Blandade frågor om chinchillas
Hej.
Jag är helt ny med chinchillor och jag tänkte jag skulle bygga mig en bur. Sett att många gjort av möbler men tänker att då är det ju behandlat, och hur farligt är det.
Sen undrar jag om jag plockar kvistar av äpple träd får bladen vara kvar eller skall man ta av dom?
Får chinchillor vara ute och äta gräs(bra för dom eller farligt) eller är risken att dom blir fuktiga/blöta för stor?
Och hur gör ni för att bygga upp förtroende så dom blir keliga och inte rädda för en, är det bara att fjäska in sig med godis och ha tålamod eller finns det ett bättre knep?
Har även läst lite blandat att dom skall ha tillgång till pellets hela tiden medans det på vissa stått att man bara ska ge en viss mängd om dagen
Hejsan!
Beklagar att det har dröjt med svar på dina frågor, men här kommer några. Undrar du något mer så är det bara att fråga :)
Jag är helt ny med chinchillor och jag tänkte jag skulle bygga mig en bur. Sett att många gjort av möbler men tänker att då är det ju behandlat, och hur farligt är det.
Yes, ofta är möbler behandlade. Men ofta gör man till exempel en bur av en garderob. Men att man tar bort allt innehåll i den och sätter in hyllplan av rent trä, dvs det som de kommer åt att gnaga på är bara rent trä.
Sen undrar jag om jag plockar kvistar av äpple träd får bladen vara kvar eller skall man ta av dom?
Jag brukar plocka bort de flesta bladen och sedan ta in kvistarna och låta dem torka lite före jag ger dem. Är det mossa på dem kan man tvätta bort det med vatten och sedan torka kvistarna i ugnen på låg värme.
*
Får chinchillor vara ute och äta gräs(bra för dom eller farligt) eller är risken att dom blir fuktiga/blöta för stor?*
Nix, aldrig ute rekommenderar jag. Dels rymningsrisk, dels för fuktigt/blött med färskt gräs och dels risk för att de blir sjuka om det är kallt/blåsigt eller får värmeslag om det är för varmt/i solen.
Och hur gör ni för att bygga upp förtroende så dom blir keliga och inte rädda för en, är det bara att fjäska in sig med godis och ha tålamod eller finns det ett bättre knep?
Fjäska med godis och ha tålamod skulle jag säga. :)
Har även läst lite blandat att dom skall ha tillgång till pellets hela tiden medans det på vissa stått att man bara ska ge en viss mängd om dagen
Mina får fri tillgång på både pellets och hö och tycker att de brukar sköta det bra.
Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor