Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett: 05-att-äga-en-chinchilla
Läst 2794 ggr
gipsy
0

Nybörjare på chinchillor

Funderar och funderar på att skaffa chinchilla. Haft det i tankarna i många år… Nu är det ju så att jag har funnit tre bröder som sitter ihop och säljs ihop. Mina funderingar är nu att vara nybörjare och starta med tre stycken djur. Är det förmycket? Vill ju att de skall bli tama och harmoniska, är det svårare med tre stycken?

Finns även en hane som sitter med en äldre hona, honan är inte sällskaplig, håller sig undan. Kan detta påverka en unge som sitter ihop med henne?

Ett alternativ till har jag, köpa en hane, kastrera honom och skaffa en ung hona som sällskap….(fast gillar inte kastrering)

ELLER… Skaffa en hane och låta han vara ensam med sällskap 24/7… Dygnet runt av oss människor….

Ha en bra kväll.

Rafflan
0

Allt beror på hur mycket tid du vill lägga på djuren, har du tid för 3 chinchillor? antalet djur gör ingen skillnad när du ska få dem tama och är det en grupp som funkar bra ihop borde det gå lätt att få dem tama :)

Hona+hane ska du inte köpa för då sitter du snart där med kanske 6 chinchillor, och hinner du inte sära på dem i tid kan det bli 9 chinchillor.
Honans temperament kan påverka ungarna ja. Köper du dock en unge och sätter ihop med honan är ungen oftast redan tam.
Vill du köpa hane + hona för att du gillar dem bäst, kastrera hanen.

Att kastrera chinchilla hanar är inte så jätte farligt, dock är det alltid en risk med sövning.
Jag kastrerade min första chinchilla hane 2005, gick helt felfritt. Kastrerade en annan nu 2010, även det gick jätte bra. Valde att kastrera dem för att dem inte ska behöva sitta själva hela livet, nu sitter han med honorna när dem vilar mellan kullarna.

Du bör inte ha chinchillan ensam, en människa kan aldrig ersätta det sociala beteendet den får av en bur kompis, och chinchillor är nattaktiva, då sover ju oftast vi ;)

UlrikaD
0

Hur gamla är de tre hanarna som sitter ihop? Risken med tre-grupper är alltid att någon blir utanför och du måste dela på dem. Då måste den som blir själv få en ny kompis. Har du riktig otur så blir alla sura på varandra och du måste dela upp dem i tre burar. Har du platsen till det?

En chillabur måste vara minimum 0.5m2, alltså t.ex 100x100x50cm och det kan göra ganska stor skillnad ifall man har en sådan bur eller tre.

Dessutom ska då chillor inte sitta ensamma så måste du dela på dem så behöver de nya kompisar. Kan bli rörigt.

En hona och en hane bör du inte ha tillsammans för då blir det ungar och då måste du dela dem i varsin bur, annars blir honan omparad direkt. Då är vi återigen uppe i många burar. Dessutom är det ju ingenting att rekommendera att skaffa bebisar om man inte ägt djurslaget innan, vilket djurslag det än rör sig om.

Visst kan du köpa en hane, kastrera honom och sen köpa en hona till honom. Men det lättaste är ju att köpa två stycken av samma kön från början. Antingen två bebisar, en vuxen och en bebis eller två stycken äldre som suttit tillsammans hela tiden.

Då slipper du den extra oron och kostnaden över en kastrering.

gipsy
0

Ja jag vill inte börja med ungar då jag vill lära mig allt om djuret först.Hur de fungerar,ja allt som hör en chinchilla till.Både plus o minus sidor.Ja jag tror att tre blir för mycket.Tiden platsen för de finns,även om det skulle behövas säras på de.Men så många vill jag inte ha på en gång,tar det easy.Kan man ha två hanar ihop UTAN att kastrera de?

Tack för snabba svar.

Rafflan
0

#3 Ja du kan ha 2 hanar ihop utan att kastrera dem :)

UlrikaD
0

Har man tre stycken ihop så ändras även burstorleken om man ska hålla det lagligt. Tre stycken ihop ska ha 0.75kvm.

Ja, du kan ha två hanar ihop men du kan inte sätta ihop två vuxna hanar. Du får skaffa en vuxen+en bebis, två bebisar eller två stycken som bott ihop från start.