Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett07-mat-utfodring-och-godis
Läst 723 ggr
HamsterLinn
0

Grönsaker till chinchillan

Hej! Jag och min mamma är lite sugna på att köpa chinchillor. Jag vet att dom ska ha hö och pellets och sånt men ska dom ha färska grönsaker också? Om dom ska det hur mycket och hur ofta? Tack för svar!:D

Äppelsnäckan
0

Från SCAF:s hemsida:

"Grönsaker och frukt är både för sött och för lättuggat och är inte heller en naturlig chinchillaföda. Kan ge samma problematik som ovanstående."

www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!
www.marsvinspensionat.weebly.com - Marsvinspensionat

Dionz
0

Nej, chinchillor ska inte äta frukt eller grönsaker, dem ska enbart äta speciellt pellets för chinchillor och hö.
Grönsaker och frukt kan ge mag-/tarmproblem vilket kan göra chinchillan allvarligt sjuk.
Det finns vissa godisar man kan ge, men i mycket små mängder, tex en liten bit knäckebröd, johannesbröd eller torkat nypon.

HamsterLinn
0

Okej, tack för svar;)

HamsterLinn
0

Istället för att skapa en ny tråd så fortsätter jag på denna. Jag har en till fråga angående mat till chinchillor. Hur mycket pellet ska dom ha? Det jag har läst är 1-2 matskedar men jag är inte helt säker.

Dionz
0

#4 många ger fritillgång = man lägger så mycket pellets i skålen som chinchillan äter på ca 1 dygn, även viktigt med fritillgång på hö av bra kvalité :)
Om man märker att chinchillan blir tjock kan man dra ner och ge 2 matskedar pellets/dag. Men dem flesta kan ha fritillgång på pellets utan problem.

[Hamster tjejen]
0

#2: Tycker du att chinchillor är roliga att hålla på med? Du som är erfaren och själv har…

Dionz
0

#6: Ja jag tycker chinchillor är roliga, dem är nyfikna och påhittiga, däremot är det få chinchillor som gillar att sitta still långa stunder och gosa, dem har ganska mycket fart i benen och fulla av bus :)

[Hamster tjejen]
0

#7: Tack för svar!
😜