Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett01-allmänna-diskussioner
Läst 1738 ggr
[Chamisia]
0

Ihopsättning av chinchillor

Hur gör man på bästa sätt?

UlrikaD
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Till att börja med har man antingen en vuxen+en bebis eller två bebisar av samma kön. Med bebis menar jag någon under 4 månader. Då är bebisen väldigt neutral och ofarlig i den andra chillans ögon.

Det finns olika vägar att gå, men detta är vad jag rekommenderar alla som köpt chilla av mig som ska sätta ihop med någon, och hittills har alla ihopsättningar lyckats.

Lättast är att sätta ihop dem i en helt Ny bur, men det är ju inte alla som har möjlighet till såklart. Så huvudsaken är att man har en tillräckligt stor bur till att börja med. Två chillor som ska samsas i en för liten bur går oftast dåligt i längden.

Så det lättaste sättet är att städa ur buren ordentligt, sätta in lite nya saker som inte funnits där tidigare. Två matskålar, två vattenflaskor, på varsitt håll så de inte behöver sitta nos mot nos och äta direkt.

Låt din "gamla" chilla vara ute och springa av sig ordentligt så den är trött. Sätt under tiden in nykomlingen i buren så den i lugn och ro får installera sig. Så den kan ta reda på var alla hyllor finns, var husen finns, var den kan springa osv. Sen sätter du in din andra chilla. Oftast så undersöker den de nya sakerna först som inte varit där. Nytt hus, ny hängmatta t.ex. Efter det brukar den nya kamraten upptäckas.

Det kan bli lite gruff i början, men det ska vara på den nivån att det "skälls" lite, ställs på bakbenen och utmanar lite, någon kanske jagar den andra lite. Men det ska gå över ganska omgående. Här hemma brukar de sniffa lite på varandra och sen går de och lägger sig i varsitt hörn. Dagen efter ligger de i en stor pälshög och sover.

Så fort en jagar den andra så att pälstussarna flyger då är det INTE ok, då får man dela på dem och försöka igen senare.

Kan också vara så att en jagar den andra, den andra visar med all tydlighet att den ger sig, men den första fortsätter ändå. Det är inte ett önskvärt beteende och då måste man också gå in och dela på dem.

Helt ärligt ska jag säga att det inte är så jag gör själv. Här sätter jag ihop två stycken i en bur utan större krusiduller och det är aldrig några problem.

Fast å andra sidan har jag ju då flera andra partner-möjligheter att välja på ifall något par någon gång inte skulle funka så jag kan chansa lite så. Har man bara två och en enda chans så tycker jag det är bättre att göra det på ett så smart sätt med så säker utgång som möjligt.

Om man gör det fel från början och det blir slagsmål så blir det mycket svårare att försöka igen. Då kan man dessutom bli nervös och det kan smitta av sig på chillorna. Så det bästa är ju att göra det så lätt för sig som möjligt så det fungerar direkt.

På bilden, två bästis-pojkar Amarant och One in a Million.

[Chamisia]
0

Tack så mycket! :)

[RoxannaH]
0

Ulrika, skulle du vilja lägga in den här texten som en artikel? Tror det kan vara bra att ha, hur man sätter ihop chillor. Glad

UlrikaD
0

#3 Det är ju enbart min metod. Finns ju andra som gör på annat sätt och rekommenderar det sättet istället.

Så jag kan ju inte säga att så här SKA man sätta ihop chinchillor. Kan ju bara säga att så här funkar det för mig och mina chilla-köpare.

[RoxannaH]
0

#4 Ja, men man kan ju samla ihop flera olika metoder Glad