Briketter?
Hej på er!
Vi kommer troligen ta hand om ett par chillakillar i början på nästa år. Men vi har ett bekymmer. Jag är allergisk mot hö. Hörde då att det finns höbriketter som jag tänkte att jag borde klara. Kollade med min djuraffär här men de kunde inte hitta någon som levererade sånt. Nån som vet någon leverantör? Hittar vi bara nån så skulle de kunna fixa det. Men de visste inte om nån själva.
Nån som har nån aning?
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Det finns hos en del zoo-affärer men brukar vara ruggigt dyrt. 60kr för en 400g påse eller mer.
Vet att en del köper säckvis från Danmark men vet inte var riktigt.
Däremot vet jag inte om chillorna får i sig tillräckligt med hö dagligen ifall de bara äter briketter. De ska ju få i sig ganska mycket hö per dag.
Nej, det är inte att rekommendera att enbart ge höbriketter.
Har pratat med vet. ang detta och de rekommenderade iallafall inte att enbart ge briketter eftersom det inte är tillräckligt långa och grova strå för att slipa de bakre tänderna (så som de gör när de äter vanligt hö)
Dessutom så brukar briketter i Europa vara baserade på alfalfa och chillor behöver timotejhö/gräshö (vanligt "ängshö", eller vad du nu vill kalla det)
Och Ulrika, i Danmark finns det ej att få tag på mig veterligen tyvärr. Däremot så köpte jag hem från ett företag i Sverige en gång, men man var tvungen att köpa X ton med höbriketter, ej att rekommendera då det är ett "ganska" stort projekt :P (Kom massor med folk från sverige / danmark och hämtade hos mig då, men som sagt, ej att rekommendera) Företaget var för övrigt inte särskilt trevliga alls…
Men om du iallafall vill få tag på det så är djuraffären inte några bra ställe då de som Ulrika skrev är orimligt dyrt. Jag skulle isåfall rekommendera att försöka prata med hästfolk, företag som importerar olika hö-produkter/hästfoder…
Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

Så var det! Jag visste att jag läst någonstans om att det inte var bra att enbart ge briketter men jag kom inte ihåg varför så jag ville inte ge fel info.
Trodde det var du som köpte i Danmark, men det var tydligen danskarna som köpte av dig. Var så längesen så jag blandade ihop det.
Nej, det är inte lätt att komma ihåg allt ju ;)
Men ja, kom danskar som kom hit bara för att fylla bilarna med briketter, så nej, det är inte lätt att få tag på…

Hmm.. det är ju timotejen som är mitt största bekymmer..
Does it become a walk?
/Ida
Hm, hur allergisk är du? Är du inte jätteallergisk så kan du kanske be någon annan ge dem höet just - och så behöver du inte gå in till dem sen på en stund… Men det går kanske inte alls?

Jag vet ärligt talat inte.. jag har varit hyperallergisk.. men det är ju på sommaren när eländet blommar.. vet att hö har varit ett problem.. men i somras kände jag ingenting av gräsblommningen o andra sidan.. kände inget när vi va o hälsade på dem iofs..
Does it become a walk?
/Ida