Välkommen grabbar :)
Sitter o tittar på våra nya familjemedlemmar. Två underbara chillakillar vid namn Rasmus och Teddy.
Imorn blir det en sväng till djuraffären för att uppdatera deras inredning till hela hyllplan, en sandlåda, bättre matskål och ett nytt hus :)
De är ju så fantastiskt söta! Kan inte sluta titta på dem. Men jag känner att jag inte kan så mycket om dem. Så förvänta er frågor o funderingar från mig ;)
Jag börjar med att fråga vad man kan ge dem för godis. Vanlig sötmandel har de förra ägarna gett dem o det tycker de är GOTT. Sen har jag läst russin och knäckebröd. Spelar det nån roll vilken sorts knäckebröd?
Finns det nån mat som är bättre än andra. Fick med en massa kartonger med Vitakrafts nå runda bollar till mat. De har ätit den maten hos tidigare ägaren och de ser då ut att må bra :)
Finns det nå färskmat man kan ge dem? Typ grönsaker/frukt?
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Hej och grattis till dina nya familjemedlemmar!
Det är bara att fråga allt du kommer på! Bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite!
Om du ska uppdatera med ny burinredning så måste jag tipsa om att inte köpa något i plast då chinchillorna kan få för sig att börja gnaga på det, vilket inte är särskilt hälsosamt.
Hyllor gör man lättast genom att bara köpa brädor (helst rent trä, inte plywood, spånskivor eller liknande då de innehåller lim) som man sedan själv fäster i buren.
Angående godis så rekommenderar jag inte sötmandel då nötter är väldigt fett, och vill minnas att de innehåller något ämne som blir ett gift vid större mängder(?) och en mandel är ju ganska stor i förhållande till en chinchilla.
Godis som går bra att ge är tex ett russin eller en liten knäckebrödsbit ja. Knäckebrödstyp, hm, går väl egentligen bra med de flesta, men det kan vara bra att undvika de ljusa samt de med feta frön på. Falu rågrut och vanligt husman fungerar fin fint. Kom bara ihåg att inte ge för mycket godis! Jag tycker egentligen att det är bäst om man inte ger godis mer än någongång i veckan som max.
Mat ja, rent pellets är det bästa. Du kan fråga i djuraffären om de säljer "Bello chinchillapellets" / Imazo's eget rena chinchillapellets, för det är väldigt bra. Ett annat bra pellets är Mästers Chinchillapellets som säljs av de flesta registrerade uppfödarna, det finns bland annat en i Uppsala - det är relativt nära dig va? (Min geografi "norrut" är inte särskilt bra, hoppas att det inte var allt för tokigt ;) )
Det är iallafall de två bästa chinchillapelletsen du kan få tag på. Om man inte kan få tag på dem så brukar man rekommendera Lottie kanin och marsvinspellets eller Carrier kanin och marsvinpellets, som båda brukar gå att få tag på på Granngården.
Vet vilka "bollar" du menar, men rekommenderar inte att ge enbart dem. De är inte jättedåliga vill jag minnas (har ingen innehållsförteckning/näringsinnehåll framför mig, men vill minnas att det var så) men de är samtidigt inte särskilt bra. Skulle rekommendera att åtminstone blanda ut dem med ett ordentligt pellets till att börja med.
Chinchillornas kost är väldigt lätt, och ibland lite tråkig, för de mår nämligen bäst när de bara fåt ett bra hö och ett bra pellets, och färskt vatten såklart. Så nej, ingen frukt eller liknande, deras mage/tarmsystem klarar inte av frukt, eller liknande "blöt" mat.
Hoppas att det hjälpte lite, och som sagt, bara att fråga på om du kommer på något mer du undrar över! 
Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

Jo, att de gnager på plast har jag märkt.. de hyllor de har fick vi ju med o det är plast.. välgnaget plast.. Får ta o kika på en bra trälösning då.
Att mandel skulle innehålla gift låter konstigt för mig om jag ska vara helt ärlig. Vi matar våra gerbiler med det utan problem. O där kan man ju snacka storleksskillnad ;) Men fettet däremot förstår jag ju :) Man kan inte ge dem solrosfrön?
Hur ska jag kunna hålla mig till en gång i veckan när de sitter sött på bakbenen o tigger då? ;P
Blir till att försöka hitta nåt mer som de kan tänkas äta då. Teddy är himla kräsen nämligen. Hur är det med kräckerstänger o sånt då? Vet att det finns för chinchillor.. med typ cocos o rosblad eller nåt sånt.. Förra ägarna hade en sån där torkad majkolv till dem oxå..
Uppsala är 8 mil härifrån ;) Mina föräldrar bor där :)
Ingen blötmat alls.. när vi transporterade hem dem fick de en liten gurkbit i buren för vi hade ingen vattenflaska som gick att fästa. Hoppas det inte va nån katastrof iaf :S
En annan sak.. bomaterial?.. Det ser så hårt o tråkigt ut för dem att sitta på sina hyllor eller i huset direkt på toa-lätt:en. Finns det nåt man kan ge dem som de boar med? Typ toapapper eller nåt sånt?
Sen har jag för mig att jag läste nånstans att man kan ge dem kartong att leka med..?
Does it become a walk?
/Ida
#3 Ska se om jag kan hitta lite bilder på olika lösningar på hyllfästen, du har en gallerbur va? (För jag har träburar, och då är det ju väldigt enkelt att bara borra. Men vet chillaägare som kommit på massor med olika smarta lösningar till hur man kan fästa :))
Hm, nej kan som sagt hända att jag har blandat ihop det där med att mandel innehåller gift. Men att de är för feta är jag däremot säker på :) Kan tänka mig att man kan ge en liten mandel eller ett solrosfrön lite då och då, men INTE ofta. Då finns det massor med andra nyttigare alternativ…
Och ja, jag vet att det är grymt svårt, speciellt om de är vana vid att få godis. Men man får försöka låta bli, du kan förresten köpa hel havre och ge som godis! Det brukar de tycka om, och det är inget farligt för dem. - Men det är iallafall något annat än "bara hö och pellets"
Kräckestänger, majskolvar osv osv rekommenderar jag inte, däremot så kan man ut och leta äpplegrenar (eller något annat säkert träslag) och ge dem, det älskar de jättemycket, och det är bara nyttigt för dem.
Nej, ingen blötmat alls, FÖRUTOM, vid transport då man kan lägga in en liten gurkskiva eller äpplebit för att de ska få vätska.
Du kan prova byta till spån, det tycker jag iallafall är mjukare. På hyllorna är det dock bäst att inte ha någonting, annars brukar de snabbt lära sig att kissa där och speciellt om man har trähyllor så blir det inte så mysigt efter ett slag. Hm, i huset, du kan ha hö eller så borde även toapapper fungera tycker jag, vet däremot inte om de kommer ha särskilt mycket glädje av det - men du kan ju prova :)
En del kartonger går ja, men inget med färg eller liknande konstiga saker. Toarullar fungerar däremot toppen! Ett tips är att ta en toarulle, gnid ett russin utan på (så att det luktar gott) och så lägg ett russin i och tryck ihop kanterna så ha de en kul leksak :) (Går även att lägga in rullarna som de är, de kommer antagligen gnagas på oavsett)
Kan förresten tillägga att jag kom på att grenar från mandel iallafall är giftigt, var nog det jag tänkte på…

Ja, tyvärr har jag gallerbur.. har planer på att ändra det så småningom men det måste ju funka fram tills dess.. Funderar på om man använda vinkeljärn eller liknande för att få fast.. Tillfälligt funderar jag på att köpa såna här pinnbroar o fästa med ståltråd.. Vet inte om det skulle kunna funka.
Havre ska jag absolut köpa.. dock ska det ligga fryst ett tag innan jag ger det.. köpte hem det till gerbilerna en gång o fick hela huset fullt med kryp >.< Kan man ge havregryn? Dinkelgryn? Quinoa? Jag tänker på Risentas lösmüsli. Finns ju massa gott däri som jag ger till gerbilerna :)
Toarullar kan jag nog ge chillorna istället för gerbilerna.. för gerbisarna tuggar sönder ALLT så länge det inte är plastat.
Ska se om jag kan sno äppelgrenar i vår.. just nu är det ju lite svårt att få tag på.
Does it become a walk?
/Ida

Som Susanna skrev så är chillor "tråkiga" djur matmässigt. Du ska alltså inte ge en massa annat än hö och pellets. Ger du t.ex dinkel, quinua m.m så riskerar du att förstöra hela tarmsystemet. De kan inte smälta sån mat.
Du kan köpa krafft-pellets. Det är en grövre sort av pellets, finns på granngården i stora säckar annars är det ett hästfoder som kan tigga sig till på närmaste stall. Jag ger mina chillor några sådana varje dag och en del kan äta det som godis.
Vetegroddar som du köper i mataffären. Det älskar ju gerbilerna också, perfekt till chillor. I mindre mängd.
Just matmässigt går det inte att jämför chillor med gerbiler. De har inte alls samma matsmältningssystem. Självklart vill chillorna ha allt, de är ju gnagare. Mina skulle kunna leva på hela jordnötter om de fick, men nötter i det stora hela är inte heller bra för dem.
Satsa på en bra pellets i grunden, Mästers eller Bello och sen lite krafft, hel havre och vetegroddar. Samt massa färskt hö. Då får du friska och sunda chillor.
Toarullar skulle jag vara försiktig med. Chillor tuggar inte och gör småsmulor av alltihopa, de sväljer allting. Blött papper kan stoppa upp i tarmen och göra en operation nödvändig. Samma med toapapper, de käkar upp det.
Jag har spån i botten på alla mina burar, mjukt och skönt och de kan välja ifall de vill ligga där eller på en av sitthyllorna.
Sen sover i stort sett alla mina i hängmattor eller hängtunnlar av fleece. Det vinner över de flesta sovställena. Så har du ingen sån, skaffa det och den kommer att bli jättepoppis.

Jag har beställt Bello-pellets från djuraffären nu. Det skulle komma på tisdag. Så de får stå kvar på "bollarna" de har nu tills det nya kommer. De har ju inte dött av det hittills o jag förstod det som att de har ätit det ett bra tag nu.
Vetegroddar har jag ju alltid hemma :) Ska se om de gillar såna :)
Vart får man tag på bra hö? Vi fick med en påse nu men när den tar slut. Är det okej sånt man köper på djuraffär? Jag vill inte gärna ha för stora förpackningar som måste stå o vänta eftersom jag är lite osäker på hur bra jag tål höet. Än så länge känner jag ingenting alls o då står de ändå i vardagsrummet.
Okej, inte toarullar.. vad kan man ge för att roa dem då? Träpinnar? Jag köpte nån fågelleksak. Två ringar av kraftigt rep som jag hängde in till dem.
Har toalätt nu för att vi fick med det. Har ju spån till gerbilerna så det har jag ju hemma i vilket fall.
Har faktiskt köpt både en tunnel och en hängmatta som jag hängde in innan jag åkte till jobbet. Får se vad de tycker om de grejerna :)
Does it become a walk?
/Ida
#8 Det är jättebra att du har beställt ett bra pellets! Superbra! Och nej, tror inte att det gör något att fortsätta ge "bollarna" fram tills bellot kommer. Kom bara ihåg att du ska byta långsamt, så tex. att du första veckan ger 75% av det gamla och 25% av det nya, nästa vecka 50/50 och veckan efter det 25/75 för att därefter enbart ge pelletset.
Känner du någon hästbonde? eller någon som har stall eller liknande? Hästhö är nämligen det allra bästa - och billigaste - Annars kan du gå in på tex. blocket och se om det är någon bonde som säljer hästhö i närheten av dig. Och så bara be om en kasse med hö, lär inte kosta många kronor.
Annars så är hö i djuraffär också okej, lukta bara så att det luktar fräscht, det ska inte vara för brunt/gult samt inte damma (damm tyder på mögel)
Träpinnar och grenar fungerar jättebra, det älskar de samt att det ger bra gnagmöjligheter. (så länge det är ett säkert trädslag)
#7 Hm, är du säker på det? Jag har gett toarullar vid något tillfället och tycker att det brukar bli ett stor hög med "pappersskräp" efter dem?
Olika fågelleksaker brukar vara poppis…om det är trådar som knytits längst ner på leksaken …ta bort dom ..finns även jättekul "träbollar" som finns att köpa till kaniner,hamstrar som också är roliga …mina chillors bästa bollar gjorda av pinnar görs inte längre tyvärr…Morr..
Medarbetare på Chinese crested ifokus.

#9 Byta långsamt *anteckna* :)
Näe, jag känner inga bönder numera.. däremot har jag nog ett par hästmänniskor i bekantskapskretsen. Om jag törs sätta näsan i o lukta vet jag inte med tanke på allergin
Men jag ska se till att det inte dammar o har bra färg iaf. Får be gubben nosa på det.
Vad är säkra träslag? Äpple? Sen då?
Gav dem ett varsitt russin idag.. DET va gooott :) Ska testa nåt kryddmått vetegroddar när jag kommer hem från jobbet o se om de gillar det :)
Does it become a walk?
/Ida

#9 Det är möjligt att det bara är mina som är så "dumma" att de käkar upp dem. Har inte testat på många år, men det är min erfarenhet från precis i början som chillaägare.
Man kan ju självklart testa och se ifall de lämnar resterna efter sig.
Sådana träleksaker som papegojor har brukar vara jättekul. Högljutt men roligt;)
Samma sak med bara en vanlig tesked som de kan bära omkring på.
Trädgrenar är ju det bästa för dem att gnaga på, här hemma är det ju julafton varje gång det kommer äppelkvistar. Vintern tycker mina vi ska avskaffa helt.

Det brukar ju finnas bara vanliga pinnar att köpa på djuraffären.. kan man ta såna?
Sen köpte jag en stor sån där pinnbro som jag tänkte försöka förvandla till ett hyllplan.
När man tar in äppelkvistar till våren.. kan man ha skott/blad med?
Does it become a walk?
/Ida

#10 Köpte nån repgunggrej.. det e en liten toffs längst ner på den.. bör jag ta bort toffsen då alltså?
Does it become a walk?
/Ida
#13 Säljer de pinnar i djuraffären så lär de nog vara okej, annars så kan man ut och plocka eller till våren (eller när man nu beskär träd?) passa på att fråga bekanta/familj/grannar om man kan få grenarna.
Äpple, pil, päron samt rönn är okej. Finns fler men de kan vara lite svårare att identifiera, bland annat Hasselnöt och Sälg.
Ta bort skott och blad, går bra att låta något skott vara kvar, men ta bort de flesta

Klart det är roligare med färska pinnar.. men jag tänkte nu på vintern när det är svårt att ta in. Testar pinnar från djuraffärn nästa gång jag åker dit då :)
Björk är inte bra alltså?.. det e ju lättast att få tag på tänkte jag :)
Does it become a walk?
/Ida
#14 Ja ta bort lilla tofsen…man vet aldrig om dom små odjuren
äter på den.
Blev inspererad av att du köpt nya saker till dina chillor ,så var inne och hittade två papegojleksaker som jag ska beställa…Blev 2 för att jag inte kunde välja vilken som var bäst

ooh, vad köpte du? *nyfiken*
Does it become a walk?
/Ida
Är dålig på att länka…vet inte hur man gör…men gå in på gibbon.se och fåglar-leksaker sida 2 nummer 570117 och 570119…det tror jag blir poppis…brukar försöka att beställa saker som inte har rep utan bara kedja på…

Det va fräna prylar :) Jag köpte med rep för jag tänkte att de har lättare att få fäste i det. Men det kanske va fel tänkt?
Does it become a walk?
/Ida
Vet inte riktigt ,har aldrig köpt med rep ,men håll koll på så att dom inte äter upp repet

Hittills har dom knappt klättrat i den, än mindre rört den.. så än så länge är det ingen fara.
Does it become a walk?
/Ida
Ja en del tycker om olika saker..

Hur får man vuxna chillor att bli lite mer tama och lätthanterade? Grabbarna har inte fått så jättemycket uppmärksamhet i sitt tidigare hem på sistone eftersom de var allergiska. Jag är ju van vid gerbilerna som man mutar med godsaker.. men det har jag ju lärt mig att man inte kan göra med chillorna.. så hur gör man?
Does it become a walk?
/Ida

Tålamod, tålamod och ännu mera tålamod.
Visst kan du muta dem med godsaker. Jag har fått hem chillor som suttit i bur och knappt blivit petade på. Jag har suttit utanför buren med dörren öppen och bara pratat med dem. Låtit dem komma fram och nosa på mig.
Delat på russin i små, små bitar så att varje gång de satt tassen på mig eller kommit upp i knät så har de fått en liten bit.
I början har de sprungit tillbaka in i buren med biten men med tiden stannat längre och längre i knät.
Det här är en bild på en av tjejerna som var en av de mest otama chillor jag haft. När hon kom satt hon längst in i ett hörn och fräste och kissade på mig. Det tog ett bra tag att vända henne, men det gick till slut och nu är hon en av mina gosigaste som gärna vill bli omkringburen.

Jag måste försöka fixa en annan typ av bur.. trivs inte alls med gallerburen! Det är ju halvt omöjligt att komma åt dem o helt omöjligt att låta buren stå öppen o låta dem kuta in o ut som de vill..
Tålamod o små, små russinbitar it is. Ska börja redan ikväll :)
Does it become a walk?
/Ida
#27 En del chillor tycker inte om att sitta i gallerbur pga av att det är för öppet ,så vissa kan bli tamare av att få sitta i träbur med stängda sidor.Tex mina chillor bodde förut i vardagsrummet i förra lägenheten och nu bor dom i ett litet rum, där bara smådjuren är, så det är tyst och mörkt på dagarna och dom har blivit helt annorlunda till sättet för att dom får sova på dagarna utan att nån går förbi och stör

Ja, det kan jag tänka mig. Tanken va först att de skulle vara i rummet där gerbilerna bor.. men jag vet inte riktigt hur de ska få plats. Sen väsnas de ju en del så länge de bor kvar i gallerburen så av den anledningen bor de i vardagsrummet just nu. Det är väldigt olika hur mycket vi är hemma på dagarna. Men oavsett vart de står så tycker jag verkligen inte om gallerburen! Den är bara otymplig o ful o opraktisk.
Does it become a walk?
/Ida
Jag har ju en träbur som jag målade så den passade in i vardagsrummet som en möbel, så det blev snyggt…om man nu måste/vill ha den i vardagsrummet så är det ju snyggare med en ombyggd garderob eller en egenhändigt byggd bur framför en gallerbur….finns iof snygga gallerburar också. Tex fågelburar…

Ja, hittar jag ingen bra garderob snart så ber jag nog pappa om hjälp att bygga nåt snyggt. Näe, gallerbur går bort. Både för vår och för killarnas skull.
Does it become a walk?
/Ida
Ja det är finare och tystare med träbur helt klart…
#33 Den skulle absolut fungera, lyxig bur de skull få :)
Kan dock tilläggas att den inte går att dela av så att man får två lagliga burar av den. Om du har funderingar på att du vill kunna dela av för att ha två burar så rekommenderar jag PAX garderoberna som är över 2 meter höga = om man delar av på höjden så får man två burar som är över 1 meter höga = två godkända.
Men ska man bara ha en bur så är den i länken toppenbra, jättestor ju :)

Va bra :) Då ska vi nog ta o investera i en sån. Ska bara komma på hur vi ska lösa dörrarna så de inte kan gnaga sig ut.
Den ska bara va till en bur :)
Does it become a walk?
/Ida
Hej! tänkte tillägga att om du har Gallerbur så har jag en jätte bra lösning på att sätta upp Hyllor :) Kan se om jag kan får ett kort på min bur och hur vi satt fast hyllorna till den :)

Jo, vi har gallerbur.. men jag har köpt en garderob som ska bli bur.. så jag tänker inte ha kvar gallereländet så länge till ;)
En annan sak jag funderar på.. eftersom jag har varit sjuk nu så har jag inte pysslat så mycket med grabbarna.. i mitt huvud sitter det nämligen att de kan smittas av mig eftersom gerbilerna kan göra det. Är det så med chillor oxå? Att de kan smittas av våra baciller?
Does it become a walk?
/Ida
OKej då har det ju löst sig bra med det :) Pussa lite på dem från mig :)