Skillnad på grå och Violet?
Vad är det för skillnad på en grå chilla och en violet igentligen? vissa chillor är ju ljusgrå. Jag har inte fått någon bra beskrivninga från böcker så jag hoppas att jag ska få en härinne
putt, putt,putt
fortfarande undrande…
haha ja du svår fråga vad skillnande är, Dem är ju olika färger, olika "typer" av grå om man säger så, och standard grå ska ju vara mörkare på ryggen. Jag tycker även violett ser lite blå-aktig ut.

Det är ju två olika färger helt enkelt. Om du går in och kikar i bildtrådarna här så kanske det är lättare för dig att se skillnaden.
#4 Nej, det är inte alls lättare då, min chilla när den var liten såg då mer ut som bilderna i Violet tråden, jag tycker att ett par i den tråden ser gråa ut 
Förutsätter att min är standard grå, för den jag köpte av sade att hon bara hade standard gråa.

Då är det nog svårt att förklara. Tycker det är en otrolig skillnad på violett och standard.
Har du nån bild på din kille? Det är ju dock mycket vanligare med gråa chillor än violetta, så hade din varit violett så hade uppfödaren nog sagt det.

Ser ut som om han har vit mage, då är han standard.
Har han samma färg hela vägen runt om, alltså grå även på magen så är han ebony.
Men grå i vilket fall som helst.

Standard-grå.
De kommer ju i alla varianter från de allra ljusaste till så mörka att de nästan ser svarta ut.
#7 såg inte att du hade svarat. Ja han är grå.
Men jag såg andra chillor som hon hade fött upp och de var ljus grå.
Vad är skillnaden mellan en ljus grå chilla och violet? Tex paret #10 i violet tråden hade jag trott varit gråa ist för violet…
#9 hon sade att hon bara födde upp standard grå, då de verkade starkast och minst komplikationer (Har ingen aningen om det påståendet är korrekt dock)
Hon som sålde honom hade djur affär och sålde chillor när hennes par därhemma fick ungar…

Jag kan tyvärr inte förklara skillnaden ifall du inte ser den. För mig är det lika stor skillnad i färg på en violett och en grå, som på en brun och en svart. Jag ser inga likheter alls.
En violett är ju just färgen violett och en grå är ju grå. Jättedum förklaring är jag väldigt medveten om, men det är den bästa jag kan ge. Någon annan kanske kan ge någon bättre.
Jag har inte så många violetta så jag kan ge bra exempel mer än de jag har gett men gå in här och kika:
http://susanna.pussel.eu/index.html
Susanna har ett gäng både violetta och en del mörka standarder. Se ifall du ser lättare skillnad på de bilderna.
Om du klickar på de enskilda chillorna så finns det en länk där det står mer bilder, tryck även där så får du flera bilder på varje chilla.

#11 Och det påståendet var skrämmande inkorrekt.
#13 har inte sagt emot dig
aha violet är vad jag skulle kalla suddigt ljusgrå…då hade hon nog violet utan att veta om det 

#14 Och jag sade inte emot dig, dock uppfödaren.
Tror att det lättaste är om man har en violett och en standard grå chilla framför sig och jämför dem helt enkelt. Då brukar man förstå vad skillnaden är :)
Tror att en anledning till varför många tror att deras grå chins är violett är då uppfödare gärna vill ha så mörka grå så möjligt, gärna nästan svarta på ryggen. Och går man som nybörjare in och tittar uppfödares hemsidor så tycker man ju att ens chilla är mer lik den "ljusblå/grå" violetta än den nästan svarta standard grå chillan :)
Men de standard grå chillorna kan vara väldigt väldigt ljusa trots att man kanske inte ser dem på uppfödares hemsidor efter vi försöker få dem så mörka som det bara går.
Hjälpte kanske inte så mycket, men ja ;)
Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor
Här är en bild på en relativt ljus standard grå (finns dock ännu mycket ljusare också)

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor
#18 - Färgen på "Violett" på bilden känns liksom "mjukare" än den standardgråa?
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_