Hjälp!!!
Jag ska ta över en chinchilla hane som är mellan 8-10år.Den åldern är vad jag fått.Så nu söker jag säjälvlklart en liten bebis hane på hellst 12 veckor som sällskap till honom.Finns det någon som har en liten hanbebis att sälja till mig?Tacksam för alla svar och tips :)
Var bor du? :)

Jag bor i Rimbo 5 mil norr om stockholm :)

Men transport brukar ju kunna ordna sig från vilken del i sverige man hittar nån i :)
#3 jag har en ung hane till salu, dock äldre än 12 veckor, med stamtavla, väldigt tam.
Han bort just nu med en annan hane och det är utan problem :)
Finns i Kungsör. Är du intresserad kan du ju skriva ett PM så får du mer info och bilder ;)

Jag skickar ett pm till dig :)

Du behöver inte ha en han-bebis som är just 12 veckor. Dock bör den vara under 4 månader för att det ska gå smidigt.
Var tyvärr någon som satte ihop två hanar ganska nyligen, "bebisen" var 6 månader gammal. Han blev ihjälslagen av burkamraten efter några dagar.
Så en ihopsättning är otroligt viktig att man gör rätt från början.
#6 ja, sen beror det ju på HUR hon gjorde ihopsättningen. Jag tror personligen det var nåt annat och inte åldern som orsakade det sorgliga slutet :(

#7 Jag kan inte kommentera hur en uppfödare gjorde ihopsättningen. Jag hoppas att hon har koll på hur man gör efter sina år som uppfödare.
Men det hindrar ju inte faktumet att de faktiskt bodde ihop några dagar innan det smällde.
Jag hade aldrig satt ihop någon över 4 månader med en vuxen. Vare sig hona eller hona. De har blivit såpass gamla då att de har ett annat revirtänkande och ett annat behov.
Jag skulle inte göra det med någon utav mina heller även ifall jag har koll dygnet runt. Skulle inte våga chansa helt enkelt.

Oki men vad tycker du att jag ska gör för bästa sett för den hane jag ska ta över?Vill ju att han ska ha en bur kompis :)
#9 som Ulrika skrev, en hane som är max 4 månader = 18-19 veckor ;)
Sen finns det endel olika sätt att sätta ihop chinchillor på, bäst är nog transportbur eller neturalt golv. Om du vill kan jag berätta mer om dem olika sätten ;)

#9 Ja, en bebis-hane som kompis under 4 månader. (16 veckor)
På ett ungefär, en vecka hit eller dit brukar inte göra så stor skillnad, men som t.ex jag har 5-månaders unghanar hemma och de hade jag inte satt ihop med någon annan vuxen hane än den de sitter med nu. De är för stora helt enkelt.
Problemet du kan få nu är att om du köper från reggad uppfödare så kommer många att neka dig. Många av dem säljer inte chillor till att sitta två ihop av samma kön. Det har alltså inte bara med hanar ihop att göra utan de säljer inte honor ihop heller.
De anser att man antingen kastrerar hanen och köper en hona till honom, eller låter honom leva ensam.
Det finns naturligtvis uppfödare som inte resonerar så här, men det finns många som gör.
Så du får leta lite. Vet inte ens om det är en reggad med stamtavla du är ute efter eller en bebis utan bakgrund från blocket.
Men en chilla med sällskap är helt klart en gladare chilla. Enligt mig får jag väl tillägga för säkerhets skull.
#11 Håller med Ulrika här.Jag köpte först bara en chilla för att upptäcka att hon inte alls trivdes själv,hon sov inte ens om min hand inte fanns i buren utan stressade bara runt.Sen fick jag hem en jämnårig(ja nästan då) chilla kompis till henne och hela hon ändrade beteende slutade stressa runt och satt bara och njöt av livet(ja ja iof busig ,hon var ju ändå valp
)
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
#11 16 veckor är fel, om man ska räkna månader, då det inte alltid är exakt 4 veckor/månad ;)

#13 Som jag då också skrev i mitt inlägg, en vecka hit eller dit…