets då och det kan ta en tid innan dem ger med sig ;)

chiilla12
0

okeej :) för de finns annan konstig mat me typ torkad frukt och sånt :P får se om dom säljer nåt sånt här :)  min mamma gillar att skämma bort dem så dem e ganska kräsna och äter bara de som dom tycker e gott ;) så halva maten slänger dem ut :P

ska försöka att "vända" dem så får vi se hur det går ;) tack så mkt för råden :D

Rafflan
0

#2 endel torkade saker kan man ge som godis, men det är ju inte bra i för stor mängd ;)

Så gillar din mamma att skäma bort den, skaffa lite godis som hon kan ge dem, man kan ge dem 2-3 russin/dag/chinchilla.

Ska även kunna ge torkad frukt, dock vet jag inte vilka sorter så det får någon annan svara på :)

chiilla12
0

okeej :) tack så mycke, får lära mamma att köpa rätt :)

men så dem påsarna dem säljer, med lite olika saker, ska jag helst inte köpa ??

ahhaha tack så mycket :D

Zuzziquie
0

#4 Nej precis! Dessvärre så är de flesta olika chillagodis/gnagarblandningar/foder osv som man hittar i affärerna inte alls bra för chinchillorna :(

Vet att det känns elakt att sluta ge enmassa godsaker, men faktum är att man gör egentligen bara en god gärning genom att minska ner på det (och byta till något hälsosammare) Trots att det kan se ut att gå bra och att chinchillan mår bra så kan mage/tarm tyvärr lägga av till slut.
Dessutom så bör man inte ge för mycket godis av den anledningen att de inte äter tillräckligt mycket hö då - och största delen av det dagliga intaget ska vara hö då de behöver det både för att kindtänderna ska slitas ner normalt samt för att mage/tarm-systemet ska fungera.

Ang. pellets så säger jag precis som Rafflan, byt till pellets! De pelletserna som jag rekommenderar är Lottie eller Carrier kanin och marsvinspellets från Granngården, eller Bello Chinchilla pellets / Imazos eget rena chinchillapellets som ibland går att få tag på i djuraffärer. Och det sista bra alternativet är Mästers Chinchillapellets som går att köpa från de flesta registrerade uppfödarna.

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

Rafflan
0

#5 du har inge mer tips på godis att ge än russin? :)

Zuzziquie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 Jag är av den åsikten att ju mindre godis desto bättre. Så jag ger dem bara hö och pellets, och så får de lite nya grenar (både små tunna och stora tjocka) då och då. Jag ger bara ½-1 russin i veckan som max, ibland blir det nog till och med en månads uppehåll mellan russinen. Har hört både B. Bouwens och N. Sörig prata om att chinchillor är väldigt friska djur och att när de dör oftast beror på vad vi stoppar i dem. - och då menade de allt "onödigt" som vi ger dem för att vara snälla… 

Men tips på annat att ge som godis är till exempel torkade rosenblad (kan man göra själv, gjorde jag förra året och det var väldigt populärt - kom bara ihåg att rosorna inte får vara besprutade = skulle inte rekommendera tex från en köpt bukett), torkade rosenknoppar (-svårare att torka själv), torkad nypon (måste rensas före, är nog lättare att hitta i någon hälsokostaffär), johannesbröd, knäckebröd, torkade tranbär hmm torkade små äpplebitar (tänker mig i storlek som ett litet russin) skulle nog också gå. MEN som sagt, det är godis och ska ges SÄLLAN. Menar inte att man ska ge allt varje dag utan jag skulle vilja säga max en godis per dag.

Ett annat tips på "godis" eller ja, det är snarare leksak kanske är att man tar in en tjock gren som man sedan sågar tunt tunt så att det blir som "mynt", dessa är väldigt populära =)

Bild på rosenbladen jag tog in för något år sedan, sedan lägger man ut dem på brickor eller liknande och låter dem torka (lägger man dem i en hög, eller rosenbladen ovanpå varandra så finns det en risk att de möglar) ett annat alternativ är att köra dem på 50-60grader i ugnen med lite öppen lucka. (man stoppar en handduk i luckan så den håller sig öppen ett par cm)

Zuzziquie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Men som sagt, knopparna blev inte bra alls. 

Här kommer även en bild på vad man kan göra med lite grenar och träbitar. :)

Zuzziquie
0

Och så ett tillägg till, letade efter en lista på sockerinnehåll i torkad frukt som jag hade sparat och det står så här: 

Sockerinnehåll i %

Tranbär: 57,1
Jordgubbe: 71,4
Russin: 71,4
Blåbär 81,8
Äpple 84,6

Vilket betyder att det är VÄLDIGT mycket socker i dem. =/

Rafflan
0

#7 ja mina får pellets, hö och vetegroddar dagligen. Och ca 4 russin/vecka ;)

Så jag brukar inte heller ge dem godis, men min mamma gillade förut att ge dem godis, då fick dem 2 russin var/dag + lite johannes bröd ;)

chiilla12
0

haha dom äter jätte mkt hö :) men ska ge dom pellets, haha förstår nu varför den ena e ganska tjock, fast han e lite lat ockå.

men jag tror att han ser dåligt :( för om han springer på golvet och de e nåt ivägen så springer han oftast in i de :/

Rafflan
0

#11 han inte vara så att han racar? mina hundar och katter kan springa in i saker när dem får lite fnatt anfall och busar runt ;)

Annars borde du kunna kolla honom hos veterinären om du är orolig :)

chiilla12
0

hahah de kan va när han sitter still och sen får ett ryck och springer åt sidan så springer han in i väggen tex,  hahah jo han racar väldigt mkt , men de kan va när han springer långsamt osså ;P fast han e ju lite som han e men

xMobilexD
0

Är det fel att Ge en chinchilla torkade persiljestjälkar?

Pluraz
0

Jag matar mina med Chinchilla PRO Pellets och Nature Plus Vitamin Mat,