Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett01-allmänna-diskussioner
Läst 5133 ggr
[Chamisia]
0

Ensam chinchilla

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag undrar om det är några andra här som har ensamma chinchillor?

Min Rufus bor ensam, då han verkligen inte verkar gilla sällskap av någon anledning. Han blir väldigt aggressiv emot sina burkompisar, så då är det väl bättre att han får bo ensam.

Men tycker att det är lite synd att han inte har någon artfrände… Men han är en himla glad kille, så han verkar inte lida av det precis. :)

(På bilden har Bus-Rufus lyckats välta russinpaketet med dom underbara russinen i… Han insåg inte att jag inte var dum egentligen som inte lät honom smälla i sig hela burken ;))

UlrikaD
0

Jag har en hona som bor själv (av mina 50 chillor). Det är min allra första chinchilla och hon kom till mig tillsammans med sin syster. När hennes syster dog för några år sedan så vägrade hon acceptera någon annan hona att sitta med. Och hon ska inte avlas på så hon har fått sitta själv.

Men det är också den enda som jag inte fått ihop med någon, någonsin. Oftast brukar det fungera att sätta in en bebis under 4 mån av samma kön.

Visst finns det undantag, jag har ju ett själv, men under alla år så är hon den enda jag aldrig fått ihop med någon ny.

Rafflan
0

Mina avels hanar sitter ensama om jag inte har bebisar som kan sitta med dem.

Som Ulrika skriver, har du provat en ung hane som är under 4 månader? För en unge som är under 4 månader som man sätter ihop dem på rätt sätt funkar oftast.

Vet du om han gillar honor? Dem flesta hanar brukar gilla honor, så ett alternativ är ju att kastrera din hane och ge honom en hona som sällskap.

#1 inte funderat på att ge dina hona en kastrerad hane som sällskap? :)

[Chamisia]
0

Som jag har förstått det så fick han prova att sitta med både honor och hanar hos uppfödaren, men ingenting fungerade. Så han fick börja att sitta ensam redan där tyvärr.

UlrikaD
0

#2 Hon gillar inga andra chillor. Och jag skulle aldrig våga kastrera någon hane faktiskt. Även ifall folk säger att det är riskfritt så känns det som ett onödigt ingrepp för mig.

Hon verkar iallafall ta det med ro. Hon är ute från kl.13 till kl.19 varje dag och sen tar hon det ganska lugnt i buren resten av tiden. Lite gos och godis lite senare på kvällen med mig så verkar hon vara nöjd och belåten.

#3 Nu vet jag ju inte varifrån han kommer, men att han inte skulle kunna sitta med honor heller låter lite märkligt faktiskt.

Är ju inte säkert att de ihopsättningarna gjordes på rätt sätt heller.

[Chamisia]
0

#4  Nu kommer jag inte ihåg vad det heter, men det är så det är sagt iallafall. Att han inte accepterar några andra chinchillor, då får jag väl tro på vad dom säger… :)

Han är 4 år nu (han är en omplaceringschilla), så han har bott hos uppfödaren och sedan hos en tjej som inte kunde ha honom kvar (där han alltså också bodde ensam). Finns det någon ålder när det är försent för kastrering?

Vet ju såklart inte om ihopsättningarna gjordes på rätt sätt, men man får väl välja att lita på uppfödaren antar jag…

Rafflan
0

#3 låter väldigt konstigt, aldrig hört om en hane som inte kan sitta med honor om ihopsättninge gått till rätt…

#4 finns att köpa kastrarade hanar ;)
Och det är aldrig riskfritt att söva…

[Chamisia]
0

#6 Jag har inte heller hört om det någon gång, men det var så det var sagt iallafall… Jag vet inte om jag ska kastrera honom (om det fortfarande går?) och testa? Men vad gör jag då om det inte fungerar..?

Vill ju inte gärna att han ska skada någon annan chilla, då jag bara hört dåliga saker om Rufus och någon annan chinchilla… Då han tydligen blir väldigt aggressiv. Men det har jag ju inte sett med egna ögon.

Rafflan
0

#7 hur gammal är han? kastrera går alltid, vikten är dock det viktiga + att man vet risken att kastrera.

Jag kastrarade min hane, det ligger ev genetisk sjukdom i hans gener så han får inte gå i avel, så för han ska slippa sitta själv hela livet (bråkig ihop med hanar, kan bero pga att jag har honor i samma rum) så valde jag att kastrera honom, gick problem fritt och när han är redo ska han få flytta ihop med en av honorna :)

Annars tycker jag du ska köpa en unge, som är yngre än 4 månader, från en uppfödare och göra en deal med uppfödaren att du kan lämna tillbkaa ungen om det inte funkar (dock får man sällan pengarana tillbaka) men ifall dem inte funkar slipper du sitta med 2 chinchillor som sitter ensama i varsin bur ;)

UlrikaD
0

#6 Som jag skrev först, hon gillar inga andra chillor. Oavsett kön. Det var systern eller ingen helt enkelt.

Jag har heller aldrig hört om någon hane som inte accepterar honor. Aldrig någonsin. Betyder ju inte att det inte finns såklart, men att chansen är ganska liten.

Operationer är aldrig riskfria såklart, men han är ju en ung chilla så åldern är inga problem isåfall.

[Chamisia]
0

Han är fyra år nu.

"Vikten är det viktiga", haha. :) Men ja, det kan jag förstå att det är!

Så det är vanligt att det fungerar att ha en unge (som är hane), med en annan hane?

Får höra med uppfödare isåfall, om dom kan gå med på dealen. För vill ju gärna, som sagt, inte bli sittandes med två ensamma chillor, haha. :)

UlrikaD
0

#10 Du kommer alltid att få olika svar angående hanar ihop. Jag har 50 chillor, jag sätter ALLTID ihop mina bebis-hanar med en vuxen hane när de är redo att flytta från mamman.

Och av förklarliga skäl så blir det ju inte samma hane de flyttar in till, utan olika varje gång.

Har inte en enda gång på 7 år haft en hane som inte accepterat en bebis. Däremot har jag haft en bebis som var alltför "pestig" mot den vuxna hanen så det kändes bara elakt.

Då satte jag den bebisen med en annan hane och allt var frid och fröjd igen.

Men det måste vara en bebis till en vuxen, inte chansa och ta en "lite äldre" då går det sällan bra.

Men som sagt, det finns säkert individer som inte accepterar andra överhuvudtaget också. Undantag finns ju alltid.

Kanske lättare om du frågar någon uppödare isåfall ifall du kan lämna din chillahane där och han/hon gör ihopsättningen åt dig.

Rafflan
0

#10 Då är han ganska ung :)

Att vikten är viktig vid kastrering beror på att dem kan gå ner i vikt efter kastreringen. Så då är det bra att ha en bra vikt innan :)

Ung hane + vuxen hane funkar oftast bra :)

Nej många som inte vill bli sittande med 2 burar och 1 chinchilla i varje bur, ev om du kan göra som Ulrika förslog, låta uppfödaren sätta ihop dem ;)

[Chamisia]
0

#11 Okej! Intressant! :)

Jag ska kika efter uppfödare.

#12 Aha, okej :).

Moth-79
0

Har en chilla som sitter ensam. Meningen var att han skulle ha en bur kompis ganska snabbt när han kom som liten unge, men tyvärr så bröt han benet efter jag hade haft honom lite över en månad och då var det inte en tanke på att köpa ytterligare en chilla, utan att få lillkillen ok. Efter flera månader så var han ok, men hade vid den tiden blivit könsmogen och väldigt revir markerande.

Han är pigg, glad och verkar inte lida någon nöd att sitta själv, han är dock väldigt kelen och sitter gärna i famnen.  Tänkte ofta på att skaffa en till, men har lagt det på hyllan efter att jag hade varit och hälsat på ett  par andra chillor . Jag hade haft de andra chillorna i knät och klappat osv, sedan när jag kom hem till min lill kille så blev han helt vild, han högg efter migTystFörvånad, men när jag bytt kläder och tvättat mig så var han som vanliga gosiga jag. Han tyckte inte ens om lukten, trodde först att det var tillfälighet, men det har hänt igen, men bara då har jag varit i kontakt med andra chillor.

Just nu mår han bra av att vara själv, verkar inte vilja ha sällskap, men om jag märker att han ändrar beteende så är det möjligt att han får en rumskompis i framtidenGlad.

Rafflan
0

#14 Det är skillnad på att du luktar chinchilla och att han får träffa en annan chinchilla.

En hane jag hade förr blev galen om han såg en annan chinchilla på anndra sidan gallret, när dem eller han var ute och hoppa, han såg ut som om han ville komma ut och döda dem, även honor. Men när han sen fick träffa honor inför ihoppsättning så var han som en ängel, jätte gullig och rar, absolut inga problem.
Tycker du ska köpa en unge med garanti att du kan lämna tillbaka den om det inte funkar mellan dem, ev att uppfödaren kan sätta ihop dem åt dig :)

[Chamisia]
0

Är så glad över detta forum, att man kan få nya perspektiv och liknande. Har ju hela tiden hört att "nej du kan absolut inte ha honom med en hane, och nu när han har bott ensam så ska han göra det hela livet!"
Men man lär så länge man lever, och jag är otroligt tacksam över allt det nya jag har lärt mig. Jag älskar ju verkligen min lilla Rufus och vill ju absolut att han ska må så bra som möjligt!

Mitt letande efter bäbishane fortsätter. Det är inte precis gott om dom här i närheten iallafall…
Och alla verkar inte direkt så villiga till att sälja en chinchilla till mig när jag ska ha honom tillsammans med en annan hane, tråkigt nog…

UlrikaD
0

#16 Som uppfödare står det naturligtvis var och en fritt till om vem man vill sälja till eller inte. Men jag tycker det är otroligt tråkigt att folk använder det som argument för att inte sälja. Det går ju faktiskt emot vad lagen säger. Och som uppfödare så tycker jag att man bör följa den.

Men, återigen, som uppfödare måste man ju få välja vem man säljer till och till vilka situationer. Jag har ju t.ex aldrig någonsin sålt en chilla till att sitta ensam. Och kommer aldrig att göra det heller.

Visst kan man tycka att lagar är fel osv, men då tycker jag att man får göra någonting åt det, istället för att bara säga: jag tycker lagen har fel.

Men återigen, bara min åsikt.

Rafflan
0

#16 det kan bero på att på SCAF´s sida står det att man inte kan ha 2 hanar ihop, och många läser där och antar att dem har rätt, dock tycker jag det verkar ovanligt att 2 hanar slåss.

Jag har en liten grabb till salu snart som absolut inte ska bo själv ^^,

[Chamisia]
0

Självklart ska man få välja själv!
Tråkigt för mig bara att letande tar lite längre tid. Flört

Ska lägga på minnet! :D

UlrikaD
0

Det finns ju trots allt uppfödare som säljer sina chillor att sitta i par. Som då Rafflan här ovan och jag själv förstås. Ibland kanske man får åka lite längre för att hitta den rätta chillan.

Jag vill bara gardera mig från att inte trampa någon på tårna. Jag förstår mycket väl att en uppfödare som sett två hanar slåss till döden inte är pigg på att sätta ihop två hanar igen. Och därför säljer efter det.

Men å andra sidan har jag varit med om att en hane slagit en hona så illa efter att de suttit tillsammans i ett halvår att hon knappt klarade sig.

Skulle jag då aldrig sätta ihop hona+hane mer då?

[Chamisia]
0

Det har jag också full förståelse för!
Jag menade inte att prata illa om någon. :)

UlrikaD
0

#21 Det var nog inte dig jag tänkte på faktist, försökte rädd min egen rumpa lite också.Tungan ute

[Chamisia]
0

Gissa vad jag har hemma nu…. Skrattande

En bäbis på ungefär 3 månader!
En liten Theodor. Håll tummarna för oss nu att allt går bra!

Rafflan
0

nej men gud vad kul :D grattis å lycka till :D

[Chamisia]
0

#24 Tack så mycket :D
Just nu har jag dom ute på neutral mark så att dom skulle få hälsa på varandra. Det har frästs och jagats lite, men nu verkar det rätt lugnt faktiskt =)

[RoxannaH]
0

Du får starta en bildtråd med dem båda i sen ;D

UlrikaD
0

#23 Grattis! Var kommer han ifrån?

[Chamisia]
0

#27 Tack. Ingen registrerad uppfödning, en liten "hemma-uppfödning" eller vad jag ska kalla det.. Man brukar väl föda upp dom hemma, men du/ni förstår säkert vad jag menar ;).
Fick dealen att lämna tillbaka honom om det inte fungerar iallafall, så det känns bra.

Än så länge fungerar det riktigt bra mellan chillorna iallafall!
Först fick dom springa i ett rum där inte ens Rufus hade varit tidigare, och där jagade den "gamla chinchillan" lite, och det frästes lite.
Sen efter ett tag så brydde dom sig inte så mycket, och gick och gömde sig på samma ställen t o m.

För en timme sedan satte jag in dom i buren tillsammans och dom verkar lugna! Någon gång har den gamla chinchillan försökt para sig med den lilla, men den lilla bryr sig inte alls. Så rangen verkar helt klart bestämd.

Nu ligger dom och sover 5 cm ifrån varandra! Skrattande

[Chamisia]
0

#26 Ska göra det! :D

UlrikaD
0

#28 Underbart! Ännu en chilla som fått en kompis han så väl förtjänar, men tyvärr så många aldrig får.

[Chamisia]
0

Ja det känns helt underbart faktiskt. Så himla roligt att se dom tillsammans med. Just för tillfället försöker båda att rulla i sandbadet samtidigt. Skrattande

Rafflan
0

#31 visst märker man att dem uppskattar sällskap? :)

[Chamisia]
0

#32 Ja verkligen! :)
Så himla skönt att det verkar gå så bra med *peppar peppar*

Rafflan
0

#33 ja det kan bli tjafs när hanen blir lite äldre och mognar men då burkar dem lösa det och sen är det bra :)

[Chamisia]
0

Åååh, nu ligger dom och sover tillsammans! :D