veta lite om chinchillorna :)
hej :)
Jag har lite frågor som jag behöver få svar på .
1 : måste man ha 2 chinchillor eller kan man bara ha en ?
2 : vad koster en chinchilla ?
3 : var kan man köpa dom, i en djuraffär ?
4 :hur stor bur ska dom ha ?
jag är tacksam för svar :)
Hej!
Fråga 1: det är lag på att man ska ha 2 chinchillor tillsammans. En människa kan aldrig ersätta en artfrände.
2. mellan 0-1500 är det vanligaste. men oftast dyrare om chillan har en ovanlig färg… Beror oxå på om det finns stamtavla eller ej.
3. rekommenderar INTE djuraffärer. Hitta en bra uppfödare istället. Då är chansen att få en trevlig och något sånär handtam liten vän istället. I djuraffärer sitter dem oftast i för små burar och för nära skrikande fåglar, ingen som pysslar om dem osv.
4.Lagliga mått är minst 1 meter hög, 1 meter bred samt 50 eller 60 cm djup. blev lite osäker på sista måttet där. Ju större bur desto bättre trivs djuren. Det säger ju sig själv. Samt hyllor, hus, hängmattor, grenar osv.
ps. ca 1 timme utanför buren om dan är att rekommendera. Så dem får springa av sig och stilla deras nyfikenhet och utforskar glädje!
Mvh jenny
okej tack för svaren :)
Finns också artiklar att läsa om detta.
1 : _måste man ha 2 chinchillor eller kan man bara ha en ?
_Svar: Man måste inte, chinchillor kan leva ensama, dock är det roligare och bättre för dem att vara 2 av samma kön då en människa inte kan ersätta en artfrände. Det är även lag på att dem ska vara minst 2.
2 : _vad koster en chinchilla ?
_Svar: Mellan 800-1.500. Köper man en utan stamtavla så kan dem kosta allt från 0-1.000, dock är det en risk att köpa en utan stamtavla då dem kan ha sjukdomar, och jag tycker ofast dem inte har lika fin och mjuk päls ;)
3 : _var kan man köpa dom, i en djuraffär ?
_Svar: Köp inte i djuraffären, miljön där är inte bra för djuret vilket ofta skppar svåra problem att jobba med när man får hem djuret för att få den tam + att dem som sällsa i djuraffären sällan har stamtavlor. Privat eller reggad uppfödare är bäst :)
4 :_hur stor bur ska dom ha ?
_Svar: 0,5 kvm i botten och 100cm hög, Så tex 100cm bredd, 50cm djup och 100cm hög. Det är dock minsta måtten, större är alltid bättre :)
tack för svaren :)
Nu snor jag tråden lite… om det är okej, haha! :)
Frågan om hur stor buren ska vara, som är minsta måtten. Är det då för en chinchilla? Om man ska ha två, måste man dubbla måtten då för att det ska bli lagligt?
Små stjärnor lyser också i mörkret.

Måtten gäller för 1-2 chinchillor. Ska du ha tre måste du lägga till 0.25m2.
Okej, tack! :)
Små stjärnor lyser också i mörkret.