hjälp !
Är det lätt att sätta ihopa två chinchillor ? har läst att man ska låta de mötas utanför buren och de ska helst ha en ren bur där ingen av de doftar..
Trodde min Chinchilla var en hane men hade så klart helt fel.. Vill inte ha min lilla Gremlings som han heter ensam heller och ska få hem en kompis till ''han'' snart som är en hona.
Tror ni det kommer bli lätt att sätta ihopa min Gremlings med den andra hona ? Gremlings är en ängel har lekt med mina hundar och mina syskon och syskonbarn sen han kom hit för ca 1år sedan..
tacksam för svar !!!!!!! M.v.h Li
Hur gammal är den andra chinchillan som kommer?

För lättast ihopsättning så ska den andra chillan vara under 4 månader annars är risken väldigt stor att det blir slagsmål istället och det kan bli stora skador.
En vuxen och en bebis är det ultimata för att de ska bo ihop resten av livet. Finns fall där man kan sätta ihop två vuxna av samma kön men det är otroligt mycket svårare. Efter många år som chillauppfödare så är det faktiskt någonting jag aldrig någonsin gör.
Okej låter som en svår uppgift då, ja hon är iaf över året vad jag vet..
hmm kanske får söka ett annat hem till henne om det inte går bra.. kan iaf testa en gång…
#3 det är svårare att sätta ihop vuxna chinchilla honor.
Dock kan det gå, det du ska göra är att ha dem löst ihop i ett rum som för dem båda är okänt, låt dem hoppa runt där länge och mötas många gånger utan att dem blir osams/sura. Sen när du tycker allt verkar lingt kan du prova sötta ihop dem i buren, dock bör du se till att du kan vara i samma rum som dem en bra bit in på natten, dåp chinchillor är nataktiva ärt det troligare att tjafset och bråket kan upp stå under natten.
Sen finns ju även transportburs metoden, sätt ihop dem i en transportbur och bär runt på buren, då kommer dem förhoppningsvis söka trygghet i varandra, dock har jag aldirg provat den metoden på vuxna djur…
#4 Okej jo vi har ett vardags rum som är slötet och gremlings har aldrig varit där förut heller, jag har buren i mitt sovrum då jag fortfarande bor hemma och föräldrarna ville ha han i mitt rum sen har ja en typ marsvins bur ifalll att jag måste sära på dem, funkar det inte så får jag ju överväga till att skaffa en yngre chinchilla kompis till Gremlings det är ju ändå ''han'' som bott här längst…