Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett: 08-beteenden
Läst 3198 ggr
Luckycharm
0

Chill pojkar som inte drar jämnt längre?

Hejsan,

Jag har två helt underbara pojkar här hemma som har varit vänner iaf snart 2 år. Aldrig varit några problem alls, fram tills nu.

Den ena chillan, Cesar 3,5 år, jagar hela tiden runt Caius 2,5 år. Först trodde jag det bara var lek, eller dominasbeteende, men de slutar aldrig! Det sluta med att jag började få panik och rädd att någon skulle bli skadad. Så när jag öppnade buren så stannade Cesar upp och Caius hoppade in i famnen på mig. Stackarn va helt slutkörd, han låg helt stilla i flera minuter och bara återhämtade sig. Efter det så satte jag in honom igen och just nu sover de på var sin hylla. Jag vågar dock inte lämna rummet ifall de börjar igen.

Detta är något som har pågått ett tag, ingen har blivit skadad, de biter inte varandra eller så. Utan Cesar jagar bara runt Caius, och tiden för "följa john" blir bara längre och längre för varje gång det händer.

Vad ska jag göra? ska jag sära på dem och hitta nya vänner åt de? eller skaffa en tredje vän? eller finns det något annat jag kan göra?

Tacksam för svar

UlrikaD
0

Börja med att fundera på om det är några rutiner som blivit ändrade. Ny bur, nya omgivningar, nya husdjur runt omkring. Mer utevistelse än vanligt, mindre utevistelse än vanligt osv. Om det har skett några förändringar.

Chillor som t.ex är vana att vara ute varje dag och sen helt plötsligt inte får gå ut på några dagar kan börja bråka med varandra istället.

Är det bara den ena som är efter den andra? Han säger aldrig någonting tillbaka?

Är det så att båda turas om att vara den pådrivande faktorn hade jag gett det en stund och sett om de löst det själva.

Men om det är en som blir jagad hela tiden och aldrig säger någonting tillbaka så hade jag nog delat på dem.

En tredje ställer till ännu mer problem, det är ingen lösning. Jag hade isåfall delat på dem och skaffat nya bebiskompisar till dem.

I och med att du skriver att det blir längre för varje gång låter det som att det en dag kommer att gå överstyr och då kan det vara försent och din ena chilla kommer att bli allvarligt skadad.

Luckycharm
0

Inga rutiner är nya vad jag kan komma på iaf. Och det är bara den äldsta chillan som driver på. Den andra säger aldrig ifrån mer än att med ljud, men det är tydligen inte tillräckligt för att få den andra att sluta.

Så jag antar att enda alternativet är att dela på dem då? För det känns som om detta redan har pågått tillräckligt länge. Rynkar på näsan

UlrikaD
0

Jag har aldrig personligen varit med om att ett par som suttit tillsammans så länge helt plötsligt inte gillar varandra längre.

Men den situationen har ju hänt hos er nu, och då får man nog ta det på allvar. Just att det bara är den ena som är pådrivande är aldrig bra. Låter som att en rejäl sammandrabbning är på väg.

Var bor du någonstans? Har du extra bur så du kan dela dem nu?

Luckycharm
0

Jag har precis delat på dem, eftersom jag upptäckte att den yngre chillan har blivit biten i öronen av den äldre. Gråter

Den äldre chillan sitter tillfälligt i en transprotbur, vilket han inte gillar…
Jag bur utanför utanför uddevalla… och för att vara rakt på sak, så är det två chillor ifrån dig.. Patience och Pale Rider.

Jag har inte kunnat komma in på mitt gamla iFukos konto eller på zoonen heller. Jag har smått panik vad jag ska göra, trodde inte riktigt det skulle bli såhär.

Pale Rider, Cesar, verkade trivas så himla bra här i en början.. men nu de senaste två månaderna har han blivit skygg emot mig, vet inte varför, för jag har inte gjort något jag inte borde gjort, och jag kan inte se att han är skadad heller. Utan han har bara gått på Patience, Caius.

UlrikaD
0

Det var det jag funderade lite på, om de kunde komma från mig.

De har ju gått ihop här hemma sedan den yngsta var 10 veckor. Och de var ju vuxna när de flyttade till dig. Jag såg aldrig några som helst tecken till bråk här hemma.

Om någon har ändrat beteende som du skriver, att han blivit skygg mot dig och även går på den andra så låter det som någonting är galet. Äter han och dricker som han ska? Håller han vikten eller har han gått ner nåt?

Det kan vara någonting som irriterar honom. Kan vara någonting så simpelt som att det sitter fast någonting i tänderna på honom som han inte får loss själv, eller så kan det vara tecken på att han har ont någonstans. Ser du om han bajsar normalt? Magont kan vara en stor anledning till irritation.

Du har inte ändrat foder, eller gett dem något annat godis det sista? Han har inte kunnat få i sig någonting olämpligt typ plast eller någonting liknande?

Chillor kan ju inte direkt prata så de visar ju sitt missnöje på annat sätt. Visserligen är Pale äldre än Patience men det är ingen ursäkt att gå på så. Det känns som om det kan vara någonting annat galet med honom.

Vad det är kan jag tyvärr inte svara på.

Luckycharm
0

Han äter och dricker helt normalt, fin aptit som han alltid haft. Han är mega pigg och så precis som Patience. Bajsar normalt osv. Jag har inte märkt av att han skulle ha ont i magen eller något liknande eftersom han faktiskt är så himla pigg och uppåt som han alltid varit.

Jag har heller aldrig ändrat foder, inget godis direkt mer är ett par russin då och då eller en liten bit knäckebröd.

Pappa hyvlar spånet själv och jag brukar alltid vara noga med att kolla så ingen olämpligt åker med och tar alltid tillvara på det innan katterna får chansen att göra sina behov i det eller ens lägga sig i det.

Höet är jag också noga med och det kommer ifrån en boden..

De springer fritt i mitt rum varje dag med ett par timmar, och jag är alltid där och håller utkik och har inte sett att han stoppar något olämpligt i munnen eller tuggat på något.

Så jag vet inte vad det skulle kunna vara. Han har inte gjort något emot mig, utan han brukar bara sätta sig på en hylla så långt ifrån mig som möjligt, medan jag kelar med Patience. Har jag russin eller något brukar han komma fram, men han vill inte hälsa eller låter mig inte ta på honom.

Och sen så bara han jagar runt Patience. Det har väl egentligen varit så ända sen de kom hit. Men det höll bara på i korta stunder och var inte alls så hysteriskt då. Utan då såg det verkligen ut som lek eller dominas liksom. Ingen tog till skada av det och det var bara ett eller två varv runt buren. Medans de nu kan hålla på hur länge som helst, om inte jag vore där och stoppa det.

Luckycharm
0

Jag har kollat igenom båda pojkar nu och kan inte hitta något fel på dem alls (synliga iaf). De sover på var sitt håll nu, men jag vet inte om jag vågar sätta ihop de igen. Är lite rädd för att de börjar igen kanske senare, inatt eller något och jag missar det hela och något allvarligt händer.

Jag skulle kunna hålla isär de under natten. Tyvärr har jag inte möjligheten att ha två par chinchillor och vill inte heller.

Vet inte riktigt hur jag ska göra för att det ska bli bäst för alla parter..

UlrikaD
0

Det är jättesvårt som utomstående att komma med några råd. De är ändå såpass gamla och har bott ihop hela livet.

Och de har bott hos dig i snart ett år så du känner dem ju bäst just nu. Det får vara du som avgör om det är riskabelt eller inte att ha dem ihop, eller ifall det ser ut som om det kan gå över styr.

Luckycharm
0

Okej, jag testar att sätta ihop dem sen igen när det fått sova lite. Vill ju gärna att de ska bo tillsammans då de varit rummisar så länge.

Om det inte funkar sedan utan att det fortsätter eller blir värre. Vad ska jag göra då?

UlrikaD
0

Funkar det inte så måste du ju dela på dem, tyvärr. Då är det någonting som har hänt, någon yttre påverkan. Eller att det är någonting galet med Pale som du inte kan se med blotta ögat.

Men två stycken djur som bråkar med varandra ska man inte försöka tvinga ihop om det inte ser ut att fungera.

Luckycharm
0

okej.. får hålla tummarna för att det funkar sen då

Luckycharm
0

Ville bara säga att det funkade hur bra som helst när jag satte ihop de igen. Tyst *suckar av lättnad*

Patience praktiskt taget la sig ovanpå Pale och de somna på direkten. Jag själv däremot var vaken större delen av natten, lite smått nervös om de skulle få sammandrabbning igen när de vakna. Men de har gått jättebra, så nu är jag himla glad! Pale har dessutom varit lite mer framåt nu också, så jag undrar vad som egneltigen har hänt, får jag nog aldrig veta.

Men jag har bytt ut alla grejer i buren och möblerat om och fixat och trixat. Tänkte de kanske var uttråkade eller något. Än så länge verkade det himla uppskattat. Tyst

UlrikaD
0

Vissa gånger så är det någonting som gjort dem upprörda, någon förändring som man faktiskt aldrig kommer på.

Men helt plötsligt kan allting vara som vanligt igen. Hoppas att det håller i sig nu. Du kan ju vara extra uppmärksam så det inte blir någon mobbing.

Kanske möblera om lite oftare, nya leksaker när de är ute, kanske rasta dem på nåt annat ställe.

Det är möjligt att de behövde lite omväxling bara.

Hoppas iallafall att det håller i sig nu. Vore ju tråkigt om två som suttit ihop i flera år helt plötsligt skulle bli osams.

Luckycharm
0

Precis. ska försöka ändra om och hitta på nya grejer så de blir mer stimulerade. Vill ha kvar dem båda och vill ju att de ska sitta tillsammans så.

Tack iaf att du gett mig råd och bollat hela situationen med mig. Uppskattar det verkligen Glad

UlrikaD
0

Det är ju det jag är till för. Även ifall jag inte visste att det var "mina" bebisar när jag svarade först.Skrattande

Luckycharm
0

Haha, men det är bra. Alla borde vara så hjälpsamma Skrattande

pojkarna vinkar och hälsar till alla Glad