billigaste vs dyraste
Vilken är eran billigaste och dyraste veterinär räkning för en chinchilla? Och vad var orsaken till att ni behövde till veterinären
<3 ferrets is the life <3
Det beror ju på vad man behöver göra :)
Måste man operera så flyger (givetvis) kostnaderna iväg på ett antal tusenlappar. Sedan beror det även på vilken veterinär man går till, stora djursjukhus är vanligtvis betydligt dyrare dock inte alltid bättre.
Så när det gäller chinchillor så bör man före man skaffar de första kontrollera vart det finns en veterinär som kan chinchillor (inte bara säger att de "kan", då en del tyvärr bara är ute efter pengar)
Men tillbaka till din fråga, billigaste var 0kr för ett vet.intyg, dyraste är jag osäker på, men tror att den var på runt 4-5000kr.
Jag har varit inne hos vet för bland annat lunginflammation (chillan dog pga felaktig behandling), varböld (opererades bort, sedan helt bra) samt tandfel.
Lunginflammation och bölder är ytterst ovanligt, främsta anledningen till att man kan bli tvungen att åka till veterinären brukar vara att tänderna spökar och det är inte jättevanligt det heller.
Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor
billigaste: 550:- för en kastrering
dryraste: 3.200:- för undersökningar på en sjuk chinchilla
Så ännu har jag sluppigt något höga utgifter ;)
oj 3200 för en undersökning :O
Kan tillägga att 4-5000kronors fallet var på ett av de större djursjukhusen, på akuttid en söndagskväll/natt. Var dock ingen op. utan bara undersökning och sedan att chinchillan stannade under natten under uppsikt hos dem.
#3 fler undersökningar ;)
Men då var vi bara inne 1 gång och dem gjorde fler undersökningar, prover, osv :)
Okej. Jag funderar på att skaffa en chinchilla, har haft alla möjliga djur till och med iller men vill ju ta reda på lite fakta innan man skaffar en :P

#6 Ska du skaffa chinchilla så bör du skaffa två.
Billigast vet jag faktiskt inte, men jag har ganska många räkningar som ligger på 4-6000kr. Allt från röntgen och tandslipning, till provtagningar för njur och leverfel. Ett kejsarsnitt, ett brutet ben osv.
Har väl lagt 60000kr i vet.räkningar de senaste åren, men då har jag å andra sidan ganska många.
Skaffar man två stycken kan det löna sig att försäkra dem.
#7 Nja, jag tycker väl egentligen inte att det skulle löna sig att försäkra dem. Vill minnas att försäkringen inte täcker tandproblem och ev inte heller kejsarsnitt (osäker) och det är väl de vanligaste sakerna man får åka in med….
#7 försäkring täcker inte dem vanligaste poroblemen eller förlossnings problem :/

Nej, men det täcker brutna ben och det var dyyyyrt!
Sen är det ju också så här (tyvärr) att de flesta har råd att lägga en liten summa pengar varje månad till en försäkring. Men om någonting händer så är det otroligt ofta djuret blir avlivat pga pengabrist.
Vet man med sig att man kan klara av en sådan kostnad, eller att man lägger undan själv varje månad så är det ju helt ok.
Tyvärr är det många som inte tänker innan.
jag kommer försäkra min chinchilla!! Jag hade en iller som inte var försäkrad och det blev inte billigt!
Men måste man ha två chinchillor? Det står inte på svenska chinchilla föreningen att man måste det, det står typ bara att man bör ha två inte att man måste ha två?
#11 enligt lagen L80 ska du ha minst 2 ihop, av sammna kön eller om en är kastrerad :)¨
**8 kap. Särskilda bestämmelser för hållande av kaniner och gnagare
**Allmänt om hållande av kaniner och gnagare
1 § Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl.
Tidpunkten för, och tillvägagångssättet vid, sammanförandet av djur till par eller grupp ska väljas med hänsyn till djurens art, ålder och kön samt andra omständigheter, så att risken för osämja minimeras.
Allmänna råd till 8 kap. 1 § Kaniner bör hållas i par eller grupp, när så är möjligt. Par och grupper av kaniner eller gnagare bör sättas samman av unga djur och hållas stabila. Om vuxna djur ska sammanföras bör buren eller inredningen ändras så att den upplevs som en okänd plats för alla. Vuxna honor med diande ungar bör inte sammanföras i nya grupper. En grupp bör inte bestå av fler än tio vuxna djur. Djur som hålls i par eller grupp bör ha tillgång till gömställen eller föremål som ger dem möjlighet att komma utom synhåll för varandra. Könsmogna okastrerade hanar bör inte hållas tillsammans. En hona bör inte hållas kontinuerligt tillsammans med en könsmogen okastrerad hane om det innebär att honan utsätts för hälsostörningar på grund av upprepade betäckningar och födslar.
#10 Hm absolut sant. Om man resonerar så, så kan en försäkring ju vara bra. Men som sagt, är ovanligt att det händer något där en försäkring skulle kunna hjälpa…
Jag har väl typ haft 3 fall under mina 6 år där en försäkring faktiskt skulle kunnat användas, kan hända att jag har haft tur, men ja.
#11 Det beror på vem man frågar! Jag tycker att man kan ha en chinchilla ensam, speciellt om det är en som är van vid det. Dock är det att rekommendera att ha två stycken då de trivs att ha en kompis.
Min kompis har en chinchilla. . . den mår jätte bra. . . kommer när hon ropar på den, är lös i rummet hela tiden, Hon har verkligen säkrat rummet 
Sen i en bok jag har som är skriven 2003 av Gabriella Wejlid så står det " Chinchillor kan man ha ensamna, men man behöver då ägna den mycket mer tid och uppmärksamhet." OCh tid har jag överdrivet mycket av 
Men om det står så enligt lagen och en annan sak i böckerna vet jag inte riktigt vad jag ska tro faktiskt :S
"Kaniner bör hållas i par eller grupp, när så är möjligt. Par och grupper av kaniner eller gnagare bör sättas samman av unga djur och hållas stabila."
Det står inte att man MÅSTE ha 2 står bara att man BÖR!

Jag har tillbringat alldeles för mycket tid på Blå Stjärnan med deras personal och hört deras skräckhistorier om djur som avlivas utan egentlig anledning, förutom pengar. Det är hemskt.
Fast egentligen så tycker jag ju att man när man skaffar djur måste vara beredd på att det kostar om man har otur. Det är ju ett liv och ett ansvar man har.
Folk säger olika angående att ha chillor i par eller ensamma. Folk som har chillor ensamma säger att den är så glad och lycklig så. Men å andra sidan kanske de inte haft någonting att jämföra med.
Jag har haft chillor (mestadels hanar) som suttit ensamma i korta perioder när de t.ex flyttat ifrån sin fru som fött bebisar eller bebisen den suttit med flyttat. De brukar vara ganska deppiga ett tag. När det sedan kommer en ny burkompis så blir det genast liv i luckan igen och de sover tätt, tätt tillsammans.
Sen finns det ju undantag också. Min allra första chilla Sambal sitter ensam sedan några år tillbaka när hennes syster dog. Jag har försökt att sätta ihop henne med otal honor i olika åldrar men för henne dög aldrig någon annan än hennes syster. Så hon får sitta själv, men i gengäld får hon väldigt mycket längre utetid än de andra dagligen. Jag släpper ut henne vid tvåtiden på eftermiddagen och sen får hon skutta in vid sju när det är dags att börja rasta resten av gänget.
Så personligen skulle jag aldrig ha en chilla ensam om de inte själv specifikt visade att de ville vara själv. Av alla chillor jag har haft är hon också den enda som velat det. Alla andra uppskattar att ha någon att prata med, sova på och leka med.
#15 det där med bör gäller bara kaniner. Då kaniner inte är flockdjur utan kolonidjur och kräver då en större yta för att trivas tillsammans.
"1 § Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skä"
Det som står i denna stil är liksom ett tilllägg, det som står som vanligt är själva lagen. Och tillägget är främst för kaniner då dem som sagt inte är flockdjur ;)
Okej, men det står ju i böcker och en veterinär jag känner säger att man kan ha 1 helt utan problem!
# 16 min vän har haft chincillor i par och den hon har nu är ensam och den hon har nu är lyckligare än dom som satt i par.
#18 ja man kan, för att man har hade dem för som uppfödning för att göra pälsar av och då bode dem ofta själva, om jag minns rätt.
Sen var man även väldigt okunnig om hur dem skulle bo, vad dem skulle äta, hur dem levde i det vilda, osv. Men man lär sig mer hela tiden.
Och dem är flockdjur och alla andra vanligare flockdjur som marsvin, möss, råttor, gerbilder, osv dem MÅSTE man ha 2 av, det är bara chinchilla världen som är lite efter det på denna punkt enligt mig ;)
Men ska jag ge dig en liten tankeställare om varför det är bara att ha 2, chinchillor är nattaktiva, normale sover människan på natten, när du börjar plugga/jobba/praktik eller vad du nu gör i framtiden kommer din chinchilla sitta ensam i buren först 8 timmar när du är borta och sen 8 timmar när du sover, + allt annat man normalt gör under dagen gör att du inte kommer ha så mycket tid för chinchillan. Och då är det ju skönt för chinchillan att ha en kompis att gosa med, och du får 2 chinchillor att gosa med ;)
2 chinchillor tar varken större plats eller speciellt mycket mer tid än 1 och du får ju 2 gos kompisar :)
Men visst kan dem bo ensam, mina hanar bor ensama när dem inte har någon bebis att bo ihop med ;)

Det beror mycket på om man är ute efter djurens bästa eller sin egen bekvämlighet och ekonomi.
Om en person säger att en chilla som bor själv är jättelycklig. Hur vet man det? Om den chillan satt med någon annan kanske han hade varit ännu lyckligare?
Eller så är just denna individen lyckligare själv. Det betyder inte att alla andra chillor är det.
Därför gav jag mitt exempel om Sambal. Jag har 50 chillor nu och under årens lopp har jag haft otaliga fler. Under alla dessa år så är Sambal alltså den enda chillan som inte trivts med någon annan. Men det stämmer inte heller för hon bodde med sin syster hela tiden ända tills hon dog. Och de trivdes alldeles utmärkt tillsammans.
Jag brukar inte jämföra människor och djur men tänk dig själv att du aldrig någonsin får träffa en annan människa igen, du får bara träffa hundar, katter osv, djur som du inte kan prata samma språk med.
De är dessutom vakna när du sover och tvärtom. Många av dygnets timmar sitter du alldeles ensam. Ingen att prata med och ingen att sova tillsammans med när du känner dig ensam.
Du kanske tycker det är otäckt att sova i mörkret, du ropar lite försiktigt, men ingen kommer, alla i huset sover, du sitter själv och ingen hör dig…
#21 gud det där sista lätt ganska hemskt XD

#22 Men det är ju lite så. Många uppfödare säljer sina bebisar, ensamma vid 8-10 veckor. Kan bara tänka mig hur ensam och övergiven ett sånt litet pyre måste känna sig. Alldeles ensam utan sin mamma för första gången. Ny bur, nya dofter, kanske andra djur runtomkring. Och ingen som svarar när han ropar efter mamma.
Aldrig någonsin att jag skulle låta någon av mina flytta själv.
Du har sant i det du säger!!
Och det här går att diskutera i all evighet då folk tycker olika.
Jag anser att chinchillor gott kan leva ensamma, även om en del djur inte trivs ensamma, precis som det finns djur som inte trivs att sitta med någon annan.
Har chillor som är ensam, och har även sålt chillor ensamma och de har mått/mår fin fint. Har väl främst varit vuxna hanar som jag sålt ensamma (som då suttit ensamma hos mig sedan tidigare) Men som sagt, folk tycker olika :)
Sen undrar jag, vart står det egentligen att chinchillor är flockdjur? I det vilda lever chinchillorna i stora kolonier som kan bli så stora som flera tusen djur = kolonidjur?
**
http://sv.wikipedia.org/wiki/Chinchillor
"Chinchillorna är sociala djur och lever i flockar om 15 till 100 individer"
Även i dem 2 böckerna jag hade på skolan och den jag har här hemma står det att dme liver i flock i det vilda. Dock vet vi ju av erfarenhet att många böcker innehåller många fel, men just den biten känns ganska trolig ;)
Flock= en samling/grupp av djur som väljer att leva ihop, oftast artfränder. Dem drar ihop sig, sover ihop, äter ihop, är ihop, osv.
Koloni= en samling/grupp av djur som väljer att leva ihop, oftats artfränder, som lever ihop på samma yta och hjälper varandra med att vakta, osv, men har varsint bo som är deras egna.
Så i en flock lever djuren verkligen ihop, medande koloni djur bara lever på samma yta men med varsitt bo ;)
#26 Wikipedia klassar jag inte riktigt som säker källa, inte minst den svenska där jag känner tjejen som skrev texten och henne räknar jag inte som säker källa…
Och böcker vet vi ju som sagt att tyvärr kan innehålla en hel del felaktigheter
Hur översätts "flock" resp. "koloni" till engelska? För på många (säkra) engelska sidor står det att de lever i kolonier, kan det då även betyda flock på svenska?.
Försökte hitta någon info om HUR de lever i grupperna före jag skrev inlägget tidigare, men var svårt att hitta något som man dessutom ska kunna lita på.
Hm, drömde nog att jag läste flera tusen någonstans, ser ju ut att vara upp till några hundra ja.
Det som jag hittade när jag letade lite snabbt var detta;
http://www.wildchinchillas.org/ säger:
"Sixty percent of the colonies "had less than 50 individual whereas none had more than 500 individuals" and covered from fewer than two to more than 113 ha (1995)."
Och http://animaldiversity.ummz.umich.edu/site/accounts/information/Chinchillidae.htmlskriver:
"Chinchillas, mountain viscachas, and plains viscachas are all colonial, living in groups that range from a few individuals to hundreds. Mountain and especially plains viscachas have fairly large repertoires of vocalizations used in social interactions. Unfortunately, chinchillas are nearly extinct in the wild, so little is known of their behavior under natural conditions. Viscachas, once abundant, are now seriously threatened and uncommon. Mountain viscachas are uncommon and live in remote areas. As a result, none of the species in this family have been thoroughly studied under natural conditions."
Där var det ;)
Översätter lite snabbt till svenska från "The Ultimate Guide To Chinchilla Care" av Lisa Winter
En gång i tiden kunde det finna kolonier på flera tusen djur, men allt eftersom de har blivit allt ovanligare så finns det nu inte grupper på fler än några hundra djur.
För övrigt så tror jag att Sverige är det land som är mest mån om att chinchillorna inte ska sitta ensamma. På utländska sidor brukar det för det mesta stå att det går lika bra med en som två när någon frågar om de ska köpa en eller två.
När jag vill hitta någon fakta så kan jag leta mig tokig på det, hittade iallafall äntligen en liten mening som kan tänkas berätta om hur de lever… Men då ska den givetvis vara så akademiskt skriven att jag inte förstår ett ord…
Hjälp, någon? Det står så här:
"Several colonies form an archipelago-like aggregate whose spatio-temporal dynamics appear to behave as a metapopulation"
Hjälp?!
min engelska är inte den bäst, men om jag jämför mina marsvin, kaniner och chinchillor påminer chinchillorna mer om flockdjur än koloni djur då dem är med bundna till varandra som marsvinen är, medans kaninerna är med självständiga ;)
ja som sagt, alla säger olika, man får helt enkelt kolla efter chinchillans personlighet och så :)
Min chinchilla satt ensam (för att förra ägaren sagt att han inte ville ha någon kompis), och han var väldigt glad. Men sedan skaffade jag en kompis till honom, och han blev ÄNNU gladare. Och nu sover dom alltid tätt ihop och har allltid varandra att busa med. Det är helt underbart att se dom tillsammans.
1900, Förstaoch sista,
Jag hade min första chinchilla ensam i några veckor då jag samtidigt letade efter en vän till henne! Hon var ute mycket men man märkte skillnad direkt när hon fick en kompis! Hon blev otroligt mycket spralligare och piggare samt mycket mer nyfiken!