Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett07-mat-utfodring-och-godis
Läst 2939 ggr
Isabella111
0

Mina chinchillor äter typ inget

I söndags skaffade jag 2 chinchillor, och samma dag fixade jag hö och chinchilla foder till dom och nu nästan 5 dar senare har de inte minskat och vattnet har inte minskat heller.

Och jag fattar verkligen inte varför.

Moth-79
0

vatten brukar de inte dricka så mycket av, men ser du några bajs pluppar? Vilken form har plupparna? Gnagare måste äta varje dag/Natt (helst små äta då och då) annars finns risk att magen kommer att kolappsa helt. Ger du dem det foder de har fått från början? Hur gamla är dem? Du ger väl nytt foder och vatten varje dag (är ett stort måste, de kan kissa på hö och pellets )?

Om de verkligen inte äter ge critical care, Om de varken har ätit (eller pluppat)sedan söndags så skulle jag bege mig till vetrenären direkt.

Åk till vetrenären, du kan få tvångsmata med critical care och det finns risk för att de måste sätta igång magen på dem (chillan får en lösning)

UlrikaD
0

Om vattnet inte minskat någonting på fem dagar så hade nog inte chillorna levt. Vatten är livsviktigt.

Om du är osäker på att vattennivån sjunker så kolla först och främst att flaskan fungerar som den ska, det är inte ovanligt att de kan "låsa" sig så att det inte kommer något vatten och då är det svårt att dricka hur gärna man än vill. Sen kan du sätta en tejpbit vid kanten när du fyllt upp så du ser hur mycket vatten det var i. Och dagen efter ser du hur mycket det sjunkit i milliliter. Viss avdunstning får du räkna med.

Chillorna basföda är hö, så äter de inte sin pellets så är det inte hela världen ett tag, men hö måste de äta. Som tidigare skrev, kolla avföring. Om chillan inte bajsar så äter den antingen inte eller så är den förstoppad. Förstoppning på en chilla är livsfarligt och får man inte igång magen igen så dör den.

Om en chilla inte äter så kan det ju bero på många olika saker. Flytt, stress, foderbyte, sjukdom osv. Och då får man börja bena i vad det kan bero på. Foder bör man aldrig byta rakt av utan ha en övergångsperiod där man blandar på flera veckor. Flytt och stress skulle ju kunna vara en faktor här.

Har du sjukdomshistorik på chillorna? Matvägran är ibland förknippat med tandproblem, men oftast inte på två stycken samtidigt.

Du ska inte börja mata med critical care utan en veterinärs utlåtande. CC är någonting man ger EFTER man konstaterat vad som är fel för att få igång en chilla igen. Inte någonting man ger istället för mat.

Om de helt säkert vare sig äter eller dricker så är det veterinär som gäller.

Moth-79
0

Pga att chillor är så känsliga i magen så ser jag inget fel i att man ger chillan CC innan när man åker till vetten, det är ju bättre att den har fått i sig något än ingenting den dagen, att magen hålls igång. Man kan ha en längre körsträcka till vetten , vänteid hos vetten osv. Man ska såklart inte ge CC istället för mat, ge cc sedan till vett. absolut inte en en länge tid på CC utan vettens koll.

UlrikaD
0

#3 I vissa fall beroende på vad det är kan det försvåra en undersökning.

Oftast är det också svårt att få tag i CC utan veterinärskonsultation innan.

Hoppas det löser sig, vad det än är iallafall. Du får jättegärna uppdatera och tala om.