Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett07-mat-utfodring-och-godis
Läst 2374 ggr
gipsy
2010-10-31 22:39
0

fodermärke????

Är helt vilse ang märke på chinchilla pellets.Vad e det för nåt som skall vara i pelletsen,det som är viktigt för chinchillan.Har hittat foder som innehåller nypon,röd pellets mm.

Har ni provat dessa sorter o vad kan ni säga om de?

Det e ju olika prisklasser oxå o olika kg som det säljs i.Till två st chillor hur mycket går åt på en månad tex?

Science premium pellets

Deli Nature

Bello

Puik

Lottie

Carrier

Hoppas på hjälp då chillorna e på väg…

UlrikaD
2010-10-31 22:57
0

Om du köper från uppfödare så säljer de ofta Scaf-pellets (Kvarnen), isåfall kan du be att få köpa utav dem. I vilket fall som helst bör du inte byta foder tvärt när chillorna flyttar utan de ska vänjas över successivt.

De ska heller aldrig ha pellets med andra saker i, utan det ska vara ren chillapellets.

Om det bara är de fodren du har att välja på så satsa på Bello isåfall. Jag använder själv Kvarnen-pellets till mina, men det kan vara svårt att få tag på. Beror lite på var du bor.

Lottie och Carrier är ju i första hand marsvins och kaninpellets.

Man brukar räkna 1kg pellets per månad per vuxen chinchilla och då tar man nog i lite. Beror lite på ifall de får annat också. Jag ger även mina kraff-pellets, hel havre och vetegroddar.

Men bra pellets och bra hö är det allra viktigaste.

gipsy
2010-10-31 23:21
0

Deli Nature där i är det röd grön gul pellets.Grönsaker frukter mineraler korn oljor o fetter.

Såg även att det fanns majs solrosfrön i en annan av samma märke.

Jag har tillgång till att köpa Bello,5kg eller 25kg.Bor ganska avskilt så foder beställer jag o får hemleverans.Finns inget utbud här.

Varför finns det foder som inte e pellets och har massa annat i om det e direkt farligt för de att äta det…

Jo kan jag fylla på pellets så det finns i skålen eller måste den ransoneras?

Hö finns det alltid.Jo just ja,vattenflaskan skall den vara långt ner,vart har jag pelletsen?Lär mig allt o suger åt mig all info.

tack för snabba svar Ulrika.

UlrikaD
2010-10-31 23:28
0

Bra och dåligt foder finns det ju alltid till alla djur. Finns ju även bra och dålig mat till människor. Folk vill tjäna pengar helt enkelt.

Tänkte ifall du fick chillorna från en uppfödare kunde du passat på att handla foder samtidigt. Men då tycker jag helt klart att du ska satsa på Bello. Tror inte du kommer igenom en 25kg säck till två chillor innan bäst före datumet är slut. Kolla det innan du beställer.

Pellets ska alltid ligga i skålen. Den enda gången man kan behöva ransonera pellets är om chillorna inte äter av sitt hö. Men då kan man fundera på om höet är av dålig kvalitet.

Om det är vuxna djur så kan du ställa skålen var du vill, men har du mindre bebisar så hade jag ställt den på botten. Det är risk att någon puttar ner en skål i huvudet på den andra när de busar runt. Beror lite på hur breda hyllor du har och ifall du kanske har en större bur med någon bred mellanplatta.

Vattenflaskan ska sitta så att chillan kan sitta på rumpan och dricka. Inte huka sig ner och inte behöva sträcka sig för långt upp. Om du sätter den så de når den från botten eller från en hylla är ju lite beroende vad som verkar mest praktiskt. Men en vattenflaska droppar alltid lite tycker jag, så jag brukar sätta den så de dricker från botten. Då rinner överflödigt vatten rakt ner i spånet istället för att blöta ner hyllorna.

gipsy
2010-10-31 23:49
0

Tack,jag satsar på Bello då,känns bäst.Det blir en övergång med foder,tar det försiktigt.

Helt nybörjare på detta område men som sagt skönt med raka svar av dig som kan detta.

ps gillar din lilla pink white hona.

ha en bra kväll.