ensamhonan Lisen
nu har jag fått hem en ensam hona som bodde hos en kompis, hon vantrivdes där eftersom att det fanns fler chinchillor där
hon bodde ihop med en dotter tills de förförra ägarna hade dem ute så att hon bet i en elsladd
de förra ägarna har försökt att få ihop henne med en annan hona tillochmed med en hane men ingenting har gått även de som hade henne innan det med utan resultat
här älskar hon att vara ute och jaga mina katter hon har ett ettrigt humör
hon är runt 4-5 år men misstänker att hon inte kommer leva så enormt länge då hennes bror redan gått bort i någon sjukdom
detta är min första chinchilla men misstänker att det inte är sista, hon är riktigt busig av sig
en bild på när hon är ute och springer
buren som jag fick med som hon älskar att bo i då hon inte är ute och springer

Söt tjej. Fin bur också. Ett tips är att hänga in en fleece-hängmatta eller hängtunnel i buren. De flesta chillor älskar att sova i sådana. Har såna i nästan alla mina burar och det är de enda ställena de sover på. Mycket populärt.
Det är ganska ovanligt att chillor väljer att bo ensamma, men det finns ju naturligtvis undantag.
Oftast brukar det vara att man parat ihop dem med fel partner helt enkelt. Två vuxna honor t.ex går inte att para ihop. Och om de försökt med en hane så har vissa honor väldigt tydliga åsikter och vad som är en passande pojkvän eller inte.
De kan slå en hane rejält men om man provar med en annan genast gosa in sig till honom.
Honor som är lite revirbenägna brukar ändå vara ganska lätta att sätta ihop med en bebishona. Då tar mamma-instinkterna över och de tar gärna hand om bebisen. Då har de sällskap resten av livet.
Men som sagt, det finns säkert undantag också.
Ska man ha en chilla ensam så är det mycket tid som gäller när de är vakna. De är ju sällskapssjuka små pälsbollar!
oki tack för tipset, de förförra ägarna försökte med en hona som var precis leveransfärdig, det gick inte utan de började hon tål knappt några andra djur, hon fräser och jagar runt katterna då hon är ute etc
vet att man måste ge mycket sällskap till ensamdjur, har haft ensamråtta förut och har flera ensamhanar här hemma
eftersom att jag inte har så mycket plats så vågar jag mig inte på det som de förra och förrförra ägarna gjort att försökt para ihop henne med någon annan
de förra ägarna har även 3 hanar och ingen av dem verkar ha dugit
just nu vet jag inte vart hon är hon är ute och rör på sig, glämde bort att stänga grinden till det rummet som buren står i så hon kan lika väl vara under diskbänken i köket
kan säga att hon är en tuffing som vet vad hon vill
men på tal om buren så måste jag bygga mig en ny för den har inte tillräckligt stora mått, den är under 1 meter bred och under ½meter på djupet
måste hitta en annan stomme att bygga på om jag inte får tag på spånskivor ganska billigt
men jag fick med denna bur med henne men ska fixa en laglig bur åt henne, lika bra att fixa det nu om jag ska ha 2 chillor senare när hon gått bort för jag har blivit beroende av chillor, trots att hon inte är någon kelgris so tycker hon om att sitta på axeln och så

Även om buren inte är laglig, och jag brukar vara den första att påpeka sådant, så är den ändå hög nog för att en chilla ska trivas bra i den.
Självklart bör alla chillor bo i en laglig bur, men jämfört med vad man sett för skräckexempel genom åren så är den väldigt bra ändå.
jo hon älskar buren det vet jag
den har yttermått på 45x85cm och är ungefär 190 cm hög