Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett09-hälsa-sjukdomar-veterinärer
Läst 2883 ggr
SandyCipper
1

Keliga?

Hejsan! Är chinchillor keliga?

Rafflan
1

Beror på individ, vissa vill gärna bli klappade och kliade på hakan, medans andra absolut inte vill sitta still längre än 2 sekunder, vanligast är nog att dem inte är speciellt keliga och när dem är unga är det oftast mest fart och inte tid att sitta still å gosa.

Dem är ju inte gosiga som tex marsvin eller kaniner ;)

[veralera]
1

Klart vissa chinchillor är gosiga som kaniner! Men inte alla.

De flesta är "gosiga" mot sina ägare så fort man vunnit deras förtroende, sen att de inte alltid är keliga i den mening att de vill sitta och bli strykna över ryggen i 4 timmar är väl en annan sak:P

Vill du ha en kelig chinchilla så satsa på en äldre chinchilla som bott hos en kunnig uppfödare. Djuraffärsdjur är ofta totalvilda, många som säljs på blocket är ohanterade och ungar är trevliga men betydligt spralligare.

[veralera]
1

Eller ännu bättre - satsa på TVÅ eftersom de är flockdjur;)

Moth-79
0

Det beror vad du menar keliga, om du tänker som typ en katt som vill bli klappad och sitta i knät längre perioder så skulle jag säga Nej

Räkna inte med att få en kelen chilla, men om du har tur (och tålamod) så kan du få den så tam att den sitter korta stunder i famnen och vill bli klappad/kliad.

Dock har jag fått turen att få en chilla som är riktigt mammig, man kan  ibland  klia honom hur länge som helst under hakan och somnar  (ibland )i famnen på mig, så vist kan de bli riktigt kelna, men räkna inte med det. Nospussa matte ärdock också en favorit.

Om du garanterat vill ha ett djur som är kelen så ska man nog inte satsa på att köpa en chinchilla.

En chinchilla är en stor personlighet i en liten kropp och enormt charmiga, men generellt inte kelna.

UlrikaD
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det beror helt på individen skulle jag vilja säga.

Jag har en del som sitter still ett fåtal sekunder i taget, sen har jag en del som kan sitta i knät hur länge som helst.

Vissa älskar att sitta på axeln när jag pyssar och vill åka med, vissa sitter gärna på foten och liftar.

Vissa bär jag omkring på konstant tycker jag och vissa vill busa på egen hand.

Här är en av mina kelgrisar, Brisiris.