Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett01-allmänna-diskussioner
Läst 1402 ggr
mille09
0

hur många?

Måste man ha 2 chinchillor eller kan man ha 1 om man kommer hålla på med den HELA dagarna. . . ?

jag har haft en iller men hon gick bort för ett tag sen, och nu vill jag skaffa nytt djur att kela med. Har varit inne på chinchilla förut men då bodde min allergiska storesyster hemma men hon har flyttat nu. .

Får man lätt allergi av dom?

Låter dom mycket?

Luktar dom?

hur mycket håller ni på med dom?

Bits dom?

<3 ferrets is the life <3

UlrikaD
0

Ja, chillor ska bo två och två av samma kön. Finns folk som har dem ensamma men då bryter man mot lagen. För att inte tala om att man har en ledsen chinchilla. Finns undantag såklart, men ingenting man ska utgå ifrån.

Får man lätt allergi av dom?

Det beror på om man har någon pälsdjursallergi sedan tidigare. Är man allergisk mot de flesta pälsdjur så kan man vara allergisk mot chillan också. Och i många fall höet de måste ha. Är man t.ex allergisk mot katt enbart så brukar man klara chinchillor. Lättast är ju att hälsa på någon uppfödare och klappa och känna ordentligt.

Låter dom mycket?

Beror på vad de har för bur. Sätter man dem i en gallerbur så kan det låta rejält när de busar runt på nätterna. Chillor är ju kvälls och nattaktiva och då kommer de inte att vara tysta. Men i en träbur så hörs det ju inte lika mycket. Dock hör man ju alltid dunsarna när de hoppar från hylla till hylla.

Luktar dom?

Nej.

hur mycket håller ni på med dom?

Jag håller på med mina chillor konstant, dock har jag ju ganska många så det blir ju inte timmar åt en i taget.

Bits dom?

Inte om du köper från en bra uppfödare. Köper du ett stressat djur från zoo så kan de kanske bitas ifrån. Men det är inte särskilt vanligt ändå.

Har blivit biten en gång på 7 år och det var när jag undersökte en chilla som brutit benet. Det gjorde ordentligt ont och han sa ifrån. Annars, inte en enda gång.

Tänk på att chillor behöver en stor och rejäl bur, minst 0.5m2. Och de behöver komma ut och skutta mycket för att trivas och må bra. Är man rädd om tapeter osv så får man ha det i beaktande att chillor är gnagare och tuggar på saker.

mille09
0

Okej, tack för informationen, finns det nått annat djur du skulle kunna rekomendera?

Jag söker ett djur som man kan gosa med och som man kan hitta på saker med

UlrikaD
0

Det beror ju helt på vad man har för intresse såklart.

Det närmaste iller jag tycker man kan komma är väl råttor. De ska ju också vara två i och för sig, men man kan ju ta med dem ifall man vill och hitta på saker med den.

Andra djur såsom marsvin, kanin osv stannar väl mest hemma.

mille09
0

Okej :)