Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etiketter01-allmänna-diskussioner05-att-äga-en-chinchilla
Läst 152 ggr
Momentum
2021-06-04 14:53
0

Pälsvård?

Hej!

Jag har tänkt att skaffa chinchillor i framtiden, och har väl rett ut det mesta jag funderat på. Men en sak kvarstår; huruvida man bör borsta sina chinchillor eller inte. Jag har hört lite olika. Vissa anser att man bör hålla sig till endast sandbad, för det är mer "naturligt". (Också hört att pälsen kan mattas om man borstar den, men har hört detsamma om man inte borstar den heller?) Min tanke då är att det inte är naturligt för något djur, men ändå anses det vara bra för många djurslag, exempelvis häst? Så jag vet inte hur bra det argumentet är…
En del anser att man absolut bör borsta pälsen vid exempelvis fällning. Det ska hjälpa dem att bli av med överflödigt hår och det ska i sin tur hjälpa dem med att inte bli för varma. En del tycker att man kan borsta typ en gång i veckan även när de inte fäller.

Ja jag har hört mycket olika och är nu nyfiken på hur ni gör? Låter chillan sköta det själv, hjälpa till vid fällning eller hjälpa till året runt? Om ni hjälper till, hur ofta och med vilken borste? Hade varit extra kul om ni hade någon bild att dela med er av, på hur pälsen ser ut!