Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett08-beteenden
Läst 2236 ggr
chiilla12
0

hjäälp :(

heej, jag har haft mina chinchillor i 4-5 år och dem är ungefär 5 år, dem är bröder och var jätte bra kompisar tills min kille fick en större bur av sin syster, första dagen gick de bra men sen på kvällen så började dem bråka, han som är lite större, legolas, hade jagat slut på den andra, Quintus, när jag öppnade buren så slängde sig quintus på mej och va jätte rädd, han var också skadad, han hade bitmärken i öronen och det kom blod därifrån

nu går det inte att sätta ihop dem igen, för legolas jagar och biter i quintus, och quintus e jätte rädd så fort legolas kommer i närheten.

kan nån hjälpa mej ??

Rafflan
0

Tyvärr låter det inte som om dem kommer att funka ihop igen :/

chiilla12
0

mm :( tyvärr så blire nog så. men dom tycker inte om att vara ensamma heller, ibland sitter dom och "pratar" och dem ser "lessna" ut. vet inte om jah måste ge bort den ena och sen skaffa en kompis till den andra :/ går det ??

Zuzziquie
0

Men nej så jobbigt, men tyvärr kan det bli så när man byter miljö eller man gör någon annan ändring av tillvaron. Chinchilla-hanar fungerar dessvärre inte tillsammans alla gånger och tyvärr kan det bara sluta fungera helt plötsligt utan att man inte sett några tidigare tecken på det. Men i ditt fall beror det antagligen på att de fick en Ny bur

Hm, låter tyvärr inte som om att de kommer kunna gå ihop igen. Visst skulle ett alternativ kunna vara att sälja/ge bort en och skaffa en ny unge, men det är ju dessvärre inte säkert att det kommer fungera den gången heller, även om det absolut kan göra det. Ett annat alternativ, om du har möjlighet att ha två burar, att de kan sitta i burar bredvid varandra så att de kan "prata" och fortfarande få lite kontakt från varandra.

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

chiilla12
0

aa men jag vet inte vem jag skulle ge bort, för jag vet inte vem som passar bäst med andra , legolas som är lite större är inte så "snäll" som den lite mindre quintus, så jag vet inte om jag skulle våga ge bort honom,

, när jag fick deras pappa(för att mamman dog) så gick det jätte bra och alla trivdes hur bra som helst, men han dog för nåt år sen :( har en bur till men jag har inte så stort rum så får tyvärr inte plats med en till, har delat buren som dom sitter i.

Rafflan
0

#4 det är nog lättare att sätta ihop den snälla/minst dominanta med en ny kompis.

chiilla12
0

okeej, men han andra, hur ska jag göra med han ? om jag måste ge iväg honom så tror jag inte att han vill vara själv. eftersom han är ganska mysig av sig och han gillar att sitta med mej och se på tv :P :')

kanske om han mötte en annan som kunde sätta han på "plats" så han kunde bo hos nån annan då :) haha om du fattar vad jag menar =)