Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett05-att-äga-en-chinchilla
Läst 6684 ggr
emmej
0

Chinchillans läten?

Min Bamse sitter och har massa ljud för sig.  Vet någon vad alla ljuden dom gör betyder??

Han sitter och knorrar ibland lite då och då. Det börjar mörkt och blir lite ljusare och det är alltid i samma takt hela tiden!  Härmar jag honom börjar han pipa ljust och nästan kvittrar..

Någon som vet?

Zuzziquie
0

http://www.chinchilla-sounds.de/index_en.htm - där finns det olika ljud från chinchillor. Vilket liknar det? :)

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

emmej
0

#1 Det går inte att spela upp någon av ljuden!

Zuzziquie
0

Nej men, det stämmer… ska se om jag kan itta någon annan sida

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

emmej
0

http://www.youtube.com/watch?v=SpeNQMJwyyc

Han låter ungefär som dom här små! Härmar jag honom börjar han pipa ljusare..

UlrikaD
0

Han pratar och väntar på svar. Hade han haft någon att sitta med så hade den chillan svarat honom. Nu svarar du istället.

Ljusa pip är mer "mamma-pip", sällskapssjuk, ta hand om mig ljud.

emmej
0

Okej, ska jag gossa med honom när han prata så då?

UlrikaD
0

Det tycker jag. Han söker ju kontakt med likasinnande. Finns det ingen annan chilla där så får du ställa upp så länge.

emmej
0

Han älskar att bli kliad bakom öronen, på kinderna, under hakan och på magen.

#7  Tror du att det skulle gå bra om jag sätter ihop honom med en annan chinchilla iom att han söker kontakt??

UlrikaD
0

#8 Med tanke på att jag inte tycker att någon chilla ska behöva sitta ensam så tycker jag absolut att han ska ha en kompis.

Bara kompisen är av samma kön och under fyra månader. Ifall din hane är okastrerad alltså. Är han kastrerad spelar det ju ingen roll vilket kön du sätter ihop honom med.

emmej
0

#9  Vad ska jag göra om dom inte funkar ihop? Jag har inte direkt plats för att ha två stora burar permanent.. :/

Hittade en hane på 6mån, men vet inte om det kommer funka..

UlrikaD
0

Det är en risk som du får ta som med alla djur.

Men återigen, UNDER 4 mån annars kan du lika gärna låta bli, det blir slagsmål.

emmej
0

Okej, då vet jag. Då får jag leta vidare efter en lite yngre hane.

UlrikaD
0

Om det är billigare chinchillor du är ute efter så finns det ju ofta på blocket. Standard-bebisar säljs ju ofta nuförtiden tycker jag.

Annars finns det ju en hel del uppfödare i Sverige.