Så många som dör...
Jag har varit inne på många chinchilla uppfödar hemsidoR den senaste tiden då jag tittar lite på deras kullar. I flera kullar så står det t.ex, dog efter några dagar, eller RIP. Varför gör det så att så många chinchilla ungar dör när dem födds, eller någon dag efter fördseln, (eller redan när dem är i magen)
jag tycker att det är jätte konstigt.
Är föreldrarna sjuka, eller får ungarna inte tillräkligt med mat eller har honan skadat ungarna när de låg i magen, att hon alltså har ramlat t.ex., eller någon har hållt i henne konstigt så att dem blir skadade?? Varför dör dem?
Det ska väll inte vara normalt att så många chinchillor ungar dör hella tiden, eller?

Det kan bero på så många olika saker. Jag tycker inte att jag har haft så många som dött tidigt. De som jag förlorat har kanske varit minstingen i en stor kull, som trots stödmatning inte orkat hänga med.
Eller att mamman inte fått ut den ordentligt vid födseln så den blivit skadad på det sättat.
Olyckor på bebisar kan vara vanligt ifall man aldrig har haft kullar förut. Jag förlorade en bebis i en av mina första kullar för jag hade huset kvar i buren. Bebisen blev trängd mellan huset och väggen och klämdes till döds.
En del bebisar kan födas för tidigt och ibland lyckas man rädda dem, men ibland är de inte färdigutvecklade så de klarar sig inte.
Sen finns det ju naturligtvis en del som avlar på chillor som är för små, för unga, i för dålig kondition osv, men det får man hoppas inte är så ofta.