Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett11-avel-och-uppfödning
Läst 4999 ggr
berholten
0

Rådgivning snälla!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej där!

Jag är jätte sugen på att skaffa en kull, men har ingen aning om hur jag ska göra. Jag har läst över allt på varenda sida om chinchillor, och tror inte att jag har missat något. Men jag vill jätte gärna veta mer och få lite tips av er som vet!

Jag har 2 chinchillor som jag köpte på blocket för ungefär ett år sedan - utan stamtavlor och nu är dom undefär 2 år. Dom båda är otroligt fina; fin päls, fint huvud, fin kropp och så vidare.

Det är vad jag tycker om jag tittar på andra chinchillor! Sedan vet jag inte om svarta prickar på öronen är ärftligt eller något som man inte vill ha?

Och så läste jag att om honan hade stamtavla så kunde även ungarna få stamtavlor?

Stämmer detta?
**Eller är de inge bra att para med en hane utan stamtavla?
**

Den ena hanen är standard grå och den andra är albino.

Tack på förhand! Glad

Rafflan
0

Prickarna på öron kan dyka upp på beiga djur och är vanligt och helt ofarligt :)

Om en av föräldrarna har stamtavla kan man registera ungarna ja, dock är grejen med att avla med stamtavla att man vet eventuella sjukdomar bakåt och så vidare, så om en av föräldrarna inte har stamtvla kan det finnas genetiska sjukdomar som ungarna har med sig, detta bör både uppfödaren och köparna av ungarna veta om.

Kan även finnas sjukdomar om djuret har stamtavla, men oftast upptäcker man sånt och kan kontakta alla avkommor så dem inte går i avel och på så viss försöka förhindra att sjukdomen fortsätter spridas.

Albino på chinchillor är oerhört ovanligt och troligen har du någon form av vit.

Ska du avla bör du avla på djur med stamtavla, har du ändå någon bra anledning att avla på dina pet-chinchillor(chinchillor utan stamtavla) ska du informera köparna om att det kan finnas ärftliga sjukdomar som kan dyka upp senare i livet och dör någon av föräldrar djuren i en ärftlig sjukdom ska du kontacka alla köpare av ungaran så dem ser till att ungarna inte går vida i avel (detta gäller även om ett djur med stamtavla dör i en ärftlig sjukdom)

Rafflan
0

Kan även tillägga att chinchillan på bilden ser beige ut ;)

berholten
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okej, tack så hemskt mycket!

Jo han är vit och har röda ögon men några prickar på öronen, har kollar på bilder och själv tyckt att han är mer albino än vit, men jag lägger upp en liten äldre bild på honom så får du se om det går :) Har ingen nyare tyvärr..

Tack åter igen! :))

Rafflan
0

Jag är inte så jätte bra på just färgen vit, men skulle kunna gissa att han är en pink white, dock brukar dem inte ha prickar på öronen.

Men eftersom han har prickar kan jag iaf säga att han inte är albino ;)

berholten
0

Okej, tack! Då har jag en standard grå och en pink white då ;))

Rafflan
0

Gör en tråd å fråga färg på din vita, jag är inte helt säker på att han är pink white pga fläckarna på öronen ;)

Och din standard grå tror jag är beige ;)

berholten
0

Haha, nehe? Kul!
Nej men har är mer grå än beige… tror jag allt!
Äh jag får väl lägga ut en till tråd! ;))

Rafflan
0

#7 vet inte hur många beige chinchillor jag sett som kallas gråa i annonser på blocket ;)

berholten
0

Det finns nog många som inte riktigt vet - tur att du är här och hjälper mig iaf ;) Eller bara krånglar till det! fniss

UlrikaD
0

Börjar med färgerna då. Din ena är pink white och den andra beige. Din vita hade kunnat vara någon annan vit variant men då hade den haft svarta öron. Rosa öron=pw. Beiga chillor har oftast fläckar på öronen, hör till pigmentet. Standard har inga fläckar på öronen.

Som uppfödare avlar man på så bra typ, kroppsbyggnad, temperament och stamtavla som möjligt. För att få fram sunda och friska chinchillor.

Det är de som det eventuellt finns marknad för att sälja. Och inte ens vi har det lätt att sälja djur i dagsläget. De flesta uppfödare runt om i landet sitter med en hög chillor till salu i olika åldrar.

Avlar man på pet-chillor utan stamtavla så har man ingen aning om vad som finns för sjukdomar i släkten som kan slå igenom hos ungarna. Dessutom, om man avlar på chillor som inte följer den "perfekta" standarden så blir det ännu svårare att sälja dem, vilket ger till följd att de säljs för någon hundralapp eller t.om skänkes på blocket efter ett tag.

Vilket då i sin tur gör att de uppfödare som jobbar som små blodiglar för att få fram en bättre stam på chillorna absolut inte får sina chillor sålda för varför köpa en chilla för 1500kr när man kan få en för 100kr?

Sen att den chillan kanske kostar massor i veterinärskostnader och kanske t.om dör alldeles för tidigt är ju ingenting folk tar med i beräkningarna. Det ska gå snabbt och det ska vara billigt.

Nu ska jag skriva en sak som jag verkligen hoppas att du tar på rätt sätt, menar ingenting illa.

Din vita chilla kan jag inte riktigt bedöma hur den ser ut, men din beiga skulle jag aldrig sätta i avel, av en rent utseendemässig bedömning. Vare sig han hade stamtavla eller ej.

Han ser för liten ut och han har ett alldeles för smalt huvud. Det betyder inte att inte är den absolut mysigaste och gosigaste chillan någonsin, men han är absolut inget avelsmaterial.

Det man ska fråga sig själv när man vill avla är: Har föräldradjuren tillräckligt bra egenskaper för att jag ska vilja föra det vidare? Är man det minsta tveksam om det så bör man avstå.

Och som sagt, det kryllar av chillor just nu och det kan vara otroligt svårt att sälja bebisar. Jag har själv många chillor jag skulle vilja sätta i avel, som jag planerat sedan långt tidigare, men jag tänker avvakta. Marknaden ser inte alls bra ut just nu.

För att få stamtavla måste dina djur ha känd bakgrund minst tre generationer bakåt. Du kan alltid registrera dina djur och starta en stamtavla, men det tar alltså tre generationer innan det blir en.

berholten
0

Tack så hemskt mycket för informationen!

Jag gjorde felet som köpte en chinchilla utan stamtavla, och det ångrar jag faktiskt - jag vet ju inte vad som finns under pälsen riktigt, som du säger…
Men pojkarna var smala och hade dålig päls när dom kom hit, nu är dom lite finare som sagt, ska fotografera och lägga ut så får du se, för detta var ju kanon att få hjälp här! :)
Jag har bara sett mina chinchillor - så det är svårt att se hur en "kanon" chinchilla ser ut i verkligheten:)

Tack åter igen för hjälpen!

Glad

UlrikaD
0

#11 Ta och surfa runt lite på uppfödares hemsidor och kika. Många uppfödare har enbart kanonsnygga utställningsdjur på sina hemsidor. En del uppfödare har ju en liten blandning (som jag själv) med avels och sällskapsdjur.