Köpa en vän till en Chinchilla
Hej!
Jag har en chinchilla på runt 11 månader (hane). Han är just nu en ensam chilla och jag har läst att det är bättre att ha dom i par. Jag vet ej vad jag ska göra dock!
Är det bäst att köpa en yngre han-chinchilla som är yngre än 4 månader eller är det bättre att kastrera honom och köpa en hona som kompis?
Tacksam för svar och vilken hjälp som helst! Ej haft honom så länge, så varje liten grej är till stor hjälp.
Hej
Det stämmer, chinchillor är sociala djur och ska enligt lag vara 2 ihop :)
Att köpa en hankompis på max 4 månader är det man rekommenderar, det är riskfyllt att kastrera, så det är inget man gör utan att först väga för och nackdelarna emot varandra.
Har du fler frågor eller tankar är det bara att skriva dem här :)
Åh tack! En till fråga. Jag har tidningspapper som ”golv” på nedersta våningen i min chinchillas bur då det egentligen är galler. Är tidningspapper farligt för chinchillor? Har hört och sett honom få tag på en del och börjat äta men försöker alltid stoppa honom få jag ej vet om det är farligt. Har tidigare gjort hemmagjorda leksaker till chillan av toarullar vilket jag har för mig ej ska vara ett problem.
#2 har ju skrivit redan med dig tror jag i facebookgruppen med, men frågan är om du inte bör kunna ta bort gallerbottnen helt? Går den inte att täcka ordentligt med hårdare material så är ju risken ändå att chillans trampdynor skadas av det, eller att tidningspappret orsakar bråk i magen. Här inne bör du kunna söka på andras burbyggen där de fått bygga skvättskydd osv för att kunna ha spån i sina bottnar.
SE*Cosmos Chinchilla
CAS - Chinchilla Association Sweden