Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett01-allmänna-diskussioner
Läst 2248 ggr
[Sammyfasth]
0

Ihopasättning sen särning ??? :S

Har en vän som har två chinchilla honor ihopa som är sugen på att köpa en hane, hon fråga mig om de skulle gå bra men har ingen aning faktiskt, har bara två honor som inte suttit ihopa så jätte länge, hennes har ju suttit dyga 2 år då de är snart fyra nu.. 

Tror ni de kommer funka om hon sätter ihop dem med en bebis eller kommer det bli massa bråk sedan när de blir äldre ? Hon bad mig fråga här.. 

så bad henne testa med att köpa två hanar istället och typ skifta men vet inte om de går de heller ? så typ ena honan är med ena hanen ett tag och likadant med den andra men tror inte de är så stor möjlighet och sätta ihop honorna efter eller jag kanske har helt fel..

Ska iaf inte ha några ungar på mina, de har varandra kanske en tredjekompis någon gång i framtiden men det tar sin tid och då blir de nog en hona till (bebis)

UlrikaD
0

Menar du att hon vill sätta in en hane till de två honorna?

Isåfall kommer hanen att para båda två och hon kan alltså inte sätta in en bebis utan en vuxen hane.

Risken är stor att det blir bråk, troligtvis mellan honorna, men det kan också gå bra. Det är väldigt olika.

Vill hon ha bebisar eller vill hon bara ha en hane?

Vill hon bara ha en hane så kan hon ju köpa två hanar och ha ihop istället.

Vill hon ha bebisar så kan hon ju ta den honan som är bäst lämpad som avelshona och sätta med en vuxen hane och sätta ihop den andra honan med en bebishona istället.

Har båda honorna stamtavla så kan man ju gå igenom den man tycker är bäst och se vad man vill satsa på.

Att köpa två hanar och "skifta" som du säger funkar inte så bra i och med att honor ska vila efter kull. Och att sätta ihop två vuxna honor som varit delade på ett tag kan vara jäkligt svårt, speciellt om de fått kull emellan.

[Sammyfasth]
0

Okej näe hon ville tydligen ha en kull på dom båda sen kastrera hanen. 

Tack så jätte mycket för informationen, Ska be henne tänka igenom det riktigt noga man vill ju inte att sina bebisar ska skada sig..

[Sammyfasth]
0

Okej näe hon ville tydligen ha en kull på dom båda sen kastrera hanen. 

Tack så jätte mycket för informationen, Ska be henne tänka igenom det riktigt noga man vill ju inte att sina bebisar ska skada sig..

UlrikaD
0

Det finns ju egentligen ingen anledning att ta en kull på en hane och två honor. Om inte hanen har någonting exceptionellt som man verkligen ska visa sig hos bebisarna.

Men om hon tänker kastrera hanen efteråt då antar jag att han inte har det. För de djuren kastrerar man inte.

Då måste man vara riktigt säker på att hanens stamtavla är sjukdomsfri. Även honans såklart. Men om man får t.ex tandfel i släkten då har man istället två kullar man måste sätta avelsförbud på istället för en.

Stamtavlor är viktigt i det här sammanhanget.

[Sammyfasth]
0

Jo håller ju med dig till 100% men hon bad mig fråga iaf.. men ska se om hon kanske kan ångra sig, bättre och skaffa en kompis till dom istället då ju om hon tvunget ska ha en till..

UlrikaD
0

Men att sätta in en tredje till ett fungerade par är heller inte helt lätt. Det kan sluta med att alla tre hatar varandra om man har otur.

Ska man testa så bör den nya vara av samma kön och under tre månader. Men som sagt inte alls säkert att det funkar.

Det man bör tänka på är att ska man följa lagen så måste burarna vara 0.25m2 större när man sätter in en tredje chilla.

[Sammyfasth]
0

Okej men hon ska berätta det för henne eller ja jag ska låta henne läsa det själv :) 

Litar ju hellre på lite mer medvetna än och låta slumpen av göra det sista man vill är att de gör varandra illa iaf mitt syfta bara hon tycker likadant….