Marsvin vs Chinchilla
Är det någon som har både marsvin och Chinchilla eller har haft båda dera.
Vad är det som skiljer djuren åt vad är positivt/negativt!?

Jag har chinchillor nu och jag har haft marsvin tidigare.
Jag tycker om båda sorterna jättemycket men marsvin luktar mer än chillor. Man måste städa buren oftare för att det inte ska bli äckligt. Marsvin måste ha extra c-vitamin. Marsvin kostar en förmögenhet i grönsaker.
Marsvin sitter still i knät längre än chillor. Du kan titta på tv med dem utan att de drar iväg. En chilla tröttnar rätt snabbt och vill utforska välden istället. Chillor är väldigt mycket snabbare än marsvin.
Gosiga är de båda två tycker jag. Marsvin låter väldigt mycket när de vill ha käk, chillor är tysta djur. Men chillor kan å andra sidan dra i burgallret ifall man har gallerbur och de är uttråkade.
Lika för båda arterna är att de vill sitta med en kompis av samma kön för att ha sällskap.
Marsvin kan ju vara väldigt lättskrämda och skutta iväg och gömma sig för minsta ljud. Chillor är mer nyfikna, framåt och kontaktsökande.
Fast med båda arterna gäller det ju att man lägger ner tid och energi på sina djur såklart.
Marsvin finns ju i många olika pälsvarianter och färger. Chillor kommer i två pälsvarianter, vanlig och angora, men angora är inte så vanligt i Sverige ännu. Men de finns också i massa olika färger.
Vill man ha ett roligt, aktivt djur så är chillan underbar. Vill man ha ett djur som man kan bädda ner sig i soffan med så är chillan inte lika medgörlig.
Det lättaste är att hälsa på någon med djurslaget man är intresserad av och gosa och se hur de beter sig och se vilket som känns "rätt" helt enkelt.