Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett08-beteenden
Läst 2383 ggr
Rafflan
0

Sära på hanar?

Har en ung hane som blir 1 år i sommar och 1 vuxen i samma bur. Nyss hörde jag endel liv ifrån buren och kollade in, då jagade den vuxna den unga, jag sa till honom och då sluta han, men läget verkar ganska spänt. Bör jag sära på dem för säkerhets skull? Eller hur långt ska man låta det gå innan man särar på dem?

Nu sitter den vuxna på ett hyllplan och den unga under ett hyllplan.
Dem sover typ alltid ihop på dan och gosar, dock kan jag ju inte ha koll på natten, så blir orolig att det ska gå illa när jag inte är här/sover, men dem verkar ju ha så mysigt på dan och vore synd att behöva ha dem själv :/
Har dock planerat en längre tid att sälja den ena, har bara inte blivit av att lägga ut annonsen ;)

Zuzziquie
0

Hm, det där är en fråga där det inte finns något direkt rätt och fel. Tycker nämligen att chinchillor kan bråka lite/inte vara lika mysiga mot varandra i perioder. Inget allvarligt, men lite grann. Däremot så hade jag två hanar som det var lite så med, dessa lät jag sitta ihop då det som sagt inte var något allvarligt. Men så plötsligt en eftermiddag när jag kom hem så satt den ena hanen på botten, halva pälsen var bortbiten/hackad och han hade stora sår på kroppen. Kan tillägga att han tack och lov överlevde iallafall.

Men det är som sagt svårt! Efter de två hanarna så skulle nog jag iallafall sära på två hanar där jag börja märka lite småtjiv.

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

Rafflan
0

#1 ja jag misstänkte nu att lilla killen börjar bli helt könsmogen, både fysiskt och mentalt. Och vet inom häst världen bl.a att när dem unga hanarna blir könsmogna brukar det kunna bli lite tjafs med dem äldre.

Jag hade en grupp på honor som vips en dag utan förvarning rök ihop, den unga honan där vart illa tilltygad, akut till veterinär, dem gjorde vad dem kunde men tyvärr kunde dem inte rädda henne :(
Så är ju lite nojig efter det så fort jag hör dem tjafsa, även om det bara är med ljud ;)

Igår satt dock hanarna ihop och åt och imorse sov dem ihop, så kanske bara var en tillfällighet, får se vad som händer…