Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett08-beteenden
Läst 2024 ggr
Siastassar
0

Hur snart?

Hej!

Min snart 3 åriga chinchilla kille Todd förlorade sin vän Miss Jones som han endast känt i 2 månader den 7 jan. Min fråga nu är hur snart anser ni att jag kan försöka introducera en ny chinchillakompis till honom? Jag har själv inga erfarenheter av detta, därför vänder jag mig nu till er och frågar vad ni tycker kan vara lämpligt?

Dessutom måste hans nya kompis vara yngre än 4 månader och det kan vara svårt att få tag på när jag den här gången kommer kräva stamtavla. jag orkar inte med ännu ett dödsfall. Överallt läser jag att dem lever 10-15 år, ibland ännu längre. Men ändå har 2 av mina 3 chillor levt kortare tid än mina hamstrar! Det kan bero på avsaknaden av stam. Det kan oxå bero på något annat. Det enda jag kan gardera mig med när jag hittar en ny vän till mig och Todd är just att han har stamtavla. Eller hur? oddsen lär bli mkt bättre! Då har jag gjort mitt bästa. För så här dåligt samvete har jag nog aldrig förr haft. Kan inte sluta klandra mig själv för att jag köpte Miss Jones trots att jag inte hade någon aning om hennes bakgrund. R.I.P. lilla vännen. Vi saknar Dig så mycket!!!

[RoxannaH]
0

Jag tror på så snart som möjligt då de kan dö om de sitter ensamma och saknar sällskap.

UlrikaD
0

Beklagar er förlust!

Så snart som möjligt skulle jag säga. En del kan bli väldigt deprimerade om de blir själva efter att ha suttit med partner. En del klarar det galant. Väldigt olika.

Ett tips är att hålla koll på hans vikt så han inte tappar. Så länge han äter, dricker och håller sin vikt som han ska så är hans hälsa lugn.

Ni får tillbringa mycket tid med honom tills ni hittar en ny kompis.

Många uppfödare har bebiskillar till salu, med stamtavla. Det beror ju lite på var ni bor och hur långt ni är villiga att åka.

Med tåg tar man sig ju lätt och smidigt om man inte har bil. Vinkade själv av en liten pojke från mig häromdagen som skulle från mig (Göteborg) ner till skåne.

Siastassar
0

Tack så mkt för era svar! Än så länge verkar han pigg. Han vill till och med ut och springa på dan. Så fort han ser mig i närheten av buren så kräver han att få komma ut. Han väger 548 gram. Jag köpte en rolig papegoj leksak som han uppskattar riktigt mkt. Jag var nära att inte köpa den då han på djuraffären sa att chinchillor inte leker på det viset. men min gör det tydligen. Förvånad

Jag är beredd att åka nästan var som helst för att få tag på en liten kille med stamtavla som sällskap till Todd. Blev lite stressad bara när ni båda skrev så fort som möjligt, vilket kan bli svårt då många uppfödare inte säljer sina chillor att sitta ihop med en annanmed samma kön. Finns en uppfödare här i örebro som absolut inte gör det iaf. Min Todd är världens snällaste! han är till och med bundis med kaninen. brukar släppa ut dem samtidigt och det funkar jätte bra. Kaninen är en kastrerad hane, otroligt lugn och snäll.

En skillnad som är synbar hos Todd är att han verkar mer rastlös/ orolig nu. Han brukar inte gnaga på sin träbur men han har börjat med det sen Miss Jones dog. Jag har satt in ett litet miniträd min kompis har sågat ner men han verkar inte gilla sälg. Innan har jag skämt bort honom med äppelgrenar så han är väl van vid det. Sälgen rör han knappt. Svårt att få tag på äppelgrenar dock då dem flesta står på nåns tomt. Rynkar på näsan

Tillbaka till ämnet; vet ni nån uppfödare jag kan vända mig till som kanske är beredd att sälja en liten pojke med stamtavla till oss?

var inne på din chillzones sida Ulrika och blev väldigt imponerad. Har haft lite kontakt med dig förr mest angående illrar. Minerva tex. Du har haft en leonberger, jag har en just nu osv. Blev tvungen att byta alias här på iFokus pga en person som jag inte ville ha vidare kontakt med. men det är en annan historia…

Hursomhelst; Todd och jag behöver lite hjälp här! tacksam för alla sorters tips och råd.

Mvh Jenny

UlrikaD
0

Visste inte att det var du. Men köpte inte du Miss Jones av Honeys och skulle kastrera Todd. Hon har ju stamtavla isåfall, båda hennes föräldrar är ju från lång stam.

Undrar lite varför hon dog i och med att hon då knappt var 5 månader gammal.

De flesta chillor leker gärna med sådana papegojleksaker, men de leker lika gärna med en vanlig tesked. Allting som skramlar och låtar liksom.

Men då vet du också att flertalet uppfödare tycker att chillor ska sitta två och två och ha sällskap. Och du vet att jag är en av dem.

Jag har två bebispojkar som är strax 5 veckor, redo att flytta vid 10 veckor. Men du kan säkert hitta bebisar på närmare håll.

Men har du kastrerat Todd så kan du ju köpa en hona till honom istället, och då behöver du inte hålla dig under 4 månaders gränsen. Då kan du ju köpa en äldre om du vill.

Siastassar
0

#4 Det skulle vara en ära att få köpa en chinchilla från din uppfödning Ulrika. Jag pm:ar dig med detsamma!