"Bärare av dödliga anlag"
En bok jag läste nyss så stod det ungefär att vita, svarta och bruna chinchillor skulle vara bärare av dödliga anlag vid avel. Det stod även att de av någon anledning skulle vara aggressivare än andra.
Tyckte att det lät väldigt märkligt.
Någon sanning i det hela?
Det stod lite andra märkliga saker (enligt mig iallafall), så boken tas med en stor nypa salt… :) Men avel har jag ingen koll på alls, så hur ligger det till?
/Chamisia - som snart slår världsrekord i antal trådar, men har en virrvarr av frågor i sin hjärna 24/7 
Det är bra att du tar den med en nypa salt!
För det första är de absolut inte aggressivare än någon annan chilla.
Och nej, de är inte bärare på dödliga anlag, men om vi tex. har en Black velvet (grå + grå + velvet gen) samt en Brown velvet (grå + beige + velvet) Så kommer 25% av ungarna få två velvet gener, och en chinchilla som får det absorberas i magen på mamman.
Alltså, är egentligen inget farligt, men 25% av ungarna absorberas i mamman mage, och man vet väl inte riktigt om det tex sliter extra på mamman osv. Man brukar dock trots allt undvika kombinationer som kan ge lethal faktor (dubbel velvet eller dubbel vit).
Dvs. du bör inte sätta ihop två chins som båda är TOV/velvet och du bör inte sätta ihop två chillor med vit gen (tex. pink white, wilson white osv). Däremot så är det ingen fara att sätta ihop en vit chilla med en chilla med velvet :)
Hm, förstog du något, blev lite kluddigt men är fasligt trött ;P
Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor
Jag förstod! :D Tack så mycket för svaret.
Tyckte det stod så himla märkligt, alltså att dom inte ens skulle kunna ha en burkompis för att dom var en viss färg. Knepig bok! 
Tyvärr är det väl så, att det står en himla massa felaktigheter och så. Men jag lärde mig ju av detta med, så helt i onödan lånade jag ju inte boken då.
Super! :) Bara att fråga om det är något mer du klurar över ;)
Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor
Har en vit chinchilla och han är den snällaste i världen (; Har två, en standrardgrå och en Wilson White (?) och Snowie (den vita) är så himla gullig och snäll, sitter ibland på min axel. Chili (standarden) är också snäll, men väldigt mycket busigare och gillar inte att vara still när man håller honom.
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_