Äldre chinchilla
Igår köpte jag 2 chinchillor som är 6 år gamla och dom är inte ett dugg tama :/
Min fråga är nu kan jag göra dessa äldre chinchillor tama och isf på ungefär hur lång tid då?
Och hur kan jag göra så dom blir tama?
Den ena vill inte ens komma fram och hälsa, den tar bara russin från handen ibland.
Vänta ,ha tålamod, 1 dag är inte lång tid för dom att komma över chocken att behöva flytta 6 år gamla.Sitt vid buren och småprata och vänta ut dom,ta det i deras takt,allt från några veckor till månader brukar det ta.Sen får du tänka på att dom är äldre och att det då kan ta lite längre tid att få dom att lita på dej.Sitt vid buren och låt dom bli vana vid dej ,gärna med ett russin i handen ,så kommer dom så småningom att våga sej fram.Lycka till…och grattis…
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
ojj tar de så lång tid :o hehe okej får försöka ha tålamod da :)
Tack för svaret :) har aldrig haft chinchilla tidigare så detta djur är helt nytt för mig :)
tack:)
#2 varsegod…
Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Det kan ta allt från några dagar till inte alls helt ärligt. Det beror lite på hur de har blivit hanterade innan. Berättade förra ägaren någonting om hur de var med henne/honom?
Ingen hantering är faktiskt bättre än dålig hantering. Har de vare sig positiva eller negativa erfarenheter av människor så lär de sig snart att du är snäll. Har de negativa erfarenheter så tar det mycket längre tid.
Jag har haft en chilla som det tog mig över ett år att få hålla i. Hon var inte jättegammal när hon kom till mig, men inte riktigt fått tiden att bli tam bara.
Tid och tålamod löser det mesta, men det gäller att få dem att lita på dig till att börja med.
Är det två honor eller två hanar du har skaffat?
okej:) jag har skaffat en kastrerad hane och en hona.
Förra ägaren hade inte alls lagt ner tid på dom så dom var inte ett dugg tama när jag köpte dom, och hemmet dom bodde i förre dom ja köpte dom av hade hållit hanen dåligt så på ett ställe är svansen krokig.
Så hanen är jätte försiktig vill inte komma fram o hälsa eller ens ta ett russin från handen, honan får ja däremot klappa och mata.
Ojj över ett år:o uch vilket bra tålamod du måste ha :)

#5 När det gäller djur så måste man ha tålamod. Alla är ju individer.
Men bara du ger det tid och inte stressar dem så bör du se framsteg ändå.