Tokiga Murphy :)
Hej! För det första måste jag säga att chinchilla är ett riktigt mysigt och roligt husdjur :) Min lilla Murphy får mig ofta att skratta då han hittar på så mycket roliga saker och är så personlig och allmänt divig höhö :)
Men tänkte kolla en sak. När jag har honom lös? så har han börjat rulla sig i min säng nu när han börjat känna sig hemma :o Och han kan komma fram till mig efter att ha busat och lägga sig breve mig i sängen och kolla på datorn med mig :o Och då kan jag klappa honom oxå. Är något av detta normalt hehe? xd Han är fäst vid mig. Han tycker mina syskon är lite läskiga och om det är någon i rummet eller om jag pratar i telefon så blir han lite tillbaka dragen men när det är han och jag så är han busig och kelig och ah lite tokig :) Och han har ett sandbad som han använder. '
sen har jag en katt som brukar ligga och sova i min säng på dagarna har det något med att han vill rulla sig i sängen ? han gräver och sen rullar runtoch gräver o rullar runt och tittar på mig typ som "Vad glor du på?! kan man inte få ha lite privatliv iallafall…" Som sagt en liten diva hehe.. Tror ni han är avundsjuk på katten? för han gillar inte när hon tittar på honom eller om de andra katterna som är yngre och de vill busa med honom då pratar han och då får jag komma och rädda honom från dem när de retas.
Sen ibland när jag inte vart hemma så säger min syster att han sitter och låter som en kanarie fågel när hon damsuger och städar. jag har aldrig hört honom låta så men han är väll trygg när jag är i rummet. Det är ju jag som ger han mat, städar buren, kelar, släpper ut honom och grejjar och räddar honom från dumma katter och hundar.
Men nu känner jag att jag pratar om lite onödigt frågan var ju varför han rullar sig i min säng hehe :)
Men så gulligt och mysigt att du kan mysa med honom så! :)
Ang. rullar sig i sängen så kan det kanske vara för att han inte gillar lukten av katten. Eller att han tycker att det är hans revir = ska ha hans doft?
Att han "skriker" betyder antagligen att han känner sig ensam när du inte är där. Så han skriker helt enkelt efter en kompis/dig.
Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor
Okej :) Då vet jag :) misstänkte att det kunde vara något med lukten på kissen :)
Jo jag trodde inte dem var så keliga men han kan vara riktigt kelig när han vill hehh:)
Skönt att han saknar mig lite iaf hehe :) Tack för svar!:D