Hur många kullar ? (snabba svar)
Om man har en hona och en hane i samma bur med förhoppningen att det ska bli bebisar. Hur många kullar är då okej att ta på raken? Bara 1 eller flera ? Vet att det är olika hos olika arter, därför kollar jag nogrannare även med chinchillan. Det är så att jag sitter med ett skolarbete där de flesta hjälpmedel är tillåtna så jag vänder mit hit. Jag har 1 vuxen hane, 1 vuxen hona och 1 4 mån. hane. Jag vill att de ska bo tillsammans med förhoppningen att en honbebis föds. Men om ingen honbebis kommer i nästa kull, kan man fortsätta ha dem tillsammans då för att hoppas på nästa kull eller bör de separeras efter 1 kull ?
Svar önskas snabbt, eftersom det är ett skolarbete jag jobbar med just nu. :)
Mvh Ellenfyrkant
Jag brukar oftast bara ta 1 kull i taget, men många andra uppfödare tar 2 kullar på raken.
Så jag skulle säga max 2 kullar på raken,
om honan fortfarande har hull och orken för en kull till ;)

Okej, tack för svaret! Bra att veta.
Mvh Ellenfyrkant

Har du en vuxen hane, en vuxen hona och en 4 mån bebis hanbebis i samma bur så kan lika gärna bebisen para om sin mamma.
Om man tar två kullar på raken tycker jag beror helt på honans kondition.
Jag har låtit hanen stanna också ifall honan fått en jättekull. Tycker att om honan får fem bebisar så är det lite mycket för henne att ta hand om själv, då har pappa fått stanna.
En del chillor tar det också ganska lång tid mellan kullarna. Jag har par som suttit tillsammans hela tiden, men det går ändå minst 1 1/2 år mellan kullar.
Sen har jag andra som måste delas INNAN bebisarna fötts för annars blir det nya bebisar exak 111 dagar efteråt.
Måste bara betona det som Ulrika nämnde att jag rekommenderar dig att snarast sätta bebishanen i en annan bur. Antar att det är en bebis efter paret?
Chinchillaungar kan bli könsmogna vid så tidig ålder som 10 veckor, vilket betyder att han mycket väl redan kan ha parat sin mamma. Och oavsett om det är deras unge eller ej så bör man
1. inte ha två hanar tillsammans med en hona, lär med största sannolikhet sluta med bråk och att någon av dem dödar den andra. Dessutom så kan man inte säga vem som är pappan till ev. ungar som kommer
2. man bör inte sätta en 4 månaders unge i avel, då man, före man sätter en chinchilla i avel, vill se så att den utvecklas bra samt se att den är frisk osv.
Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor
Tillägg: När jag läste inlägget lite nogrannare så såg jag att de nog inte sitter tillsammans som det är nu? Isåfall så kan du ju tänka dig mitt inlägg som en "varning" ;)
Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

#5 Nej precis, det var en föreställd situation jag satte mig själv i som elev. Men det är ju jättebra att veta både för mig i framtiden och för andra!
Mvh Ellenfyrkant