Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etiketter06-burar-och-inredning05-att-äga-en-chinchilla07-mat-utfodring-och-godis09-hälsa-sjukdomar-veterinärer08-beteenden17-butiker-och-länkaratt-skaffa-chinchillafoder
Läst 268 ggr
[Hamster tjejen]
0

Hö till chinchilla

Jag ska förmodligen köpa en chinchilla (omplacering) och behöver lära mig grunderna för hur man tar hand om en chinchilla.
En fråga är ju om deras hö som dom ska ha tillgång till.
Var köper ni ert hö? Måste det vara ett speciellt märke eller något sådant?
Jag vet redan att chinchillor behöver speciella pellets samt massa hö. Samt att när man tar upp en chinchilla så tar man försiktigt i deras svans och lyfter lätt, då deras päls lätt kan typ trilla av. Och sedan att man inte får ge dom grönsaker och frukt. Jag läser på för fullt just nu, så skriv gärna i kommentarerna lite tips över vad man måste veta om dessa mjukisar.

Cireea
1

"Samt att när man tar upp en chinchilla så tar man försiktigt i deras svans och lyfter lätt.."

Vad menar du med det här?

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

[Hamster tjejen]
0

Jag har hört att man inte kan ta en chinchilla på samma sätt som man kan ta i en hamster då deras päls lätt flagnar av.
Stämmer inte det?

Cireea
1

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Sajten för alla chinchilla-älskare! Här får du svaret på alla de frågor du någonsin velat ha svar på angående dessa underbara små pälsbollar. Du kan titta och beundra andras chinchillor, du kan visa upp dina egna. Du får reda på var det finns en chinchilla-utställning nära dig. Du kan skriva själv och skryta om hur bra resultat just dina chinchillor fick. Du får tips och råd om hur du ser till att din pälsklädda vän ska må så bra som möjligt. Och du kan även få hjälp med avel och genitik. Välkommen!
[Hamster tjejen]
0

Haha! Nej inte lyfta den i svansen!
Asså när man tar upp en hamster så ska man ta den försiktigt, hålla lätt i svansen istället för om ryggen. Så svårt att förklara );

UlrikaD
0

Chillor bör bo i par (samma kön). Så är det endast en omplacering du tänkt köpa bör du se till att den får en kompis. Dom behöver en vän på samma sätt som t.ex marsvin och råttor. Chillor kräver stor bur (minimum 0.5kvm) och kan leva upp till 20 år så det är ett djur som verkligen kan löna sig att åka och hälsa på uppfödare, träffa djuren och se ifall det ens är något för dig. Du blir uppbunder för lång tid framåt.

[Hamster tjejen]
0

#5: Ja, har nu funderat såå mycket kring att ta emot omplaceringen. Svaret blev nej. Det är nog inget för mig.
Däremot så har jag framtida planer på att skaffa ett par marsvin istället

UlrikaD
0

#6 Bättre att inse att ett djur inte passar med en själv innan man skaffar det. Jättebra att söka info innan:)
Chillor och marsvin är väldigt olika djur.

[Hamster tjejen]
0

#7: Ja det är dom!
Det jag gillar mest är nog att man ska ha två av dom istället för bara en.
Samtidigt som jag vill testa något nytt.

UlrikaD
1

Dom flesta djur ska väl enligt dagens regler vara i par. Med undantag för solitära djur som t.ex guldhamster då.