Upphittad chinchilla i skogen
Jag och min pojkvän hittade igår kväll (tis 29/9) en ensam chinchilla ute i skogen när vi var ute med min familjs hund. Vi ringde polisen och fick veta att de inte kan hjälpa oss om den inte var infångad. Så vi lämnade hunden & gav oss för att fånga in den. Det tog ett tag, men hon var tam och sökte kontakt.
Jag har redan innan haft råttor och hade således en råttbur som nu fått komma till pass. Ingen av oss har erfarenhet av chinchillor, men vi läser mycket på internet och gör så gott vi kan. Vi är medvetna om att buren är för liten, men eftersom vi har katter kan vi inte göra så mycket åt det. Idag köpte vi chinchilla-mat, en vattenflaska & hö till henne/honom. Innan dess fick den havregryn som lite "akutmat". Vi ska fixa chinchillasand till den också.
Polisen har gjort en anmälan och så, och vi ska gå och sätta upp lappar… Men skulle gärna vilja att vi får hjälp med det. Chinchillan hittades i Hässleholm, Skåne och vi vet ju inte om den är saknad eller utsläppt. Vi gör så gott vi kan, vi kunde inte bara lämna den ute i kylan 
Om någon kan ge oss tips, eller kanske hålla öron och ögon öppna så vore det bra. Vi har möjlighet att lämna den hos en djuraffär, men det känns inte rätt. Det är den typ av djuraffär som skulle sälja vad som helst med fyra ben & päls för att tjäna några kronor. Nu har vi ju blivit fästa vid det lilla livet.
Så, någon? Hjälp? Råd?
Är det vanligt att släppa ut en stackars chinchilla i en kall skog?
Tack på förhand.
Gud vad bra att ni tog er an denna lilla kracke :(
Tyvärr händer det att folk släpper ut sina chinchillor av olika skäl och chinchillan klarar sig inte fri i sverige.
Undrar vad ni köpte för pellets? då dom flesta chinchilla-pelletsen från djuraffären inte är bra för chinchillor.
Sen är den ha fri tillgång till hö, och sand kan vara bra, men kolla först så den inte har några sår innan den får sand.
Ni kan även ge vetegroddar om den känns smal och russin (max 2-3/dag) som godis.
Jag tycker inte ni ska lämna in den till djuraffären då djure som bor i djuraffären inte mår bra, dom får ofta fel foder och mår dåligt pga stressen och ibland får dom inte ens sand. Sen vem vet, den du hitta kanske är ett impuls köp från djuraffären och sen utsläppt då ägaren tröttnade. Så nej om ni gillar den tycker jag ni kan behålla den själva (om det går) eller försöka omplacera den ;)
Har du en bild på lillen? :)
Vet du kön eller sånt på den? :)
Undrar du nåt mer är det bara att fråga ;)

vi köpte chinchillafoder hos en djuraffär, vet inte om det var bra eller inte.. men vi köpte på lösvikt & inte i en "färdigpåse". vi tror att det är en han, eftersom vi kan se något som skulle kunna vara kulor på henne [han kommer för evigt vara en hon, cillan :)]. hon var inte direkt mager, men lite msutsig. däremot kunde vi inte få tag på sand förrän idag - & jisses vad hon kastade sig i lådan! det var helt fantastiskt att se. vi har inte kunnat se några sår, eller känna några heller. vi köpte även hö som hon har fri tillgång till, & vi har pinnar hon kan klättra på & småkvistar hon kan gnaga på. vi tror att vi gör ett bra jobb, fast vi vet om att buren är för liten - det är dock inte mycket att göra åt.
de chinchillor som var i affären var mycket större än denna var, men eftersom vi kan se kulor bör den vara över 5 månader. men troligen är det ett ungdjur vi har.
alltså, vi är förälskade nu.. & har förstått mer än innan att hon hade dött om inte vi hittat henne. så det känns hjärtskärande att lämna bort henne. min syster funderar på att ta henne om inget annat. det känns dock tråkigt att ha henne ensam. men olika sajter säger olika saker, & en av mina vänner hade en chinchilla i två år ensam.. & de märkte aldrig någonting.
hur kan någon bara lämna henne ensam i skogen.
#2 Okey, bra chinchilla foder ska bestå av rent pellets, själv använder ajg mig av lottie kanin och marsvins pellets - havre och veta, som man köper billigt på granngården, funkar jätte bra för mig ;)
Jo, dom har en tydlig pung med 2 små kulor i om det är en hane ;)
Storleken kan även variera beroende på gener, finns både stora och små hanar, men i regel brukar hanarna vara något mindre.
Känner igen mig i det, börjar man säga "hon" och den är det igneltigen en "han", man ja man fortsätter säga "hon" och det spelar ju ingen roll för chinchillan vad ni kallar den ;)
Hon hade inte klarat sig länge, iaf inte i den kylan vi ahr här nu, det är sån tur att det finns personer som ni som tar er an dessa stackars utsatta djur. Har själv ett liknanade gäng här hemma av olika arter ;)
Chinchillor klarar sig bra ensama om man ger dom mycket tid, men mår oftast bättre av att få en kompis. Och om eran nu är ung är det lätt att sammanföra honom med en annan han bebis, folk tror inte att man kan ha hane+hane, men det är en myt, hanar funkar jätte bra ihop så länge det inte finns någon hona att slåss om.
Så jag skulle tips om att skaffa honom en han-kompis. För det finns inget mysigare än att se dom sitta å "pussa" på varandra och sova tätt ihop.
En annan orsak till att man bör ha 2 chinchillor är att dom är nattaktiva och vi människor sover ju natte tid så då är dom ju ensama.
Det finns människor till allt, tur att det även finns dom som gör rätt.
Vore kul med en bild på sötisen? ;)

Hoppas allt går bra med den ialf,skulle också vilja se bild :D
Oj, vilken tur att ni tog hem henne!
Lycka till :)
-Ceel
Hur har det gått med chinchillan?
Som tur var först gången jag hör om en som någon kastat ut eller som har smitit och hittats ute. Får hoppas det inte blir nya trend djuret som folk kastar ut när de tröttnar.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.