Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett: 01-allmänna-diskussioner
Läst 447 ggr
LillisCarro
0

En tredje chinchilla kompis?

Hej! Jag har två chinchillor, Pixie och Sotis. Pixie är mamma till Sotis. Tyvärr börjar dock mamma Pixie komma upp i åldern och jag har därför börjat fundera hur jag ska hantera situationen. Ska jag köpa en tredje chinchilla eller är det bättre att avvakta till dagen då Sotis är själv? Tänker att en ny chinchilla kanske inte skulle bli välkomnad av dem? Någon som har några tips hur jag ska tänka?

Dionz
0

Ja man kan köpa 1 ung hona på max 4 månader och prova sätta ihop med dina 2 vuxna, dock finns det en liten risk att dem börjar bråka så att dina 2 vuxna inte kommer kunna sitta ihop längre vilket vore jätte tråkigt.

Jag skulle nog välja att behålla dem 2 vuxna du har nu, och när någon av dem går bort av hög ålder så du bara har 1 vuxen kvar, då kan du köpa 1-2 unga honor på max 4 månader och sätta ihop med 1 vuxen chinchilla :)

LillisCarro
0

Tack för det rådet :) Men en liten följdfråga då, är det typ bättre att köpa en ung chinchilla till den andra när den blir själv? Jag hade nämligen tänk försöka hitta en kompis som är i Sotis ålder (11år) men det kanske är jätte svårt att sätta ihop äldre chinchillor?

Dionz
0

#2 det är svårare att sätta ihop 2 vuxna chinchillor. Det är lättare att sätta ihop en vuxen chinchilla med en unga av samma kön som är max 4 månader.
Det du kan göra är att när Sotis är själv köpa 2 små honungar, för det är lättast att sätta ihop 1 vuxen chinchilla med 1-2 ungar. Och sedan när Sotis går bort av ålder har dem 2 ungarna blivit vuxna och har varandra :)

LillisCarro
1

Okej, jag förstår :) Tack för svar (y)